در گفت و گو با جعفرزاده ایمن آبادی؛
وی ادامه داد: اما اشکال کار این است که دوستان ما در صداوسیما یک‌سویه تربیت می‌شوند و تصور می‌کنند آن چیزی که می‌گویند خیلی درست بوده و در جامعه اثرگذار است. اگر الان سایت‌های خارجی همچون یوتیوب را نگاه کنید، خواهید دید که از یک خبر چقدر بازدید به عمل می‌آید. این موضوع نشان می‌دهد که صداوسیما علاوه بر اینکه نتوانسته درگیری‌های خودش را کاهش دهد، در تربیت کارشناسان خبره‌ای که بتوانند در این اوضاع؛ جامعه‌شناس و تحلیل‌گرهای خوبی باشند نیز موفق نبوده است.
کد خبر: ۸۱۴۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲ 15 January 2020

تابناک / غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی (نماینده مردم رشت در مجلس) در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود عملکرد جانبدارانه صدا‌وسیما و عدم تخصص کافی برخی خبرنگاران آنها در بعد اطلاع‌رسانی، اغلب مشاوران رسانه‌ای مسئولان حتی در رده‌های بالای کشور از بین افرادی که صرفا سابقه حضور در صدا‌و‌سیما را دارند، انتخاب می‌شوند، گفت: دلیل اینکه صرفا مشاوران رسانه‌ای را از صداوسیما انتخاب می‌کنند، این بوده که فکر می‌کنند صداوسیما رسانه‌ی برتر است و کسی که در آن فعالیت داشته، می‌تواند برای یک وزیر، مدیر یا هر مسئول دیگری جایگاهی درست در رسانه ایجاد کند به این ترتیب که رسانه‌هایی که در جامعه پرنفوذتر هستند را به نوعی خنثی کنند. در واقع قاطبه مسئولان و حتی وزرایی که این کار را انجام داده‌اند، با همین دید؛ مجریان، خبرنگاران و کارشناسان صداوسیما را به عنوان مشاور رسانه‌ای و گاها مسئول روابط عمومی خود انتخاب می‌کنند.

 

چرا با وجود عملکرد ضعیف صدا‌وسیما, اغلب مشاوران رسانه‌ای مسئولان در رده‌های بالای کشور از بین این افراد انتخاب می‌شوند!؟

 

وی ادامه داد: اما اشکال کار این است که دوستان ما در صداوسیما یک‌سویه تربیت می‌شوند و تصور می‌کنند آن چیزی که می‌گویند خیلی درست بوده و در جامعه اثرگذار است. اگر الان سایت‌های خارجی همچون یوتیوب را نگاه کنید، خواهید دید که از یک خبر چقدر بازدید به عمل می‌آید. این موضوع نشان می‌دهد که صداوسیما علاوه بر اینکه نتوانسته درگیری‌های خودش را کاهش دهد، در تربیت کارشناسان خبره‌ای که بتوانند در این اوضاع؛ جامعه‌شناس و تحلیل‌گرهای خوبی باشند نیز موفق نبوده است.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: شرایط کنونی نشان می‌دهد که تقریبا هیچکدام از تربیت‌شدگان در صداوسیما این ویژگی‌ها را ندارند. گاها هم تحلیل‌ها و مشاوره‌هایی که می‌دهند، مشاوره‌های خطا و اشتباهی‌ست چراکه این دست مشاوران متناسب با همان نظام تربیتی خودشان مشاوره می‌دهند. مثلا می‌گویند "سکوت کنید و بگذارید چند روز دیگر آب‌ها از آسیاب بیفتد، یا نیازی نیست همه واقعیت را به مردم گفت.... " اینها همه نشانگر فاصله‌ی آنها با کف خیابان است. در نتیجه این افراد نمی‌توانند مشاوره صحیحی به مقامات بدهند. به این ترتیب بحران‌ها و قهریت‌های اجتماعی یکی پس از دیگری رخ می‌دهند که در نتیجه‌ی آن مردم قهر می‌کنند یا خدای ناخواسته حاکمیت را دروغگو و کتمان‌کننده وقایع خطاب می‌کنند.

 

طولانی شدن اطلاع‌رسانی مردم را ناراحت کرد

جعفرزاده ایمن‌آبادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره گزارشگر صداوسیما که بعد از اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح در قبول حادثه سقوط هواپیما، اعلام کرد که در شرایط فعلی چه لزومی برای بیان واقعیت به مردم وجود داشت، بیان کرد: کسی که چنین حرفی می‌زند، یعنی اصلا مردم را نمی‌شناسد. در سقوط این هواپیما مردم به اینکه این حادثه، سهو یا خطای انسانی بوده، قانع هستند و می‌گویند که ما انتظار داشتیم که از طرف دشمن اتفاقی رخ دهد، حال پدافند ما احساس کرده که موشک دشمن است و متاسفانه از روی اشتباه آن را هدف گرفته است. البته در این ماجرا قلب همه مردم ایران از کشته شدن بخشی از بهترین هموطنان ما متاثر شد اما آنچه مردم را بیش از پیش متاثر و ناراحت کرد اول طولانی شدن روند اطلاع‌رسانی و دوم اظهارنظرهای غیرکارشناسانه‌ای‌ست که از دهان برخی از اهالی رسانه بیرون می‌آید.

وی ادامه داد: ما کشورمان را دوست داریم، ما از خارجی‌ها متنفریم، ما غرب را جنایتکار می‌دانیم، ما دوست داریم اخبار خودمان را از رسانه‌های خودمان دریافت کنیم، کجای این اشکال دارد؟ در فضای رسانه‌ای امروز چیزی قابل کتمان نیست. من خودم روز قبل از اعلام رسمی این موضوع، فیلم اصابت موشک را در فضای مجازی دیدم. اکنون هم این سوال را مطرح می‌کنم که چرا واقعیت را چند روز کتمان کردند؟ چرا مردم باید از ماهواره و شبکه‌های مجازی خبرها را سراغ بگیرند؟ چرا باعث می‌شویم که مردم سراغ یوتیوب و سایت‌های بیگانه بروند؟ اگر در این حادثه می‌گفتیم ما به سقوط هواپیما مشکوکیم و امکان دارد علت آن داخلی باشد، در حال بررسی هستیم و در اولین فرصت به شما اطلاع می‌دهیم. آیا اشکالی داشت؟

وی در پایان در رابطه با اینکه گاه مشاوران رسانه‌ای بخش‌هایی از حقایق را حتی به مسئولان منتقل نمی‌کنند، بیان کرد: آنها یاد گرفته‌اند که همیشه همه‌ی راست‌ها را نگویند. این طبیعت آنهاست. این موضوع حتی به زندگی‌ شخصی‌شان و کار اداری آنها هم وارد شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار