ترافیک خودرویی این روزها در پیرامون فضاهای آموزشی در مازندران به یکی از معضلات زندگی شهرنشینی در این استان سرسبز تبدیل شده که گویا راهکاری برای آن دیده نشده است.
کد خبر: ۸۱۰۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴ 31 December 2019

با وجود اینکه فضاهای شهری در زمانه کنونی به واسطه افزایش وسایل نقلیه و جمعیت ناخودآگاه شاهد معضلی به نام ترافیک است حجم توقف وسایل نقلیه در مقابل فضاهای آموزشی مناطق شهری ترافیکی دوچندان به خیابان ها و مردم استان تحمیل کرده است.

مسئله ای که گویا جای پیش بینی این بار ترافیکی تحمیلی در مدیریت صدور مجوزهای استقرار یا احداث فضاهای آموزشی در سالهای دور گذشته خالی بوده و است.

ترافیک سنگین فضاهای اموزشی همچون مدارس و آموزشگاه های خصوصی این روزها به دغدغه ای بزرگ برای مردم مازندران تبدیل شده است که هر صبح و بعد از ظهر علاوه بر ترافیک شهری باید ترافیک مدارس در کوچه ها و خیابان های محل زندگی شان را نیز تحمل کنند.مدارسی که به دلیل احداث در مناطق مسکونی حتی ترافیک را تا در خانه بسیاری از شهروندان کشانده است.

شخصی ها متهم ردیف اول

رییس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش مازندران انگشت اتهام را به سوی دانش آموزان شخصی سوار بلند کرد و گفت: علت اصلی ترافیک مقابل مدارس خودرو شخصی والدین است که تعداد زیادی را شامل می‌شود.

محسن یزدانیان با اشاره به اینکه اغلب سرویس‌های مدرسه درون مدارس دانش آموزان را سوار و پیاده می‌کنند، افزود: اغلب ترافیک در مقابل مدارس و حتی موسسات آموزشی به دلیل سواری های شخصی است.

وی با بیان اینکه کمتر از ۳۰ درصد دانش آموزان مازندران از سرویس مدارس استفاده می کنند، گفت: حدود ۴۰۰هزار دانش آموز به صورت پیاده و یا با خودروهای شخصی به مدرسه رسانده می‌شوند.

رییس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش مازندران در باره سرویس های مدارسی که منجر به ترافیک می شوند نیز گفت: متاسفانه برخی مدارس فاقد فضای حیاط هستند که سرویس ها مجبور به پیاده و سوار کردن دانش آموزان در خارج از مدرسه می شوند.

متولی مدیریت ترافیکی مدارس کیست

یزدانیان در مورد اینکه چه کسی باید ترافیک مقابل مدارس را کنترل کند ، اظهار داشت: از نظر قانونی مدرسه متولی خارج از فضای آموزشی نیست و تا کنون نیز هیچ راهکاری برای آن مشخص نشده است.

رییس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش مازندران گفت : پلیس راهنمایی و رانندگی بهترین مرجع برای هدایت است اما مدیران و معاونین مدرسه نیز می توانند مشارکت کنند.

مدیران مدارس در قبال ترافیک مسئول هستند
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری مازندران نیز اظهار داشت: مدارس نمی توانند از زیر بار ترافیکی که برای شهر ایجاد می‌کنند شانه خالی کرده و دیگران را مسئول آن بدانند.

احمد توکلی گفت: مدیران و مسئولان مدرسه در قبال ترافیکی که برای دیگر شهروندان ایجاد می کنند مسئول هستند وباید مدیریت این مسئله را نیز بر عهده بگیرند.

وی نیز بیشترین ترافیک گزارش شده را مربوط به مدارس غیردولتی عنوان کرد و گفت: متاسفانه صدور مجوز برای مدارس در برخی نقاط شهر که شرایط ترافیکی نامساعد دارند گریبانگیر شهرهای مازندران شد.

گلچین دانش آموزان و ترافیک

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران یکی از دیگر عوامل اصلی ترافیک خودرویی در مقابل مدارس بخصوص مدارس غیر دولتی را در گلچین دانش آموزان عنوان کرد و گفت: مسئولان مدارس سعی می کنند از قواعد محدوده جغرافیایی تخطی کرده و دانش آموزانی از مناطق پراکنده شهر جذب کنند.

توکلی عمده دلیل گلچین کردن دانش اموزان توسط مدارس را در ثبت نام دانش آموزان، برخورداری از والدین به اصطلاح پولدار عنوان کرد و گفت: اگر دانش آموزان در محدوده خود مدارس ثبت نام شوند دیگر نیازی به تردد خودرویی نیست.

به گفته او با وجود اینکه قانون برای ثبت نام دانش آموزان محدوده مشخص کرده است ولی همواره شاهد تعرض از قوانین هستیم.

اهدای مجوز مدرسه بدون کارشناسی شرایط ترافیکی

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران خودروهای شخصی را عامل ثانویه عنوان کرد و گفت: آنچه بیش از همه منجر به ایجاد بار ترافیکی در مقابل مدارس می شود، محل استقرار فضاهای آموزشی است.

سرهنگ مهدی باقری با اشاره به اینکه بیشترین مشکل ترافیکی مربوط به مدارس غیردولتی و آموزشگاه های خصوصی است، افزود: متاسفانه در دهه‌های اخیر به اماکنی اجازه احداث و یا استقرار مدرسه و آموزشگاه داده شده است که از لحاظ جغرافیایی با ضوابط شورای ترافیکی همخوانی ندارد.

وی به استقرار مدارس در کوچه های ۶ متری و بن بست اشاره کرد و ادامه داد: از این دست فضاهای آموزشی در استان بسیار است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران گفت: در صدور اغلب مدارس غیردولتی و حتی دولتی ضوابط شورای ترافیکی رعایت نشد که حاصل آن ترافیک سنگینی است که هر صبح و ظهر به مردم مازندران تحمیل می شود.

باقری افزود: متاسفانه در گذشته مجوز فضای آموزشی در استان مازندران بدون تایید شورای ترافیک صادر می شد که برای هر فضایی در هر جای شهر پروانه استقرار مدرسه صادر شد.

وی اعلام کرد: از ابتدای امسال باید تمامی مجوزهای فضای آموزشی توسط شورای ترافیک شهری و استانی تایید شود و فضای آموزشی با ضوابط راهنمایی و رانندگی و ترافیکی مستقر شوند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران درباره مدارسی که از پیش مجوز دریافت کردند گفت: متاسفانه این موسسات دارای مجوزهای چند ساله هستند که تا اتمام دوره قرار داد نمی توان جلوی فعالیت انها را گرفت.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار