مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ۳۶۰۰ پرستار در بیمارستان‌های استان فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۸۱۰۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 02 January 2020

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از مهر،رضا پور میرزا  با اشاره به چشم انداز سازمان‌های سلامت محور، اظهار داشت: بر اساس فرمایشات رهبری انقلاب سند چشم انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها قبل تنظیم و برآورد شده که نسبت پرستار برای پوشش خدمات سلامت محور بر اساس تخت بیمارستانی نباشد بلکه به ازای جمعیت باشد اما با توجه به کمبودهای موجود همچنان از الگوی کلاسیک پرستار به تخت استفاده می‌شود.

وی افزود: بر اساس نگاه ۱۴۰۴ باید بین ۱.۲ تا ۱.۵ پرستار به ازای هر تخت بستری داشته باشیم که اکنون در ایران به صورت میانگین .۸ تا .۹۵ به ازای هر تخت و در استان کرمانشاه این نسبت نزدیک به عدد یک است در نتیجه اندکی از سرانه کشوری بهتر هستیم که البته دلایلی هم دارد.

۷۰۰ نفر کمبود پرستار داریم

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اگر نقشه راه ایران که همان سند ۱۴۰۴ است، را در نظر بگیریم بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر کمبود پرستار در استان وجود دارد و اگر کمبودها در قالب پرستار، کمک پرستار، کاردان اتاق عمل، کارشناس هوشبری لحاظ شود این کمبود به یک هزار نفر خواهد رسید.

این مسئول عنوان کرد: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای سطح کشور، حدود ۱۱۰ نفر استخدام می‌شوند که ۷۰ نفر طی مراحل آزمون به صورت شرکتی جذب بازار کار پرستاری می‌شوند.

پور میرزا درباره کمبودهای موجود گفت: با توجه به تحریم‌های موجود ارائه خدمات پرستاری کاری ویژه است با این حال در کنار پرستاران، دارو، تجهیزات پزشکی و ارائه خدماتی که پس از ترخیص بیمار باید انجام شود در مراقبت تأثیرگذار است و در شرایط فعلی با وجود تحریم‌ها صرفه جویی در زمینه موارد مصرفی روی می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه پرستاران با توجه به رسالت انسانی و اسلامی خود در جامعه ارائه خدمات می‌کنند، بیان کرد: معوقات پرداختی پرستاران با چندین ماه تأخیر پرداخت می‌شود، هرچند در ارائه خدمات رسانی توسط آنها اثری ندارد.

پیگیری معوقات پرستاری جزو مطالبات این قشر است

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: پیگیری معوقات پرستاری جزو خواسته‌های صنفی و سندیکاهایی این قشر است که از مبادی قانونی در دست انجام است.

این مسئول عنوان کرد: همچنین در سامانه قاصدک پرداخت‌های مبتنی بر عملکرد است که دارای نواقصی بوده و با رایزنی وزیر بهداشت و درمان قرار است ساختارهای پرداختی مورد بازنگری و تغییر قرار گیرد که امیدواریم در طول سال آینده شاهد پرداخت‌ها واقعی‌تر و کاهش مدت زمان معوقات باشیم.

وی افزود: بر اساس تعریف مطالبات اگر سیستمی قبل از سه ماه مطالبات را پرداخت کند بروز قلمداد می‌شود اما با نگاه به میانگین کشوری در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پرداخت معوقات کمتر از ۶ ماه و در مواردی بیش از ۶ ماه است که نارضایتی‌های ضمنی برای پرستاری ایجاد می‌کند.

جامعه و سلامت، هویت و منزلت، رفاه و معیشت شعار هفته پرستار

پور میرزا عنوان کرد: شعار نمادین هفته پرستار که توسط وزارت بهداشت مطرح شده جامعه و سلامت، هویت و منزلت، رفاه و معیشت است که در این راستا برنامه‌هایی از جمله برگزاری مراسم جشن روز پرستار در هفدهم دی ماه در بیمارستان امام رضا، تجلیل از ۳۵۰ نفر از منتخبین پرستاری شاغل در علوم پزشکی و سیستم‌های غیر دانشگاهی نظیر تأمین اجتماعی، بخش خصوصی، بهزیستی و آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

وی دیدار با رهبر انقلاب و رئیس جمهور، فراخوان عمومی شرکت در نماز جمعه، سرکشی از خانواده‌های شهدا و ایثارگر پرستار، تقدیر از نخبگان پرستاری و مدافعین حرم پرستار و غبارروبی مزار پرستاران از دیگر برنامه‌های هفته جاری است.

خدمت رسانی ۳۶۰۰ پرستار کرمانشاهی به بیماران

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: در گروه پرستاری سه هزار و ۶۰۰ نفر پرستار شاغل در ۲۸ بیمارستان وابسته در کرمانشاه خدمات سانی می‌کنند.

این مسئول عنوان کرد: درصدد توسعه مراکز مراقبت در منزل هستیم تا از اشغال تخت‌های بیمارستانی جلوگیری شود به همین منظور ۱۶ مرکز مراقبت در منزل در شهر کرمانشاه و مجموعاً ۳۵ مرکز در سطح استان کرمانشاه فعال است که لازم است خدمات ارائه شده در منزل نیز تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد تا هزینه‌های خانواده‌ها کاهش یابد.

پور میرزا گفت: درصدد هستیم مدیران سلامت از میان پرستاران مقاطع تحصیلات تکمیلی انتخاب شود و مسیر رو به جلو دانشگاه را ادامه دهیم.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار