کارشناس دانه‌های روغنی مدیریت جهاد کشاورزی مرودشت از سرمازدگی حدود ۳۰ هکتار از مزارع کلزای این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۰۹۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵ 28 December 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: منصور امیریان با بیان اینکه راه کار مناسب جلو گیری از مواجهه کلزا با سرما رعایت تاریخ کاشت است، افزود: تاریخ کاشت مناسب کلزا در مرودشت از بیستم شهریور تا بیستم مهر ماه است.

او با بیان اینکه تاریخ کاشت مهمترین عامل بر عملکرد و تولید دانه کلزا است، خاطر نشان کرد: بوته کلزا قبل از شروع سرمای زمستان بایستی در مرحله ۶ تا ۸ برگی (مرحله روزت) باشد.

به گفته امیریان، کاشت دانه روغنی کلزا در زمان مناسب علاوه بر جلوگیری از مواجهه گیاه با سرما خسارت پرندگان را نیز به حداقل می‌رساند.

او با اشاره به اینکه مصرف محرک‌های رشدی و آنتی استرس‌ها به منظور جلوگیری از سرما زدگی ضروری است، تصریح کرد: این محرک‌ها علاوه بر جبران تاخیر در رشد و گذر گیاه از مراحل حساس، همچنین این ترکیبات گیاه را در برابر انواع تنش‌ها به خصوص مسمومیت غذایی، دما‌های بالا، شوری و کمبود آب محافظت می‌کند.

کارشناس دانه‌های روغنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به اینکه ۱۳۸ هکتار از ۹۶۸ هکتار مزارع کلزا تحت پوشس بیمه هستند بیان کرد: چنانچه مزارعی که دچار خسارت شده اند تحت پوشش بیمه هستند، جهت تایید سرمازدگی و طی مراحل بعدی به مراکز جهاد کشاورزی بخش‌ها مراجعه کنند.

او یادآور شد: بیش از ۱۵ رقم از ارقام هیبرید ایرانی و خارجی کلزا درشهرستان مرودشت کشت شده که عمدتا نپتون و دانوب است. ۱۳ رقم جدید نیز در قالب یک طرح مقایسه ارقام (P.V.S) کشت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار