هرچند مبتلا نشدن به بیماری‌های واگیر از جمله آنفلوانزا در فصل شیوع آن‌ها سخت است، اما طب سنتی برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا توصیه‌هایی ارائه داده است.
کد خبر: ۸۰۸۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸ 25 December 2019

تابناک فارس به نقل از میزان: «آنفلوانزا» یکی از بیماری‌های شایع در فصل سرما است؛ بیماری که این روز‌ها در کشور شیوع پیدا کرده و در برخی مناطق قربانی‌هایی هم داشته است، اما چگونه می‌توان با طب سنتی از ابتلا به آنفلوانزا پیشگیری کرد؟

ویروس آنفولانزا یک بیماری عفونی است و راه سرایت و انتشار آن طبیعتا مستقیم است، یعنی وقتی کسی سرفه یا عطسه می‌کند می‌تواند تا چندین متر عامل بیماری را انتقال دهد. هرساله در این فصل شیوع آنفولانزا را داریم طبیعتا وقتی کسی نفس‌هایش را آرام‌تر بکشد و بلند حرف نزد و در جمع‌ها کمتر شرکت کند احتمال واگیر آن کمتر خواهد بود.

شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون به دلیل این که می‌تواند عامل بیماری را از بین ببرد بسیار کمک کننده است. صبح‌ها ما بین ساعت ده تا یازده زمانی که هوا مساعدتر است پنجره‌ها را باز کنیم، اسپند دود کنیم چرا که میکروب کش بسیار قوی و ضدعفونی خوبی است.

اولین و مهم‌ترین توصیه جهت تقویت بدن در شرایط ضعف و بیماری این است که سعی شود بیمار استراحت کافی داشته باشد، محل استراحت مبتلایان به این بیماری باید گرم و به دور از هرگونه رطوبت اضافی باشد؛ صبح و شب، پشت ساق پا با روغن زیتون خوب ماساژ داده شود و بادکش گرم و خشک گذاشته شود.

مبتلایان به آنفلوانزا چه چیز‌هایی بخورند؟

دم‌کرده آویشن خواص درمانی بالایی دارد؛ بدین صورت که اگر سیاه‌دانه و آویشن به قسمت مساوی با ۳ برابر عسل طبیعی مخلوط شود، صبح، ظهر و شب یک قاشق مرباخوری از این معجون، همراه با کمی آب میل شود، به درمان این بیماری بسیار کمک می‌کند.

برای درمان آنفلوانزا، بیمار صبح و شب از بخور اسطوخدوس، اکالیپتوس و مرزنجوش استفاده کند و بیماران سعی کنند، تا پایان درمان بیماری برای جلوگیری از انتقال آن به دیگران موارد بهداشتی که در ادامه ذکر می‌شود را رعایت کنند.

ویتامین ث. دارای ارزش بالایی است، ویتامینی که می‌تواند در لیموترش، جعفری، آب نارنج و یا در هر چیزی که کمی‌ترش باشد مقدار بیشتری یافت می‌شود.

در خصوص مصرف نوع غذا برای بیماران سرماخورده و یا دارای بیماری آنفولانزا باید گفت که بهتر است از سوپ‌های رقیقی که در آن جعفری به همراه چند قطره لیموترش ریخته شده استفاده شود.

نمک ضد عفونی کننده و ضد التهاب است، اما بهتر است که به جای آن که روی لیموترش مصرف شود به طور جداگانه آب نمک رقیق صبح و عصر غرغره شود؛ در صورتی که احساس گلو درد داشته باشید بسیار کمک کننده خواهد بود.

در نهایت این که موضوع مهم که در سرماخوردگی‌هایی که ممکن است منجر به آنفولانزا شود این است که فرد باید استراحت کند خود را گرم نگه دارد و سوپ‌های گرم استفاده کند و بخور دهد ضمن این که مصرف بادرنجبویه، نعنا، بابونه، بادیون، شیرین بیان و دارچین به دلیل این که گرمای بدن را بالا می‌برد و مقاومت را در برابر بیماری آنفولانزا افزایش می‌دهد پیشنهاد می‌شود.

برخی توصیه‌های طب سنتی برای پیشگیری از آنفلوانزا

شستشوی مجرای بینی و گلو با آب نمک رقیق یا سرم نمکی، هر ۸ ساعت یک‌بار، امری ضروری در بهبودی آنفلوانزا است اگر تب بر بدن عارض شد و بالا رفت بیمار پاشویه شود؛ مقداری آب سیب به او بدهید و اگر هرگاه تب قطع شد، مصرف آب سیب را متوقف کنید.

زمانی که تب خیلی بالا نیست، فقط پاشویه کافی است، اما اگر تب خیلی بالا بود، آب خیار بخورانید و تنقیه نمایید و نیز در صورتی که بیمار دچار ضعف و بی‌حالی شد، در جهت تقویت اعضای قلب و مغز مقداری گلاب را بر روی صورت او بمالید.

استفاده از روغن بنفشه و ریختن چند قطره در بینی بسیار مؤثر خواهد بود و باعث خواهد شد عوامل قارچی و عفونی کمتر از طریق بینی جذب شوند همچنین سعی کنیم ناخن‌ها را کوتاه نگه داریم چرا که زیر ناخن‌ها در اثر حضور در جمع‌ها ممکن است عامل بیماری تجمع کند.

 

دم‌کرده آویشن خواص درمانی بالایی دارد؛ بدین صورت که اگر سیاه‌دانه و آویشن به قسمت مساوی با ۳ برابر عسل طبیعی مخلوط شود، صبح، ظهر و شب یک قاشق مرباخوری از این معجون، همراه با کمی آب میل شود، به درمان این بیماری بسیار کمک می‌کند

مصرف دارو‌هایی که ضدعفونی کننده به صورت بخور مثل بخور آویشن، اکالیپتوس، باعث خواهد شد که بتوانند به عوامل باکتریایی نزدیک‌تر شوند و آن‌ها را فروکش کنند تا در هوا کمتر پخش شوند.

بهتر است شب هنگام حمام نسبتاً داغ که باعث تعریق شود گرفت چرا که یکی از راه‌های خروج تمام مواد زائد و بیماری زا از بدن تعریق است و آرامش بدن را به دنبال خواهد داشت البته اگر هوای خانه گرم است استحمام شبانه بیشتر توصیه می‌شود.

باید دانست هوای خانه حداکثر بیست و پنج درجه باشد چرا که در گرما عوامل بیماری بیشتر رشد خواهند کرد، گرمای زیاد خانه به خودی خود منفی است و توصیه نمی‌شود همان گونه که هوای سردخانه باعث بیماری خواهد شد.

گرم نگه داشتن کف پا‌ها و سر بسیار توصیه می‌شود، گرفتن رژیم سیب خام نیز بسیار کمک کننده است هر عصر حداقل یک یا دو سیب مصرف شود، اگر دچار یبوست هستید سیب را با پوست و اگر این مشکل را ندارید بدون پوست مصرف کنید.

تب‌های بیش از سه روز نشانه‌ی آنفلوانزا است و باید کاری کرد که سیستم ایمنی بدن افزایش یابد ضمن این که مصرف آنتی بیوتیک‌ها به عنوان یک درمان بیماری باکتریایی و نه ویروسی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

کسی که آنفولانزا دارد ترجیحاً نباید از استامینوفن برای کاهش درد و تب استفاده کند، اما برای کم کردن تب از گل بنفشه و ختمی به صورت موضعی و خوراکی می‌توان استفاده کرد.
چه غذا‌هایی آنفلوانزا را تشدید می‌کنند

فرد مبتلا به آنفلوانزا باید از برخی پرهیز‌های غذایی را رعایت کرده و از مصرف غذا‌های چرب خودداری کند، غذا‌هایی مانند: سرخ‌کردنی‌ها، کله‌پاچه، گوشت گاو، کنسروجات و...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار