هرگونه تهدید علیه میراث فرهنگی کشورها، بر خلاف تمامی معاهدات بین المللی در خصوص حفاظت جهانی از آثار تاریخی و فرهنگی است.
کد خبر: ۸۱۱۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹ 06 January 2020

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به انتشار توییت رئیس جمهور امریکا مبنی بر تهدید مراکز فرهنگی ایران گفت: «هرگونه تهدید و یا حمله مسلحانه به مراکز فرهنگی و تاریخی کشورهای دیگر برخلاف تمامی قوانین جهانی است که تا کنون در بیشتر سازمانهای بین المللی درباره حفاظت از این آثار به تصویب رسیده است و بیشتر کشورها از جمله نمایندگان ایالات متحده آمریکا آنها را امضا کرده اند.
فریدون الله یاری افزود : اندیشه حفاظت از آثار تاریخی پس از پایان جنگ خانمانسوز جهانی اول و سپس در پایان دوم جهانی در سال 1945 رخ داد که بر اساس آن چهار قاره جهان به طور مستقیم درگیر این جنگ شده و نتیجه کشته شدن بیش از 70 میلیون نفر انسان بیگناه و نابودی بسیاری از آثار فرهنگی و تاریخی کشورها بود.
وی گفت: با تشکیل سازمان علمی و تحقیقاتی ملل متحد (یونسکو) به عنوان یک سازمان جهانی در حوزه فرهنگ (به عنوان بخشی از سازمان ملل) تلاشها در این زمینه گسترش یافت و انعقاد و توافقنامه "لاهه" در سال 1954 میلادی گام مهمی برای حفاظت از آثار تاریخی بود.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه انتشار این توییت از طرف رئیس جمهور آمریکا جای بسی شگفتی است گفت: رئیس جمهور این کشور در آغاز دهه سوم از سده بیست و یکم میلادی که انسان به اوج دانش و آگاهی دست یافته در اقدامی قرون وسطایی اقدام به تهدید حمله مسلحانه به آثار فرهنگی ایران می کند.
در طی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، بسیاری از آثار تاریخی اصفهان مانند مسجد جامع عتیق و مسجد تاریخی آقا نور اصفهان مورد حملات هواپیماهای نظامی عراق قرار گرفت و آسیبهای فراوانی وارد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار