لزوم توجه به زیست بوم شهر اصفهان، تبعات خشکی زاینده رود و آوارگی پرندگان مهاجر از تذکرات اعضای شورای پنجم شهر اصفهان در یکصد و هشتمین جلسه علنی این شورا بود.
کد خبر: ۸۱۱۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶ 05 January 2020

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق پیش از دستور جلسه علنی این هفته شورا که صبح امروز یکشنبه (15 دی ماه) برگزار شد، با اشاره به شهادت سردار قاسم سلیمانی، اظهار کرد: شهید قاسم سلیمانی قبل از اینکه به دنبال تسخیر جبهه ای باشد، قلوب را تسخیر کرده بود و اگر امروز مردم ایران یکپارچه سوگوار او شده اند، نشان می دهد او قلوب همه مردم را تسخیر کرده بود.

علیرضا نصر با اشاره به اینکه حضور سردار سلیمانی، مایه وحدت و شهادت او نیز باعث وحدت جامعه شد، گفت: سردار سلیمانی باید برای همه ما اسوه ای باشد و بتوانیم در مسیر این شهید بزرگوار و دیگر شهدا قدم برداریم.

وی افزود: سردار سلیمانی خدمات زیادی انجام داد که از جمله طی دو سال اخیر، مدیریت جلوگیری از دوقطبی شدن جامعه بود، به طوری که تلاش کرد جامعه به سمت وحدت برود و مقاومت و دیپلماسی را با درک درستی که از جهان امروز داشت، مدیریت کرد و شرایط خوبی رقم زد.

نامگذاری مکان مناسبی در اصفهان به نام سردار سلیمانی

رئیس شورای شهر اصفهان با بیان اینکه سردار سلیمانی با حُسن خلق و برقراری ارتباطات مؤثر، مقبولیت عام و جهانی داشت و نهایت استفاده را از این ظرفیت برد، گفت: شهید سردار سلیمانی مصداق واقعی «اشدا علی الکفار و رحما بینهم» بود.

نصر با قدردانی از مردم اصفهان برای حضور باشکوه در مراسم عزاداری سردار سلیمانی و قدردانی از این شهید بزرگوار و هم رزمانش در میدان نقش جهان، نامگذاری مکان مناسبی به نام سردار قاسم سلیمانی در شهر اصفهان را خواستار شد و افزود: رفتار سردار سلیمانی امروز باید برای همه ما الگو باشد و زمینه وحدت، همدلی و صمیمیت را هموار کنیم، چراکه امروز بیش از هر زمان نیاز به وحدت برای فائق آمدن بر مشکلات شهر داریم.  

به دور از تخریب ها و تمجیدهای بی جهت، شرایط را به نفع اصفهان رقم بزنیم

وی ادامه داد: باید صبوری و تحمل را افزایش دهیم، رقابت ها را تبدیل به رفاقت کرده و با جمع بندی مشکلات، به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت ها باشیم تا به دور از تخریب ها و تمجیدهای بی جهت، شرایط را به نفع اصفهان رقم بزنیم.

رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به مشکلاتی همچون آلودگی هوا و خشکی زاینده رود، اظهار کرد: یکی از کارهایی که باید انجام دهیم، ایجاد شرایط برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مثل خط دوم مترو، بی آر تی و تقویت ناوگان اتوبوسرانی است که می تواند به جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی کمک کند.  

تلاش برای تحول حمل و نقل عمومی اصفهان در سال ۹۹

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند باید زیرساخت های لازم را فراهم کنیم، تصریح کرد: باید عزم خود را جزم کنیم تا در سال ۹۹ برای ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان، تحول خوبی اتفاق افتد و مشکلات را به حداقل برسانیم.

نصر همچنین بر ارتقاء فرهنگ شهروندی تأکید کرد و گفت: تجربه نشان داده هرجا وارد مقوله آموزش شده ایم، در کوتاه مدت نتیجه گرفته ایم. باید برای حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی شهر تلاش کنیم، چراکه هرکجا با مردم گفت‌وگو کرده و از آنها درخواست کمک برای اجرای پروژه ها کرده ایم، همراهان خوبی بوده اند.

رئیس شورای شهر اصفهان همچنین با اشاره به نزدیکی ایام نوروز، تصریح کرد: از اکنون باید حوزه های مرتبط همچون سازمان زیباسازی شهرداری برنامه ریزی لازم را برای ایام نوروز داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون سه لایحه مرتبط با مدیریت شهری در کشور در دست اجرا است، تصریح کرد: لایحه درآمدهای پایدار که پس از تصویب مجلس، شورای نگهبان آن را به مجلس برگشت داد، لایحه کمیسیون ماده 100 که بعد از حدود چهل، پنجاه سال به آن ورود پیدا کردند و لایحه بودجه سال 1399 که در آستانه تصویب است و امیدواریم به وضعیت شهرها توجه و همچنین سهم کلانشهرها دیده شود، به ویژه باتوجه به افزایش قیمت بنزین که مردم را به حمل و نقل عمومی سوق می دهد و باید بودجه ای به این بخش اختصاص یابد.

به شعارهای شهر دوستدار زنان و کودکان پایبند باشیم

نفیسه روشن، عضو شورای شهر اصفهان نیز در تذکری با اشاره به اعلام رتبه اول اصفهان در کودک آزاری و همسر آزاری، گفت: اعلام این رتبه باعث تاسف است و باید فعالیت های بهتری داشته باشیم تا به شعارهای شهر دوستدار زنان و کودکان پایبند باشیم و در اختصاص بودجه ها به مقوله فرهنگسازی توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی همچنین بر لزوم تخصیص حقابه زاینده رود و تالاب گاوخونی تاکید و اظهار کرد: باید به زیست بوم شهر اصفهان توجه بیشتری داشته باشیم و ببینیم حقابه زاینده رود به کجا تخصیص داده می شود که با این عوارض زیست محیطی روبرو هستیم.

 احیا و بهسازی مسیرهای دوچرخه در اصفهان

امیراحمد زندآور، عضو دیگر شورای شهر اصفهان نیز در تذکر خود با بیان اینکه در جریان اجرای پروژه های عمرانی شهر، هماهنگی بین بخش های شهرداری وجود ندارد، گفت: یکی از این موارد، مسیرهای دوچرخه سواری است که احداث شده، اما پیش بینی های لازم صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه اجرای مسیر دوچرخه با کمترین هزینه ممکن و بیشترین تاثیر می تواند در توسعه حمل و نقل پاک شهر مؤثر باشد، تصریح کرد: احیا و بهسازی مسیرهای موجود دوچرخه اقدام خوبی است که می توان با صرف هزینه اندک، آنها را قابل استفاده کرد که کار دشواری نیست و تنها همت مسئولان امر را می طلبد.

جفا در حق محیط زیست و زاینده رود 

پورمحمد شریعتی نیا نیز با اشاره به فصل بودجه بندی در شهرداری، اظهار امیدواری کرد که شعار عدالت اجتماعی در همه سطح شهر محقق شده و به مناطق کم برخوردار شهر توجه بیشتری شود تا همه جای شهر زیبا شود.

وی با اشاره به اینکه اصفهان در بسیاری از شاخص ها مورد بی مهری قرار گرفته و جزو آخرین استان ها در اختصاص بودجه است، تصریح کرد: آب زاینده رود، یکی از بی مهری هایی است که صورت گرفته و درحالیکه یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب روی زاینده رود بارگذاری شده و فقط ۳۰۰ میلیون آب تخصیص داده اند که در حق اکوسیستم، محیط زیست و زاینده رود جفا شده است.

وی ادامه داد: نمی توان سرگردانی پرندگان مهاجر را ندید و البته این تنها بخشی از خسارتی است که اتفاق افتاده، این مشکلات لزوم سرعت بخشی به پروژه های تامین آب حوضه زاینده رود را می طلبد.

در ادامه شیرین طغیانی در تذکری گفت: طی هفته های گذشته که مدارس اصفهان به خاطر آلودگی هوا تعطیل بودند، قرار شد پنج شنبه ها کلاس جبرانی برگزار شود و هزینه ایاب و ذهاب با افزایش ۱۸ درصد نسبت به روزهای عادی باشد، این درحالیست که سرویس های مدارس 10 روز اصلا سرویسی به مدارس نداده اند و این افزایش هزینه در روزهای پنجشنبه، ظلم به خانواده ها و از مصادیق نادیده گرفتن حقوق شهروندی است. 

لغو مجوزهای شکار پرندگان

کوروش محمدی هم با اشاره به وضعیت زیست بوم زاینده رود و به خطر افتادن حیات پرندگان مهاجر، گفت: حدود هزار مجوز شکار پرنده صادر شده، درحالیکه امسال فقط میزبان ۴ هزار و ۳۰۰ پرنده هستیم، مدیران مربوطه باید نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند و مجوزهای شکار را هرچه سریعتر ابطال کنند تا از فاجعه بیشتر جلوگیری شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار