کد خبر: ۸۱۶۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱ 23 January 2020

رییس اداره محیط زیست ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: جریمه شکار هر قطعه پرنده هوبره به منظور حفاظت از این گونه در حال انقراض ۳۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

محمد انور هاشمزهی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به فصل مهاجرت پرنده هوبره به منطقه، با کسانی که اقدام به شکار این پرنده درحال انقراض کنند طبق قانون برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: مهاجرت پرنده هوبره که به زبان محلی«چرز» نام دارد از نیمه دوم آبان از سرزمین‌های شمالی به ایرانشهر آغاز شده و تا پایان اسفند در این منطقه زیست می‌کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر گفت: زیستگاه این پرنده مهاجر دشت‌های باز و وسیع منطقه است که متاسفانه توسط افراد سودجو شکار می‌شوند.

وی بیان کرد: هوبره مشتری‌های زیادی در بین عرب‌های ساکن کشورهای حوزه خلیج فارس دارد و اکثر شکارچیان این پرندگان را به این کشورها قاچاق می‌کنند.

هاشمزهی با هشدار به شکارچیان متخلف و تاکید بر پرهیز از شکار این پرنده حمایت شده و کمیاب افزود: هرگونه شکار و صید حیوانات و پرندگان تحت حمایت محیط زیست پیگرد قانونی دارد.

وی بیان کرد: تا کنون بیش‌از ۴هزار تله زنده‌گیری هوبره از ابتدای دی تا کنون از سطح منطقه جمع‌آوری شده است.

به گزارش ایرنا هوبره از تیره درناسانان و یکی از گونه های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست است که از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد. 

پرنده رو به انقراض هوبره در زیستگاه ‌های بیابانی و مناطق خشک دشتی زادوولد می‌کند و این پرنده ارزشمند دارای گردن و دم خرمایی رنگ دراز و از حشرات، بی مهرگان، دانه و بذر گیاهان تغذیه می‌کند. 

هوبره تمایل کمی به پرواز کردن دارد و اغلب راه می رود و از این رو شکارچیان غیرمجاز با ساخت دیواره و پرچین هایی کم ارتفاع از بوته ها و شاخ و برگ درختان در مسیر حرکت این پرنده و ایجاد سد معبر در مسیر آن اقدام به زنده گیری می‌کنند.

ایرانشهر از توابع سیستان و بلوچستان در ۳۳۷ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده اند.
این شهرستان دارای دشت‌های وسیع و زیستگاه گونه‌های مختلفی از حیات وحش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار