متاسفانه برخی روانشناسان و مشاوران برای یک جلسه مشاوره، ویزیت بالاتر از نرخ مصوب دریافت می‌کنند.
کد خبر: ۸۱۱۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱ 07 January 2020
روانشناسانی که با ویزیت نجومی جیب مردم را خالی می‌کنند
به گزارش تابناک سمنان: امروزه یکی از بزرگترین مشکلات روزمره هر انسانی بعد از برطرف کردن نیازهای اولیه مثل خوراک یا پوشاک مشورت با کسی که است که بتواند ما را از سرگردانی هایی مثل انتخاب یک رشته خوب برای تحصیل و یک تصمیم برای زندگی در آینده نجات دهد، روانشناسان یکی از بهترین افرادی هستنند که می توانند در موارد اجتماعی به افراد مشاوره بدهند چرا که رسالتشان حل مشکلات شخصیتی و بیماری های روحی و روانی است، فردی که گاهی با یک تشخیص صحیح و کاربردی می تواند یک خانواده را به سمت سلامت روانی و بهبود روحی بکشاند.

شغل روانشناسی سخت و پرمخاطره است و دلیل اصلی پر مخاطره بودن آن ورود روانشناس به زندگی فرد مراجعه کننده است، روانشناس باید از تمام اخلاقیات و روحیات یک خانواده اطلاعات داشته باشد تا فرد مراجعه کننده را تحت درمان قرار دهد و همین امر باعث شده  است تا هر ساله میزان تعرفه روانشناسان کمی بالاتر از پزشکان باشد، اما عده اندکی از روانشناسان از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و به دنبال خالی کردن جیب مردم هستند.

روانشناس

این در حالی است که روانشناسان همیشه الگوی صداقت و توان درک درست قضاوت محسوب می شوند تا افراد مراجعه کننده به دور از هرگونه استرس و نگرانی مشکلات خود را با او در میان بگذارند، یک روانشناس علاوه بر انسان شناس بودن باید یک جامعه شناس خوب هم باشد .

سازمان نظام روانشناسی یکی از ارکان اصلی سلامت روان کشور محسوب می شود و صدور پروانه و تصویب تعرفه روانشناسان و مشاوره جهت ارتقا سلامت روان مردم جامعه به عهده این سازمان است، متاسفانه تخلف هایی از جمله اختصاص زمان کمتر از استاندارد برای فرد مراجعه کننده و دریافت تعرفه  بالاتر از نرخ مصوب کم نیست، از طرفی  یکی از اصلی ترین مشکلات سلامت روان کشور  نبود پوشش بیمه ای خدمات  روانشناسی است.

 

مشاوره

تعرفه مشاوره و روانشناسی چقدر است؟

محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه هزینه و تعرفه های روانشناسان باید طبق تعرفه های اعلام شده سازمان نظام روانشناسی باشد، گفت : سالانه میزان تعرفه روانشناسی و مشاوره از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تعیین و نرخ گذاری می شود، به طور کلی برای هر ۴۵ دقیقه، ویزیت روانشناسی و مشاوره روانشناسان با مدرک کارشناسی ارشد ۹۰ هزار تومان و برای فارغ التحصیلان دکتری روانشناسی و مشاوره ۱۶۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

او افزود: روانشناسانی که دارای مدرک پایین‌تر از کارشناسی ارشد و دکتری هستند، به ترتیب در استان تهران ۷۲ هزارتومان ،مراکز استان ها ۶۲ هزار تومان و سایر شهرستان ها ۵۲ هزارتومان هزینه مشاوره باید دریافت کنند و مردم می توانند با مراجعه به سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اسامی ۶ هزار روانشناس مورد تایید این سازمان را مشاهده کنند.

ویزیت روانشناس

تخلف روانشناسان را گزارش کنید

حاتمی گفت: افراد می توانند در صورت مشاهده تخلف تعرفه ای از سوی روانشناسان و مشاوران کشور با شماره بازرسی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تماس بگیرند و تخلف تعرفه روانشناسی و مشاوره را اعلام کنند تا بازرسان بلافاصله در جهت رفع مشکل به وجود آمده اقدام کنند.

حاتمی علت مراجعه نکردن مردم به روانشناسان و مشاوران را مطرح کرد و گفت : تعرفه و نرخ بالای روانشناسی و مشاوره باعث شده که بسیاری از افراد جامعه به روانشناس مراجعه نکنند.

روانشناسی

خدمات روانشناسی و مشاوره تحت پوشش بیمه نیست

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره کشور بیان کرد: با پوشش بیمه ای خدمات روانشناسی و مشاوره امید است بتوانیم با قرار دادن اقشار آسیب پذیر  در چتر حمایتی بیمه بتوانیم سلامت روان جامعه را بهبود بخشیم، امید است این طرح به اجرا برسد اما متاسفانه از نظر اقتصادی نفعی برای بیمه ها ندارد و بیمه ها تمایلی به تصویب آن ندارند.

حاتمی تاکید کرد : باید توجه داشت که سلامت جسم و سلامت روان از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوریکه باید علاوه بر پزشک خانواده ، روانشناس و مشاور خانواده نیز در کشور داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار