امروزه حلقه ترویجی بین دانشگاه‌ها و جهاد کشاورزی وجود نداشته است بنابراین اگر این حلقه ترویجی به کشاورزی انتقال پیدا کند، کشاورزی سنتی این استان به کشاورزی پیشرفته تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۸۱۶۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱ 21 January 2020

یک کارشناس اقتصاد کشاورزی معتقد است: فقدان الگوی کشت مناسب در مازندران بسیار زیاد بوده و کشاورزان این استان را برای تولید محصولات کشاورزی سر در گم کرده است.

مهدی بشارتده سلوطی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه الگوی کشت در وهله اول باید متناسب با مناطق مختلف این استان باشد، اظهار کرد: ما اصول اقتصاد کشاورزی را برای کشاورز باز نکردیم و کشاورز نمی‌داند کدام الگوی کشت برایش سود آور بوده و فقط به یک کشت اکتفا کرده است.

 وی تصریح کرد: کشاورز، الگوی کشت را باید براساس بانک جامع اطلاعات کشاورزی انجام داده تا این الگو متناسب با شرایط آب و هوایی و زیر ساخت‌های آن سازگار شود.

 

این کارشناس اقتصاد کشاورزی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه در مازندران الگوی کشت اجرا نشده بلکه فقط نامش بر سر زبان‌ها مانده است.
بشارتده سلوطی ادامه داد: اگر کشاورز فقط به کشت یک محصول روی آورد، باعث می‌شود قیمت محصولات دیگر کشاورزی که در بازار وجود دارند به علت عرضه کم افزایش یابد.

 

وی با اشاره به اینکه کشت‌هایی متناسب نیاز استان بوده که هنوز هم برای کشاورز تدوین نشده است، گفت: متاسفانه نگاه اقتصادی در بین کشاورزان وجود ندارد و در واقع کشت‌های این استان هنوز سنتی اجرا می‌شود بنابراین این اعتقاد در بین کشاورزان وجود ندارد که یک تحصیل کرده اقتصاد کشاورزی در این مملکت بوده که می‌تواند الگوی کشت، تجزیه و تحلیل قیمت محصول را بررسی کند.

 

این کارشناس اقتصاد کشاورزی با اشاره به اینکه اهمیت رشته اقتصاد کشاورزی در بین کشورهای پیشرفته درک شده اما در کشور ما هنوز درک نشده است، افزود: ما باید برای کشاورزان اهرم‌های تشویقی را ایجاد کرده تا بتوانند در الگوی کشت مناسب انگیزه‌ای داشته باشند.

 

بشارتده با اشاره به اینکه امروزه یارانه‌ای که در بخش کشاورزی داده می‌شود، در واقع یارانه به مصرف کننده یا دلالان بازار است، تصریح کرد: وقتی یارانه به مصرف اختصاص یابد کشاورز مرتفع نیست بلکه واسطه‌ها و دلالان بازار از سودش بهره‌مند می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: دولت باید تولید یک محصول کشاورزی را به کشاورز معرفی کند و یارانه‌ای برای تولید آن اختصاص دهد تا این اهرم‌های تشویقی انگیزه‌ای برای کشاورز محسوب شود.

 

این کارشناس اقتصاد کشاورزی با بیان اینکه متاسفانه امروزه یافته‌های علمی به کشاورز منتقل نمی‌شود، گفت: امروزه حلقه ترویجی بین دانشگاه‌ها و جهاد کشاورزی وجود نداشته است بنابراین اگر این حلقه ترویجی به کشاورزی انتقال پیدا کند، کشاورزی سنتی این استان به کشاورزی پیشرفته تبدیل خواهد شد.
بشارتده یادآور شد: برای فروش محصولات کشاورزی مشکل برای پیدا کردن بازار داریم و باید برای رفع آن اتحادیه تعاونی کشاورزی را تقویت و فعال کنیم چراکه این تعاونی‌ها مدافعی برای کشاورزان بوده است.

 

وی گفت: سیاست‌های خرید تضمینی کشاورزی، سیاستی غلط در کشور ما بوده چراکه این سیاست کشاورز را مجبور به یک کشت کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار