از زمانی که مدرک گرایی جای مهارت گرایی را گرفت از همان زمان توسعه کشور رو به سراشیبی رفت و شاهد ورود افراد غیر حرفه ای اما با مدارک بالای علمی در حوزه اقتصادی وعلمی و فرهنگی و اجتماعی شدیم که جز آسیب ارمغانی برای کشور نداشت.
کد خبر: ۸۱۴۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰ 15 January 2020

 تابناک اصفهان- عاطفه قلع ریز، پیدایش نسل های مختلف دانشگاه ها و تعلیم و تربیت دانشجویانی که تنها از نظر تئوری مملوء از الفاظ و کلمات علمی بودند اما دریغ از اینکه در حوزه تجربه و مهارت افزایی در رشته مرتبط به خود علم آموخته باشند و همین مسئله سبب شد با ورود به بازار کار یک مهندس، حسابدار، پزشک ، مدیر و غیره بتوانند از عهده مسئولیت خویش برآیند.

غفلت متولیان حوزه علم و دانش از مهارت آموزی به دانش آموزان و دانشجویان در سطح مدرسه و دانشگاه ها باعث شد هر ساله  کشور زمینه آزمون و خطا فارغ التحصیلان تازه کار شود و به جای توسعه و پیشرفت شاهد یک عقب گرد و ورود به یک سراشیبی تندی باشیم.

همین مسئله سبب شده است که هنوز هم شاهد حضور پر رنگ مدیران  ریش سفیدی که گرد تجربه بر آنها نشسته در بسیاری از بخش های مدیریتی کشور باشیم زیرا که خود بر آن علم دارند که تنها مدرک گرایی و طی کردن سطوح مختلف علمی نمی تواند از فرد یک کارآفرین خبره یک مدیر و مدبر حاذق یک صنعتگر یا یک پزشک و وکیل بسازد.

سالهاست مسئولان برای این رفع این اشکال بدنبال پیوند زدن دانشگاه با صنعت هستند اما از آنجائیکه صنعت نیاز به افرادی با مهارت دارد تاکنون نتوانسته این پیوند شکل بگیرد.

کارخانجات که بسیار شاکی از این مسئله هستند بارها اعلام کردند که به هنگام مصاحبه شاهد حضور افراد با مدارک بالایی هستیم اما به هنگام استخدام مشاهده می کنیم حداقل باید چند سال اول را با هزینه کارخانه به این افراد کار آموخت و سپس نتیجه آن را دریافت کرد و همین مسئله روند توسعه کارخانه را به مخاطره می اندازد.

ایران که بر خلاف کشورهای پیشرفته به جای به کار گیری تکنسین ها و متخصصین طی سالهای متمادی به سمت استخدام افرادی رفته بود که به مدرک گرایی اکتفا کرده بودند و این مسئله سبب شد که به غیر از ایجاد یک جو کاذب مدرک گرایی در بین خانواده ها هرساله شاهد شکل گیری انواع مختلف دانشگاه ها باشیم که مدرک گرایی ابزار  و روشی برای درآمدزایی شده است.

هرچند نباید از این مسئله غافل شد که سطح  کتاب هایی که در دانشگاه ها و مدارس تعلیم داده میشود آنچنان از قدرت علمی برخوردار نیست که یک فارغ التحصیل پس از طی سالها تحصیل و هزینه کردن از دانش بالایی در حوزه رشته تحصیلی خود ندارد که بازنگری جدی در این حوزه بسیار می تواند در امر مهارت افزایی کمک کنند.

تبدیل مدارس و دانشگاه ها از محیط صرف آموزشی به محیط های آموزشی و تجربی و آزمایشگاهی باعث افزایش مهارت افزایی و تبدیل فارغ التحصیلان به متخصصین توانمند میشود.

قابل ذکر است که جمعیت تحصیل کرده های فوق لیسانس و دکتری در ایران بیش از کشورهای اروپایی است به طوری که در این کشورهای کنسین ها بیشترین افرادی هستند که جذب  بازار کار شده اند. اما در ایران به راحتی فردی با مدرک فوق لیسانس و دکتری چون نمی تواند کار مربوط به رشته تحصیلی خود را پیدا کند یا ترجیح می دهد بیکار باشد یا اینکه به خاطر حقوق پایین از کشور خارج و یا تن به کارهایی دیگری می دهد که هیچ علاقه و استعدادی ندارد و بازدهی کار را به شدت پایین می آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار