اختتامیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین (ع) روزهای چهار و پنجشنبه هفته جاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهمانان خارجی از کشورهای مسلمان در اصفهان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۱۳۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳ 11 January 2020

حجت‌الاسلام محمد علی انصاری روز شنبه در نشست خبری کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین امام علی (ع) در مجتمع مطبوعاتی اصفهان افزود: هر چه داریم از وجود نازنین اهل بیت(ع) است و هر مشکل بر سر راه زندگی ما با استفاده از تعالیم اهل بیت که برگرفته از تعالی قرآن است حل خواهد شد.

وی با بیان این که بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب شکوهمند ما می‌گذرد، تصریح کرد: این نظام و انقلاب بر پایه تعالیم اهل بیت شکل گرفت به همین دلیل از روزهای آغازین پیروزی دشمنان اهل بیت، حقانیت ‌و اسلام که دشمنان انسانیت هم هستند در برابر این نظام و ‌مردم به ویژه در حوزه فرهنگی، اندیشه و فکر ایستادند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از ضرورت‌های کشور و ‌نظام ما این است که معارف اهل بیت و ‌شخصیت بزرگ ائمه معصومان و در راس آن امیرالمومنین(ع) به مردم تبیین شود.

وی، سعادت دنیا و آخرت را در توسل به معارف اهل بیت ذکر کرد و اظهارداشت: استان ‌و شهر اصفهان از شهرها و استان‌های ولایتمداری است که در زمینه‌های مختلف ارادت خود را به اهل بیت نشان داده است.

انصاری تصریح کرد: از این رو در آستانه ۱۴۰۰ امین شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع)، این ضرورت را ایجاب کرده تا در قالب کنگره به ابعاد مختلف این شخصیت ارزشمند تاریخ جهان بشریت پرداخته شود.

وی تصریح کرد: مدت‌هاست برای برگزاری کنگره تلاش شده و برنامه‌ها در اصفهان به عنوان یکی از مراکز عشق و ارادت به ساحت مقدس مولای متقیان برنامه ریزی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، هدف از برگزاری این کنگره را آشنایی مردم جهان و ملت ایران با معارف اهل بیت به ویژه حضرت علی (ع) دانست.

وی ادامه داد: اگر تمامی ابعاد شخصیتی مولای متقیان را در یک‌ مورد تبیین کنیم آن سخنان گهربار این مولا در قالب کلمات، خطبه‌ها در نهج البلاغه است که نشان دهنده شخصیت این امام بزرگ است.

انصاری تصریح کرد: در کنار حضور بسیاری از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و دینی و ‌معارف اهل بیت، اختتامیه این کنگره عظیم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

 ۳۰۰ مهمان خارجی در کنگره حضور دارند

رییس شورای سیاستگذاری کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین امام علی(ع) گفت: دبیرخانه کنگره در تاریخ دهم خرداد در ۳۴ محور برای گروه‌های مخاطبان حوزودی، شعرا، هنرمندان(هنرهای تجسمی) نگارگری و خط اعلام فراخوان کرد.

سیدحسین رضا زاده افزود: حدود ۱۰۸۲ اثر در بخش مقاله، کتاب، پایان نامه، شعر و آثار هنرمندان ارسال شده است در این راستا ارزیابی آثار ارسالی توسط ارزیابان و هیات داوری در هر بخشی حدود یک ماه به طول انجامید.

وی بیان کرد: ۱۴ جلد از مقالاتی که نمره ۷۰ به بالا اخذ کردند پس از ویراستاری و ‌صفحه آرایی با همکاری دانشگاه آزاد واحد فرهنگی ‌و قرآن و عترت در دست چاپ است.

رییس شورای سیاستگذاری کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین امام علی (ع) ادامه داد: یکی از اقدامات ارزشمند در این راستا این است که ۳۲ مقاله در زبان انگلیسی و فرانسه در ۲ مجلد چاپ و وزارت امور خارجه این کتاب‌ها را برای مشتاقان در دنیا ارسال کنند.

وی، برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب امیرالمومنین(ع) در نگارخانه امام خمینی(ره) به مدت پنج‌روز از ۲۵ دی ماه و تجلیل از ۲۰ هنرمند با اهدا جوایز ولوح تقدیر را از جمله برنامه‌های جانبی کنگره دانست.

رضا زاده ادامه داد: همچنین از پنج نفر از خبرنگارانی که در خلال کنگره در خدمت آن‌ها بودیم در ابلاغ این رسالت و پوشش خبری وسیع برای کنگره با اهدا لوح تقدیر و جایزه تجلیل خواهد شد.

رییس شورای سیاستگذاری کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین گفت: تمامی هزینه های کنگره توسط خیران وعلاقمندان به این حوزه تامین شده است همچنین حدود ۳۰۰ مهمان خارجی از کشورهای لبنان، مصر و دیگر کشورهای مسلمان در این کنگره حضور دارند.

 جای نهج البلاغه در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها خالیست

مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان بیان کرد: ۲۵ و ۲۶ دی ماه اختتامیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین امام علی(ع) برگزار می‌گردد.

علی اصغر بیگی اظهار داشت: ما در بشریت کلامی به بزگی نهج البلاغه نداریم و اگر نهج البلاغه در جامعه‌ای زنده باشد آن جامعه پویا است، پیام نهج البلاغه پیامی برای همه نسل‌ها و دوره‌ها است.

وی گفت: نهج البلاغه کتاب زندگی امروز و فرداست، هرچه برای رساندن این پیام تلاش کنیم جایگاه انسانی انسانیت بیشتر شناخته می‌شود.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان تصریح کرد: اگر نظام مقدس جمهوری اسلامی با اندیشه وفکر آغاز شد، تداوم آن می‌تواند در نهج البلاغه نمود پیدا کند.

وی اظهار داشت: جای نهج البلاغه در حوزه‌های علمیه ودانشگاه‌ها خالی است که متاسفانه تاکنون حق نهج البلاغه ادا نشده و امیداریم این کنگره‌ها نهج البلاغه را به جایگاه حقیقی خود برسانند.

بیگی افزود: در کنار برگزاری کنگره ۲ رخداد مهم از جمله مرکز پژوهش‌های نهج البلاغه در دانشگاه‌ها و مدرسه تخصصی تحقیقات نهج البلاغه ایجاد خواهد شد.

 در جای جای اصفهان ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع) مشهود است

مدیرکل تشریفات استانداری اصفهان بیان کرد: کمیته سه نفره‌ای متشکل از مدیرکل روابط عمومی و مدیرکل تشریفات و مدیرکل دفتر استانداری اصفهان برای برنامه ریزی جهت برگزاری کنگره امام علی (ع) تشکیل شده است.

مسعود نیک آیین افزود: وظیفه کمیته استانداری در رابطه با کنگره در زمینه رسانه‌ها و روابط عمومی‌حسب دستور استاندار و حمایت ویژه از برگزاری شایسته و آبرومند در حال انجام است.

وی ادامه داد: جای جای اصفهان ابعاد شخصیت حضرت علی(ع) در هنر، معماری، تاریخ و فرهنگ‌ و تمدن اسلامی مشهود است.

مدیرکل تشریفات استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: اگر از ابعاد شخصیتی امام علی (ع) استفاده کنیم بسیاری از مشکلات امروز جامعه و جامعه بین‌المللی برطرف می‌شود.

وی، حلقه مفقوده و گمشده دنیای امروز را توسل به جملات وعبارات مباحث فاخر ائمه معصومین به ویژه حضرت علی (ع) دانست و بیان کرد: در اصفهان تمامی مباحث فرهنگی و هنری و تاریخی در خدمت مذهب بزرگ شیعی وطلایه دار آن حضرت علی (ع) است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار