جلسه باز هم غیرعلنی آغاز شد تا مجلس دهم حداقل از این حیث رکورددار باشد. بعد از جلسه اما صحبت‌هایی درباره پخش‌شدن آن از صداوسیما مطرح شد و دیروز صحبت‌های فرمانده سپاه از شبکه شش پخش شد. شاید همین هم بود که قبل از پخش صحبت‌های او عده‌ای از نمایندگان می‌گفتند جلسه غیرعلنی با فرمانده سپاه نکته جدیدی نداشت.
کد خبر: ۸۱۳۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳ 13 January 2020
 
جلسه باز هم غیرعلنی آغاز شد تا مجلس دهم حداقل از این حیث رکورددار باشد. بعد از جلسه اما صحبت‌هایی درباره پخش‌شدن آن از صداوسیما مطرح شد و دیروز صحبت‌های فرمانده سپاه از شبکه شش پخش شد. شاید همین هم بود که قبل از پخش صحبت‌های او عده‌ای از نمایندگان می‌گفتند جلسه غیرعلنی با فرمانده سپاه نکته جدیدی نداشت.
ابهامات ‌یک فاجعه
تین نیوز

جلسه باز هم غیرعلنی آغاز شد تا مجلس دهم حداقل از این حیث رکورددار باشد. بعد از جلسه اما صحبت‌هایی درباره پخش‌شدن آن از صداوسیما مطرح شد و دیروز صحبت‌های فرمانده سپاه از شبکه شش پخش شد. شاید همین هم بود که قبل از پخش صحبت‌های او عده‌ای از نمایندگان می‌گفتند جلسه غیرعلنی با فرمانده سپاه نکته جدیدی نداشت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شرق، به گفته نمایندگان سلامی در این جلسه عذرخواهی کرده بود و به تشریح وضعیتی که فاجعه در آن رخ داده پرداخته بود. حتی مهرداد لاهوتی گفته که فرمانده سپاه در این جلسه گفته: «ای کاش» یکی از مسافران آن پرواز بوده است. محمود صادقی به «شرق» می‌گوید که سردار سلامی «اطلاعات بیشتری به نمایندگان نداد». صادقی می‌گوید فرمانده سپاه درباره چگونگی تشخیص هواپیمای بویینگ به جای موشک کروز توضیحی نداد. به گفته صادقی نمایندگانی هم که در این جلسه صحبت کردند، از طیف اصولگرا بودند و به این ترتیب سؤال‌های مطرح‌شده از فرمانده سپاه پرسیده نشد. «هنوز ابهامات زیادی باقی مانده» این جمله را هم علی مطهری به «شرق» می‌گوید.

 سؤالات پاسخ داده نشد

 مطهری درباره جلسه غیرعلنی توضیح می‌دهد: «آقای سلامی گفت که ما خطا کردیم و عذرخواهی می‌کنیم. گویا اپراتور [سامانه] هم گفته که من حاضرم انگشتم را قطع کنم». مطهری ادامه می‌دهد: «باید درباره این [ابهامات] توضیح دهند. عدم هماهنگی بین نیروهای مسلح، سازمان هواپیمایی و صداوسیما وجود داشته است. نیروهای مسلح از صبح چهارشنبه می‌دانستند که اصل اتفاق چیست. می‌توانستند به این دو نهاد بگویند که فعلا اظهار نظر نکنند تا موضوع بررسی شود. در حالی که آنها طبق اطلاعات خود این موضوع را رد می‌کردند. این ناهماهنگی باعث شد مردم احساس کنند نظام درصدد کتمان است».

مطهری سؤال بی‌پاسخ این روزها را هم می‌پرسد: «چرا پروازها لغو نشد؟ این موضوع نیز روشن نشد. اینها می‌گویند ما گفتیم پروازها ممنوع اعلام شود. این موضوع را توضیح ندادند».

مطهری اضافه می‌کند: «می‌گویند از بندرعباس اعلام شده که موشک کروز شلیک شده و بعد گفتند منتفی شده است. این خبر منتفی‌شدن را به آن سامانه ندادند. چرا این‌طور بوده؟ بعد گفتند که دستگاه‌های مخابرات خراب بوده. اینها همه نقص است. چرا باید این‌طور باشد؟ از کجا معلوم که دشمن طراحی‌ای برای فریب ما انجام نداده است؟

یعنی به دروغ گفتند موشک کروز می‌آید. باید روشن شود که این خبر آمدن موشک کروز از کجا آمده؟ این مسائل باید روشن شود. اگر به این سامانه اعلام می‌شد که این خبر منتفی شده، این اتفاق رخ نمی‌داد».  نماینده تهران تأکید می‌کند «اینها خیلی قابل قبول نیست. باید کامل روشن شود و مقصران مشخص شوند. عذرخواهی باید انجام شود و اگر لازم بود استعفا هم بدهند».

 امیدی‌ها چه می‌کنند؟ 

در چنین شرایطی مجلس هنوز به سمت استفاده از ابزارهای نظارتی خود حرکت نکرده است. عبدالکریم حسین‌زاده نایب‌رئیس فراکسیون امید می‌گوید در جلسه صبح دیروز گزینه‌های پیش‌رو مورد بررسی قرار گرفته است. از سؤال از رئیس‌جمهوری گرفته تا استیضاح وزرای راه و شهرسازی و دفاع.

پیش از این رئیس فراکسیون امید هم در یادداشتی نوشت «از موضع نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خواستار استعفا، برکناری و برخورد درخور با مقصران، پنهان‌کاران و ناصادقان با ملت هستم». عارف در بخش دیگری نوشت «پرسیدنی است که در جمهوری اسلامی که قرار بر آن بود که جمهوریت آن، مزین به ارزش‌های انسانی، اخلاقی و اسلامی باشد، چرا و توسط چه کسانی این ارزش‌ها نادیده انگاشته می‌شود و به اعتماد ملت و حاکمیت لطمات جبران‌ناپذیر وارد می‌نماید؟ در جمهوری اسلامی مورد پذیرش ملت، مصلحتی فراتر از اخلاق، امنیت و اصول اخلاقی و انسانی نداریم».

 حقیقت چرا پنهان ماند؟

دیگر فراکسیون‌های مجلس نیز نسبت به فاجعه رخ‌داده بی‌تفاوت نبودند. رئیس فراکسیون مستقلین هم دیروز به «عصرایران» گفته «باید با این افرادی که خودشان تشخیص داده‌اند به رهبری و دولت ۴۸ ساعت بعد اطلاع دهند و اصلا به مجلس هم نگویند، برخورد قضائی شود». غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی گفت «اگر فشار 

غربی‌ها و اطلاع‌رسانی مردم و فیلم‌هایی که در فضای مجازی منتشر شد نبود، شاید آقایان اصلا واقعیت را نمی‌گفتند. اینکه می‌گویند آرزوی مرگ کردیم، حرف است. اینها باید استعفای دسته‌جمعی دهند و همه نیز باید بدون بروبرگرد محاکمه شوند». نماینده رشت ادامه داد: «همه مسئولان باید یک عذرخواهی بزرگ از مردم انجام دهند. رئیس دانشگاه این دانشجویان در کانادا با بغض صحبت می‌کند و نخست‌وزیر این کشور ابراز ناراحتی می‌کند. چرا در سه روز گذشته هیچ مسئولی در داخل کشور ما با این خانواده‌ها ابراز همدردی نکرده است». او اضافه کرد: «بیش از ۱۷۰ انسان جانشان را از دست داده‌اند، این حرف شوخی که نیست.

چه کسی الان مسئول است؟ آقایان همان لحظه متوجه شدند که اشتباه کردند، به چه حقی کتمان کردند. چرا آبروی کشور را بردند؟ چرا این همه صداوسیما با پخش برنامه‌های مختلف اظهارنظرهای کارشناسی خلاف را منعکس کرد. به مردم خلاف گفتند و این دردناک است». رئیس فراکسیون مستقلین بار دیگر تأکید کرد که «اگر روز گذشته آن فیلم در فضای مجازی منعکس نشده بود، قطعا همچنان حقایق این اتفاق را کتمان می‌کردند». محمود صادقی نماینده تهران هم توییتی در همین زمینه نوشت: «در حوادث آبان ماه تعداد جان‌باختگان و مجروحان را کتمان کردید؛ علت سقوط هواپیما را هم اگر می‌توانستید کتمان می‌کردید. باید خون گریست».

 پشت پرده‌ها چیست؟

فاجعه سقوط هواپیما حتی اصولگرایان را هم به واکنش واداشته است. حسین نقوی‌حسینی عضو فراکسیون ولایی در این زمینه در گفت‌وگویی با «نسیم‌آنلاین» گفته در ابتدا گمان می‌کرده که حادثه قطعا به دلیل نقص فنی بوده چراکه در فضای فرودگاه امام (ره) که کاملا روی رادار است، اتفاق افتاده. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی توضیح داد: «این فضا هم کاملا روی رادار است. هم برج مراقبت می‌داند کی می‌آید و کی می‌رود، هم دستگاه‌های دیگری که نظارت می‌کنند کاملا می‌دانند که هواپیما الان بلند شد. [هواپیما] در رادار رهگیری می‌شود تا از فضای رادار فرودگاه خارج شود. این کاملا در رادار بوده است. یعنی امکان ندارد کسی حتی با چشم غیرمسلح احساس کند که چیزی ناگهان آمد».

او گفته که «نمی‌شود به هیچ شکلی خطا اتفاق بیفتد. به ویژه کسانی که پشت سیستم نشسته‌اند و دارند می‌بینند و کنترل می‌کنند». نقوی‌حسینی چنین ادامه داد: «اگر هواپیما بیرون می‌آمد، تازه چیزی هم که از بیرون می‌آید کاملا مشخصات دارد، مشخصات با برج مراقبت ارتباط برقرار می‌کند، ساعت ورود و نشست را می‌دانند، خلبان را می‌شناسند و با او مکالمه می‌کنند. اصلا معنا ندارد چنین چیزی که شما یکدفعه حس کردید یک چیزی آمد بزنیمش؟ مگر کفتربازی است، یا کلاغ و مرغابی است؟

حالا چطور این خطا اتفاق افتاده، انصافا قابل بررسی است. من بعید به نظرم می‌رسد که یک خطای عادی انسانی اتفاق افتاده باشد. قطعا باید پشت پرده‌هایی داشته باشد». از سوی دیگر او از جلسه ویژه کمیسیون امنیت ملی با حضور تمامی مسئولان مربوطه خبر داده است. این جلسه قرار است هفته آینده برگزار شود. به نظر می‌رسد هنوز ناگفته‌هایی درباره فاجعه سقوط پرواز 752 وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار