دانش ساخت موشک بسیار پیچیده و فقط در اختیار چند کشور است.
کد خبر: ۸۰۸۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸ 26 December 2019

به گزارش تابناک سمنان: روزگاری بود که ایران برای دفاع از خود به غرب وابسته بود و تمام تجهیزات نظامی خود را از آن‌ها تحویل می‌گرفت و با این که جوانان باهوشی در کشور برای طراحی و تولید تسلیحات جنگی وجود داشتند، اما یک قطعه هم تولید نمی‌شد.

موشک عماد؛ اولین بالستیک نقطه‌زن ایرانی + فیلم و تصاویر

در آن زمان از تانک و جنگنده گرفته تا ناو و برخی موشک‌های کشور از غرب وارد می‌شد و همین موضوع باعث شد تا در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با حمله عراق به ایران به خاطر خروج نیرو‌های بیگانه قدری از توان رزم نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی کم شود. دشمن هم با این تصور قصد تصرف یک هفته‌ای داشت، اما همه روزیاهایش بر باد رفت.

در آن دوران که عراق در جبهه‌ها شکست‌های بزرگی از رزمنده‌های ایرانی خورده بود، به جنگ موشکی روی آورد و در پاسخ به این اقدام هم ایران با خرید موشک‌های اسکاد بی از لیبی مراکز حیاتی دشمن بعثی را هدف قرار داد، اما در کنار این موضوع فرآیند ساخت موشک‌های بومی با روش مهندسی معکوس از اسکاد‌ها را هم در پیش گرفت و تا امروز هم این روند ادامه داشته است.

 

موشک عماد؛ اولین بالستیک نقطه‌زن ایرانی + فیلم و تصاویر

وحشت آمریکایی‌ها از موشک عماد

یکی از موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران عماد است که در سال ۱۳۹۴ تولید و به نیرو‌های مسلح کشور تحویل داده شد تا توان بازدارندگی کشور را بیش از پیش بالا ببرند، این موشک که از سوخت مایع برای پرواز استفاده می‌کند، به صورت دو مرحله‌ای عمل می‌کند و دوربردترین موشک زمین به زمین جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید.

موشک عماد؛ اولین بالستیک نقطه‌زن ایرانی + فیلم و تصاویر

این موشک بومی که بردی بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر دارد، قادر است انواع کلاهک‌ها تا وزن ۷۵۰ کیلوگرم را با خود حمل کند و نکته جالب اینکه در موشک عماد سامانه هدایت شونده استفاده شده که اجازه می‌دهد تا واحد کنترل زمینی حتی در آخرین لحظه هم کلاهک را هدایت کند و این میزان خطا در هنگام برخورد را کاهش می‌دهد.

موشک عماد؛ اولین بالستیک نقطه‌زن ایرانی + فیلم و تصاویر

از طرف دیگر موشک بالستیک عماد که قادر است پایگاه‌های آمریکا و حتی نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی فلسطین یعنی مراکز حساس رژیم صهیونیستی را به راحتی با کلاهک معلومی هدف قرار دهد در حال حاضر به کلاهک‌های جدید مسلح شده است، سر جنگی که عملکرد این موشک را ارتقای چشمگیری داده است.

از سوی دیگر کلاهک‌های موشک عماد، چون نمونه‌های دیگر، چون سجیل و قدر از بالک‌هایی در سرجنگی بهره می‌برد که باعث افزایش مانوپذیری و هدایت کلاهک تا لحظه برخورد می‌شود.

در همین راستا یکی از کارشناسان برجسته دفاع موشکی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ایرانی‌ها توان نصب بالک‌ها روی موشک‌های بالستیک را داشته و می‌توانند دقت موشک‌های خود را شدیدا افزایش داده و موشکی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر با توان حمله دقیق را داشته باشند، آنها به موشک‌هایی با دقت بالا دست پیدا کرده‌اند که به راحتی دشمنان این کشور را فلج می‌کنند.

موشک عماد؛ اولین بالستیک نقطه‌زن ایرانی + فیلم و تصاویر

موشک عماد؛ اولین بالستیک نقطه‌زن ایرانی + فیلم و تصاویر

یک ویژگی دیگر موشک عماد سرعت بالای پیمایش است که به راحتی می‌تواند با این قابلیت از سامانه دفاع موشکی پیکان ۳ رژیم صهیونیستی پیشی بگیرد. نکته ویژه این موشک دقت بالای آن است که می‌تواند هر هدفی را با خطای زیر یک متر منهدم کند و از این رو در حال حاضر نقطه‌زن‌ترین موشک دوربرد نیرو‌های مسلح است.

وقتی در سال ۹۴ بنا به گفته سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اولین بار که موشک عماد پرتاب شد هیچ کس باور نمی‌کرد جمهوری اسلامی ایران به چنین دقت بالایی در عرصه موشکی دست پیدا کرده باشد، اما پس از مدتی و با نمایش‌های بعد این موشک تمامی رسانه‌های خارجی مجبور به واکنش شدند.

واکنش رسانه‌های خارجی به شلیک موشک عماد

خبرگزاری رویترز درباره این موشک اعلام کرد: ایران موشک بالستیک دوربرد جدید خود را با موفقیت آزمایش کرد و پس از آن هم شبکه المیادین در خبری نوشت که وزیر دفاع ایران از آزمایش موشک دور برد عماد خبر داده و گفته است این موشک نسل جدیدی از موشک‌های بالستیک نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نیز گزارش داد: ایران با موفقیت موشک بالستیک دوربرد جدید خود را آزمایش کرد. موشک عماد ۱۷۰۰ کیلومتر برد و ظرفیتی ۷۵۰ کیلوگرمی دارد. این آزمایش موفقیت‌آمیز نشان‌دهنده پیشرفت آشکار ایران در ارتقاء دقت سامانه موشکی این کشور است.

موشک عماد؛ اولین بالستیک نقطه‌زن ایرانی + فیلم و تصاویر

شبکه سی ان ان درباره دقیق‌ترین موشک ایران اعلام کرد: ایران موشک دوربرد زمین به زمین جدید خود را با موفقیت آزمایش کرد. موشک عماد، که به دست کارشناسان داخلش طراحی و ساخته شده است، اولبن موشک ایرانی است که می‌تواند تا لحظه اصابت به هدف هدایت شود.

خبرگزاری فرانسه نیز نوشت: ایران روز یکشنبه خبر آزمایش موفقیت آمیز موشک دور برد جدید بومی را اعلام کرد که نخستین موشک دوربرد این کشور با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است. وزارت دفاع ایران تصاویر پرتاب موشک «عماد» را در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد.

موشک عماد؛ اولین بالستیک نقطه‌زن ایرانی + فیلم و تصاویر

خبرگزاری شین هوا هم نوشت: تلویزیون دولتی ایران به نقل از وزیر دفاع این کشور از آزمایش موفقیت آمیز موشک دور برد خبر داد. حسین دهقان درباره طراحی "عماد" اولین موشک دوربرد قابل کنترل و هدایت شونده ایران تا لحظه برخورد به هدف گفت" طراحی و ساخت این موشک دوربرد به وسیله کارشناسان بومی انجام شده است.

موشک عماد؛ اولین بالستیک نقطه‌زن ایرانی + فیلم و تصاویر

این اعتراف‌های رسانه‌های غربی ثابت می‌کند که جمهوری اسلامی ایران امروز به عنوان یکی از قدرت‌های موشکی صاحب سبک در منطقه غرب آسیا و در دنیا شناخته شده که با تجهیزات پیشرفته خود همواره در خدمت صلح و امنیت منطقه بوده و نشان داده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خصوصا نیروی هوافضای سپاه ایده‌های بسیار خوبی در این زمینه دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار