مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: استفاده از سوخت مازوت (نفت کوره) در واحدهای صنعتی و تولیدی استان حتی در شرایط معمول و روزهای با هوای سالم نیز ممنوع است و باید برخورد قاطع با متخلفان در این زمینه صورت گیرد.
کد خبر: ۸۱۲۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱ 07 January 2020

منصور شیشه‌فروش افزود: این موضوع به دستگاه‌های اجرایی مربوطه از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های گاز و برق و شهرک‌های صنعتی استان اصفهان ابلاغ و از آنها خواسته شده است تا اقدام‌های لازم را در این زمینه انجام دهند.

وی با بیان اینکه شرکت گاز استان اصفهان موظف به سوخت‌رسانی مستمر گاز به واحدهای صنعتی و تولیدی است، اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز موظف به اعمال محدودیت برای واحدهای آلاینده از جمله کوره‌هاست.

شیشه‌فروش درباره نامه‌ای که از سوی مدیریت بحران استانداری اصفهان به برخی از دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری از مصرف سوخت مازوت ارسال شده است، گفت: این نامه برای تاکید بیشتر درباره اجرای مفاد قانون هوای پاک و ممنوعیت استفاده از مازوت ارسال شد.

در نامه‌ای که مورخ دهم دی جاری از سوی مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خطاب به رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل شرکت‌های گاز، تولید نیروی برق و شهرک‌های صنعتی استان اصفهان نوشته شد، آمده است: به پیوست، نامه هیات مدیره حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست (پیام سبز) در خصوص ضرورت حمایت از طرح‌های موثر در کاهش انتشار آلایندگی جوی به‌ویژه تامین مستمر گاز برای نیروگاه‌ها و صنایع استان و پیشگیری از مصرف سوخت مازوت و نیز توزیع مستمر سوخت پاک در جایگاه‌های سوخت ارسال می‌شود.

در ادامه نامه آمده است: " لطفا دستور فرمایید مطابق با مفاد قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های مرتبط اقدام لازم در پیشگیری از انتشار آلاینده‌های ناشی از بخش صنعت و آلودگی ناشی از مصارف سوخت مازوت، معمول و قبل از استفاده از هر نوع سوخت به غیر از گاز هماهنگی لازم با اداره کل حفاظت محیط زیست استان، معمول نمایند".

هیات مدیره جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست (پیام سبز) سوم دی ماه جاری در نامه‌ای خطاب به دادستان عمومی و انقلاب اصفهان با اشاره به مشکلات عدیده و مخاطرات ناشی از آلودگی شدید و مستمر هوا برای مردم اصفهان که بخش عمده آن را ناشی از فعالیت صنایع محدوده شهر خواند، از دادستان اصفهان به عنوان مدعی‌العموم و مدافع حقوق مردم درخواست رسیدگی به برخی موارد را مطرح کرد.

این موارد شامل ممنوعیت مصرف سوخت مازوت در کلیه صنایع کوچک و بزرگ واقع در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان، ممنوعیت فعالیت کوره‌های گچ و آجر در منطقه سگزی به دلیل تولید ذرات خطرناک گرد و غبار و حمایت جدی دستگاه قضایی از اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در راستای اجرای قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی  است.

پیام سبز، تشکل مردم نهاد زیست محیطی در استان اصفهان است که با شعار حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست، از سال ۱۳۷۳ در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به فعالیت کرد.

با توجه به تاثیر مصرف مازوت در تشدید آلاینده‌های جوی و میزان گوگرد در هوا، مصرف این سوخت در نیروگاه‌های اصفهان از سال ۹۲ با هدف کاهش آلودگی هوا متوقف شد.

اوائل دی ماه امسال بود که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در یکی از برنامه‌های خبری شبکه اصفهان از استفاده تعدادی از واحدهای صنعتی در این خطه از مازوت خبر داد اما اشاره‌ای به اسامی آنها نکرد.

رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان نیز ششم دی امسال گفت: سه واحد صنعتی در این استان در چند روز گذشته از سوخت مازوت استفاده کردند که موضوع توسط این اداره کل و دادستانی اصفهان پیگیری شد.

بابک صادقیان افزود: این واحدهای صنعتی در شعاع تاثیرگذار بر روی کلانشهر اصفهان و چند شهر اطراف در چند روز گذشته به‌دلیل افت فشار گاز طبیعی، سوخت خود را تغییر داده و از مازوت استفاده کردند که پس از پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست و دادستانی اصفهان و با تمهیدات انجام شده و همکاری شرکت گاز استان، سوخت این واحدها مجدد به گاز طبیعی برگشت.

وی اظهار داشت: این واحدهای صنعتی در روزهایی که هوای اصفهان و شهرهای بزرگ استان آلوده بود اقدام به استفاده از سوخت مازوت کردند که با پایش‌ها و بازرسی‌های شبانه‌روزی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان و برخی گزارش‌های مردمی، شناسایی شدند و کار آنها در تشدید آلودگی هوا در چند روز اخیر تاثیر گذار بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار