کد خبر: ۸۰۸۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲ 24 December 2019
 

عفونت ریه و انسداد ریه دو مفهوم نزدیک به هم هستند که نشانه‌های مشابهی دارند و از این رو گاهی اوقات اشتباه شناخته می‌شوند.

به گزارش تابناک تبریز، ریه‌ها برای زندگی بشر ضروری هستند، آنها تقریبا بدون خستگی کار می‌کنند، هوا را به داخل می‌کشند و چیزهایی را که قابل استفاده نیستند، بارها و بارها هر روز و هر شب به بیرون می‌دمند. اکسیژن را به بدن می‌رسانند و دی اکسید کربن را که محصولی اضافی حاصل از متابولیسم بدن است به بیرون می‌رانند، نفس کشیدن همچنین برای قدرت تکلم و خواندن ما نیز نیاز است.

محمدرضا مدرسی فوق تخصص ریه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره عفونت ریه اظهار کرد: عفونت ریه و انسداد ریه دو مفهوم نزدیک به هم هستند که نشانه‌های مشابهی دارند و از این رو گاهی اوقات اشتباه شناخته می‌شوند. به همین دلیل باید افراد اطلاعات کافی در این باره بدست آورند تا بتوانند مسیر درمان خود را شناسایی کنند

او درباره عوامل این نوع عارضه بیان کرد: یکی از عواملی که می‌تواند تاثیر بسزایی بر این نوع بیماری بگذارد آلودگی هواست که این روزها تمام افراد را درگیر خود کرده است. عواملی که می‌توانند بر تشدید آلودگی هوا و عفونت ریه تاثیرگذار باشند مانند سیگار کشیدن، برونشیت، ذات الریه است. عارضه برونشیولیت سه نوع عفونت ریه محسوب می‌شود. آن‌ها معمولاً توسط یک ویروس یا باکتری ایجاد می‌شوند.

مدرسی در ادامه افزود: یکی از انوع برونشیولیت آنفلوآنزا یا سنسیتیال تنفسی، باکتری‌هایی نظیر میکوپلاسما، ذات الریه، کلامیدیا و سیاه سرفه است. شایع‌ترین نوع دیگر آن برونشیولیت میکروارگانیسم‌های پنومونی است عبارتند از باکتری‌هایی مانند استرپتوکوک ذات الریه، آنفولانزا هموفیلی و مایکوپلاسما ذات الریه است. نوع دیگر آن عفونت قارچی بوده که معمولا در افرادی که مبتلا به اسهال، سرطان یا HIV یا ازطریق مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی مسموم شده اند بروز می‌کند.

او  درباره علائم این نوع عارضه تصریح کرد: تب یکی از نشانه های آن است که دمای عادی بدن باید حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد باشد که البته تا حدی بین افراد متفاوت خواهد بود. بالارفتن دمای بدن یا به عبارت دیگر تب می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در ریه باشد. تنگی نفس هم معمولا در افرادی ظاهر می‌شود که دچار انسداد ریه شده باشند. با این وجود اگر تنگی نفس بدتر و وخیم‌تر شود می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در ریه باشد.

فوق تخصص ریه گفت: اگر افراد مخاط زیادی را در زمان سرفه دیدند یا احساس کردند رنگ آن نسبت به قبل تغییر کرده است، باید هوشیار باشند، چراکه این تغییرات نیز می‌توانند نشانه‌ای از عفونت در ریه باشد. شخصی که مبتلا به عفونت ریه است، مخاطش دچار تغییر رنگ، سفت‌تر و چسبنده‌تر می‌شود و گاهی ممکن است بوی بسیار بدی از آن به مشام برسد. البته یکی دیگر از نشانه‌های آن احساس درد و ناراحتی در ناحیه قفسه سینه است که افرادی که از عفونت ریه رنج می‌برند درد شدید و گاهی غیر قابل تحملی را درآن ناحیه تجربه می‌کنند.

او درباره درمان این نوع عارضه بیان کرد: سیگار کشیدن به خودی خود دفاع طبیعی بدن در مقابل باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد و زمینه را برای ابتلا به پنومونی آماده می‌کند. پس افراد نباید به هیچ وجه سیگار بکشند. قبل از صرف هرگونه خوراکی یا نوشیدنی حتما دست‌های خود را بشویند؛ شستن دست‌ها و صورت، گرفتن جلوی بینی و دهان موقع سرفه یا عطسه، همچنین رعایت بهداشت شخصی برای مواجهه هرچه کمتر با میکروب‌های بیماری زا لازم و ضروری است.

مدرسی در آخر گفت: : این بیماری در مواردی به صورت سرپایی قابل درمان است و در مواردی نیاز به بستری شدن در درمانگاه هم دارد تمام این‌ها بستگی به شدت آن دارد. درمان آنتی بیوتیکی، فیزیوتراپی قفسه سینه و در مورادی از اکسیژن روش‌های رایجی برای درمان این نوع بیماری است.

رعایت نکات بهداشتی

مهری نیک‌بین متخصص عفونی درباره عفونت ریه اظهار کرد:کنترل و تشخیص عفونت، انسداد ریه آسان نیست. با این حال دانستن علائم بیماری به تمام افراد کمک خواهد کرد که تا هرچه زودتر متوجه وجود بیماری در بدنشان شوند و پیش از آن که اوضاع وخیم‌تر شود درمان را آغاز کنند.  اگر افراد احساس کردند که علائم بیماری عفونت ریه درآن‌ها وجود دارد، سریعا به یک پزشک مراجعه کنند. همیشه رعایت جوانب احتیاط برای سلامتی ضروری و لازم است.

او درباره علت این نوع عارضه بیان کرد: علل عفونت متفاوت است به همین دلیل درمان آن هم مختلف خواهد بود. مثلا اگر علت عفونت شما ویروسی باشد، ویروسی مانند ویروس برونشیت، بعد از چند هفته حالتان خوب خواهد شد و نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها دیگر نیست. اگر علت عفونت ریه شما میکروبی باشد، مثلا سینه‌پهلو یا ذات‌الریه کرده باشید، باید با نظارت پزشک آنتی‌بیوتیک مصرف و دوره‌ی درمان را حتی با وجود بهبودی کامل سپری کنید. افراد باید بدانند که آنتی‌بیوتیک‌ها فقط برای درمان عفونت ریه میکروبی به‌کار می‌آیند. برای درمان عفونت‌های دیگر مانند عفونت ویروسی، برونشیت یا آنفولانزا نباید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.

نیک بین درباره علائم   علائم بارز این نوع بیماری گفت: سرفه مداوم، تنگی نفس، درد قفسه سینه، خس خس سینه است. نشانه دیگر این نوع عارضه احساس خستگی در فرد است. معمولا بدن در برخورد با عوامل عفونت زا به مبارزه با آن‌ها می‌پردازد، این مبارزه می‌تواند فرد را دچار خستگی و بی حالی کند؛ در این شرایط استراحت و خوابیدن برای بدن ضروری و لازم است.

او درباره تشخیص بیماری عفونت ریه بیان کرد: پزشک برای اولین بار سابقه پزشکی  فرد مبتلا را بررسی می‌کند و در مورد نشانه‌های بیماری از فرد مبتلا سوال‌هایی را می‌پرسد. ممکن است سوالاتی نظیر شغل، سفر یا قرار گرفتن در معرض آلودگی، حیوانات پرسیده شود. پزشک مربوطه با دماسنج دمای بدن را اندازه گیری می‌کند و به خس خس قفسه سینه گوش می‌دهد تا صداهای آن را بررسی کند. راه‌های دیگر رایج برای تشخیص عفونت ریه عبارتند از تصویربرداری، از قفسه سینه، سی تی اسکن هستند. اسپیرمتری ابزاری است که مقدار و زمان تنفس را در هوا اندازه می‌گیرد. اکسی‌متری پالس برای اندازه گیری میزان اکسیژن در خون، نمونه‌برداری از تخلیه مخاط و یا بینی برای آزمایش بیشتر صورت می‌گیرد.

او درباره پیشگیری از این نوع عارضه بیان کرد: برای جلوگیری از انتقال این نوع عارضه افراد باید هنگام عطسه یا سرفه، دهان خود را کاملا بپوشانند. دستان خود را مرتب بشویند. افراد باید دستمال کاغذی آلوده‌شان را پس از مصرف سریعا دور بیندازند.

نیک بین درباره درمان عفونت ریه گفت: یکی از راه‌های درمان این نوع عارضه مراجعه به پزشک است که فرد مبتلا باید هنگام ابلا شدن فورا رجوع کند. یک راه دیگر بخار درمانی یا استنشاق بخار شامل استنشاق بخار آب برای باز کردن مجاری هوایی و کمک به ریه‌ها در تخلیه مخاط است. مبتلایان به بیماری ریه ممکن است در هوای سرد یا خشک علائم آن‌ها بدتر شوند به همین دلیل بخار باعث ایجاد گرما و رطوبت هوا می‌شود و باعث بهبود تنفس فرد مبتلا می‌شود. استنشاق بخارات آب باعث تسکین فوری می‌شود و به افراد کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس بکشند.

او در آخر تصریح کرد: این روزها هم که هوا بسیار آلوده است و می‌تواند بر بیماری ریوی تاثیر بسزایی بگذارد افراد مبتلا به این نوع عارضه باید در معرض هوای آلوده قرار نگیرند و تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار