همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی مقام معظم رهبری،بیانیه گام دوم انقلاب با هدف جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی را صادر وبرای استمرار راه پرفراز ونشیب کشتی بزرگ انقلاب با تبیین دستاوردهای چهل سال گذشته، همچون ناخدایی متبحر وکاردان ضمن ارائه تحلیل دقیق ومنصفانه که به اعتقاد کارشناسان حوزه اقتصاد درحقیقت مانیفستی جامع برای چهار دهه ی انقلاب است با خطاب قرار دادن مردم بویژه نسل جوان،توصیه های لازم برای پیشرفت همه جانبه کشور وپاک کردن القائات دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی را مطرح کردند.
کد خبر: ۸۰۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴ 23 December 2019

رهبر حکیم انقلاب دراین بیانیه که بر 7فصل مشتمل می شود، آرمانهای انقلاب که دراصل اعتقادات معمار کبیر انقلاب حول محور اقتصاد است را با ادبیات امروزتبیین کردند.
این بیانیه که به اعتقاد کارشناسان مسائل سیاسی،سند ویک دکترین وراهکار محسوب می شود و هسته مرکزی آن سپردن امور به جوانان است، با ترسیم آینده ای روشن وموفق، برای دهه پنجم انقلاب درنظر گرفته شده است.
بدون شک،آنچه که ازجنبه سلبی وایجابی صدور این بیانیه توسط رهبر فرزانه انقلاب استباط واستخراج می شود، دوام آوردن بزرگترین انقلاب قرن با وجود دشمنان سرسخت وقسم خورده بود که موجب ورود ومرور نهال به ثمر نشسته انقلاب وموجودیت 40سالگی آن است،چرا که این کشتی بزرگ درتقابل با طوفان تحریم وگرداب های توطئه قدرت‌های بزرگ بویژه آمریکا و غرب
وایادی آنها که تصمیم داشتند با اعمال تحریم وفشار حداکثری به توده های مردم که پشتوانه واقعی انقلاب هستند، از مشکلات اقتصادی و کمبودها وکاستی ها محملی بسازند برای ایجاد نارضایتی اجتماعی وبرای رسیدن به اهداف خود با طراحی سناریوهای متعدد سعی کردند مردم را به شورش وادار کنند تا بدین وسیله انقلاب را ناکارآمد جلوه دهند وناکامی‌های گذشته‌شان را جبران کنند.
درمباحث فقه، ولایت وامامت و قانون اساسی، مهمترین وظیفه ولی فقیه نشان دادن راه و افق برای آینده کشوراست.
براین اساس رهبری وظیفه دارند هرجا از مسیر اصلی انحرافی رخ دهد ، تذکر بدهند و درواقع سوگیری‌ کنند، بنابراین لازم بود در چنین فضایی سوگیری اصلی را نشان دهند.
هفت فصل این بیانیه که بطور اجمال ذکر می شود مشتمل برنکات زیر است:
ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران، موتور پیشران کشور در عرصهٔ علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی، به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقهٔ خدمت‌رسانی، ارتقاء شگفت‌آور بینش سیاسی آحاد مردم ، سنگین کردن کفهٔ عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه، ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان.
دراین متن نخستین نکته خردی که به چشم می خورد،تکریم و تعظیم ملت ایران و حفظ کردن یک انقلاب منحرف‌نشده است و نکته دوم، توصیف انقلاب اسلامی به‌عنوان یک نهضت بزرگ دینی و یک پدیده سیاسی است که در معرکه‌ ایدئولوژی‌های چپ و راست و نزاع و هماوردطلبی ایدئولوژی سوسیالیسم، مارکسیسم و راست لیبرالیسم، کاپیتالیسم ؛به یکباره نهضتی به نام دین به وقوع می پیوندد وماندگار می شود.

رهبرفرزانه انقلاب دراین بیانیه، چهار مبحث جدید را به شعارهای انقلاب اضافه وآن را به عنوان شعار های جهانی وارزش های دینی انقلاب یاد میکنند که این موارد شامل: اخلاق، عزت، عقلانیت و برادری است بنابراین آنچه که مسلم است اگر گروه‌های سیاسی داخل کشور به انقلاب وفادار هستند ومیخواهند انقلاب ماندگار باشد باید بگونه ای عمل کنند که جامعه‌ای شکل گیرد که در آن استقلال در کنار آزادی و آزادی در کنار عدالت و عدالت در کنار معنویت و معنویت در کنار اخلاق و اخلاق در کنار عزت و عزت در کنار عقلانیت و عقلانیت در کنار برادری باشد چراکه این موارد رئوس ارزش‌های دینی برخاسته از دین اسلام و ارائه‌شده توسط انقلاب اسلامی است که جهان هم آن را مطالبه می‌کند.
نظریه نظام انقلابی یا به تعبیری نظریه انقلاب دائم از نکات خرد این بیانیه است
که مقام معظم رهبری بر این اصل تاکید دارند و می‌گویند: انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری یافت نمی شود.
ایشان دراین بیانیه بطور شفاف آرمان بزرگی را برای انقلاب اسلامی با عنوان «ایجاد تمدن نوین اسلامی» بیان و هدف غایی انقلاب اسلامی ایران را ایجاد تمدن نوین اسلامی اعلام کردند وفرمودند: انقلاب اسلامی اینک وارد دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است. عزیزان از انقلاب خود حراست و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است، نزدیک کنید.
رهبر حکیم انقلاب ، بر بدیع و نوآورانه و اصیل بودن انقلاب اسلامی تاکید کردند و بازتاب انقلاب اسلامی در نظام بین الملل را در دو حوزه یادآورشدند:

انقلاب اسلامی جهان دوقطبی را سه‌قطبی کرد، یعنی جهان شرق به رهبری شوروی با ایدئولوژی سوسیالیسم- مارکسیسم و غرب به رهبری آمریکا با ایدئولوژی لیبرالیسم- کاپیتالیسم و یک قطب جدیدی شکل گرفت به نام قطب تفکر و جهان اسلام،بعد از فروپاشی شوروی جهان درحالی که چندقطبی شده، انقلاب اسلامی دوگانه اسلام و استکبار را زنده نگه‌داشته و دو جبهه مقاومت و سلطه را شکل داده است.
رهبر فرزانه انقلاب با یاد آوری یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی فرمودند: مدیریت‌های جهادی الهام‌گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل ما می‌توانیم (است ) که امام بزرگوار به ما آموخت، ایران را به عزت و پیشرفت در همه عرصه‌ها رسانید.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این بیانیه تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در 40سال گذشته است همچنین در هفت بند بیان می‌کند که در 40 سال آینده چه باید بکنیم ایشان دراین هفت بند به پنج واقعیت شامل؛ حکومت مردمی و مردم‌سالاری، اراده ملی، میدان‌داری جوانان، روحیه و باور «ما می‌توانیم»، تحریم دشمنان اشاره می کند و می‌فرمایند تحریم دشمنان باعث اتکا به دستاورد داخلی شد.
ایشان باور عمیق به انقلاب و انقلابی‌گری را به‌مثابه مشی و منش برشمردن وافزودند: اگر بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ 40 ساله نمی‌بود، بی‌شک دستاوردها بیشتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نداشت.
بدون شک کارنامه درخشان 40 ساله انقلاب اسلامی ایران را درعرصه داخلی ، به کشور پیشرفته و درعرصه خارجی ،به قدرت منطقه تبدیل کرده است.
رهبر معظم انقلاب با توصیه‌های هفت‌گانه به جوانان، برای آینده با چاشنی امید و نگاه خوش‌بینانه به آن و دوری جستن و برحذر داشتن همزمان از امید و ترس کاذب،ریشه ای ترین جهاد جوانان را دور راندن ترس و ناامیدی از خود دانستند و گفتند: از مهمترین سنگ جلوی جوانان این ترس و ناامیدی است، دشمن به دنبال مایوس‌سازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما از آینده است.
اولین توصیه‌ ایشان به جوانان برای ساختن آینده کشور را علم و پژوهش اعلام کردند وگفتند:انقلاب اسلامی به‌صورت اتوماتیک تضاد بین علم و دین را از بین برده و جالب است که دومین عملکرد انقلاب اسلامی که از آن دفاع می‌کند در حوزه علم و فناوری است.
رهبر حکیم انقلاب در این بیانیه، معنویت به معنی برجسته کردن ارزش‌های معنوی ازقبیل اخلاص، ایمان و توکل در خود و در جامعه واخلاق را به معنی رعایت فضیلت‌هایی مانند خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتمادبه‌نفس و دیگر خلقیات نیکو تعریف وبه ملت ایران توصیه می‌کنند :اگر می‌خواهید به جایی برسید باید خیرخواهی، گذشت و کمک به نیازمند و شجاعت داشته باشید و معنویت و اخلاق جهت‌دهنده همه حرکات و فعالیت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است.
سپس با اشاره به اینکه محیط زندگی راحت با کمبودهای مادی بهشت می‌سازد و نبودن آنها جهنم می‌آفریند می‌گویند: این دو عامل اخلاق و معنویت بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهند داشت، چراکه اخلاق و معنویت با دستور و فرمان به‌دست نمی‌آید بنابراین حکومت‌ها نمی‌توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند.
ایشان باترسیم جامعه آرمانی به افراد توصیه می کنند، منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند و زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهاد‌های اجتماعی در این‌باره میدان دهند و کمک برسانند و با کانون ضدمعنویت و اخلاق به شیوه معقول بستیزند.
رهبر معظم انقلاب چهارمین نکته‌ای که برای آینده جوانان توصیه می‌کنند، عدالت و مبارزه با فساد است زیرا این دو لازم و ملزوم و دو روی یک سکه‌ هستند.
ایشان دراین بیانیه استقلال را به آزادی ملت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرت‌های جهان معنی می کنند که تعبیر بسیار بدیع و جالبی است و به‌عنوان شاخص‌ترین رهبر اسلام‌گرای جهان می‌خواهند بگویند که من به استقلال و آزادی این‌گونه معتقد هستم که این دو ازجمله ارزش‌های جامعه اسلامی و عطیه الهی به انسان‌ها هستند و هیچ‌کدام تفضل حکومت‌ها به مردم نیستند.
رهبر فرزانه انقلاب با اشاره به اینکه در 40 سال آینده باید روابط خارجی براساس عزت، حکمت و مصلحت بنا نهاد شود توصیه می کنند: باید در روابط خارجی، عزت ملی و مرزبندی با دشمن را مبتنی‌بر اصل عزت، حکمت و مصلحت پیش برد،ایران رهبر نهضت بیداری اسلامی و در منطقه قدرتمندترین کشور است و اینها بخشی از مظاهر عزت جمهوری اسلامی است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به‌دست نمی‌آید.
ایشان دراین بیانیه با اشاره به اینکه تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران زیان‌های بی‌جبران اخلاقی، اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملت زده است، یکی از مهم‌ترین چالش‌های جمهوری اسلامی ایران را دوگانه تجدد و سنت برشمردند وگفتند: از زمانی که تجدد در ایران راه پیدا کرد، یکی از سوگیری‌ها و هدف‌گیری‌هایش سنت‌های دینی بوده که یک مقابله‌ای میان تجددگرایان و سنت‌گرایان، بویژه دین‌گرایان را ایجاد کرده است.

بدون شک برای عمل به منویات مقام معظم رهبری ، مسئولان باید پای کار بیایند و مطالبه گری از وظایف رسانه‌هاست.
آنچه که مسلم است حاکمیت باید برای مدیریت‌ انقلاب و واگذاری مسئولیت ها به جوانان نیروی متخصص تربیت کند.
چراکه در هفت محور عنوان شده در گام دوم سازماندهی در فضای عمومی و حاکمیتی مطرح می‌شود و رسانه‌ها باید در این زمینه با گفتمان و مطالبه‌گری برای ایفای نقش خود تلاش کنند.

کبری بهرامی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار