بررسی‌های میدانی از مناطق جنوبی تهران بزرگ حاکی از تداوم انتشار آلایندگی‌ها از سوی صنایع بزرگ مقیاس حتی در ایام تعطیل و پایانی هفته است؛ وضعیتی که با توجه به پیش‌بینی جو پایدار و آرام در روز‌های آینده، فرو رفتن پایتخت در جهنمی از دود و آلاینده‌ها را هشدار می‌دهد.
کد خبر: ۸۰۷۳۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱ 21 December 2019

به گزارش تابناک تهران، دود، دود و دود که هر لحظه بر وسعت و غلظت آن افزوده می شود، تنها حاصل گشت چند ساعته خبرنگار ایرنا در مناطق مرکزی و جنوبی پایتخت آن هم در روز جمعه (۲۹ آذرماه) بود. هیولای آلایندگی که با گذر به مناطق حاشیه ای شهر می‌شد حجم، غلظت و عظمت آن را تمام قد احساس کرد که چگونه پایتخت را در کام خود فرو برده است.

اداره کل هواشناسی استان تهران دو روز پیش (پنجشنبه) پیش‌بینی کرد که به‌تدریج جوی پایدار بر روی ایران مستقر خواهد شد و این موضوع موجب سکون هوا و نوزیدن باد مناسب در استان تهران می‌شود.

از روز گذشته به دلیل ممکن نشدن تهویه طبیعی هوا، شاهد انباشت تدریجی آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در تهران هستیم و افزایش غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در نواحی پرجمعیت مناطق صنعتی و پرتردد شهر تهران مشاهده می‌شود.

سازمان هواشناسی اعلام کرده کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و از جمعه تا دوشنبه تا حد ناسالم برای همه گروه‌ها کاهش می‌یابد.

در حالی که تصویر کلی تهران از مناطق جنوبی، شهری فرو رفته در هاله ای از دود است که در برخی چشم‌اندازها رشته کوه‌های البرز به سختی رویت شده و در برخی نقاط فقط قله کوه‌ها آن هم به دلیل وجود برف هویداست، اما اکثر مردم بی توجه به این مساله مشغول به رتق و فتق امور روزانه، انجام ورزش، پیاده روی و دوچرخه سواری، کسب و کار و سایر امور هستند؛ انگار که آلودگی وجود ندارد یا شاید هم آنچنان در وجودشان رخنه کرده که متوجه آن نمی شوند.

در گذر از خیابان‌های اطراف کارخانه سیمان شهر ری، جایی که مسیل باختر از آن عبور می کرد، حضور زباله‌گردی نظرم را جمع کرد که در آب خروشان این مسیل به دنبال جمع کردن زباله بود.

در حالی که کیسه‌ای بزرگ را بر دوش حمل می‌کرد، بی‌توجه به تیم خبری و عکاسی به جمع‌آوری زباله‌ها آن هم بدون ماسک مشغول بود و وقتی از کسب و کارش سوال کردیم، گفت: «خدا رو شکر، وضعیت بد نیست. رودخانه دست و دل باز است و روزی ما را می رساند» !

وقتی به نداشتن ماسک آن هم در این روز اعتراض کردیم، پوزخندی تحویل داد و بی‌اعتنا گذر کرد.

با اینکه جمعه است و روز تعطیل، اما انگار کارخانجات بزرگ پایتخت خیال تعطیلی ندارند. کارخانه سیمان شهر ری، پالایشگاه نفت «شهید تندگویان»، کارخانجات بزرگ و کوچک صنعتی مسیر جاده خاوران، باقرآباد و غیره هر لحظه حجم قابل توجهی دود و آلایندگی به نفس به شماره آمده تهران پمپاژ می‌کنند و حجم عظیم تردد خودروهای سبک و سنگین، بر وسعت این آلودگی‌ها دامن می‌زند. 

بررسی اخبار منتشره هفته‌ای که گذشت، نشان از برخورد مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست با برخی صنایع آلاینده داشت. به‌طور مثال هفته گذشته در این استان، با دو کارخانه سیمان تهران و شمال که از سوخت مازوت استفاده می کردند، برخورد و از فعالیت آنها جلوگیری شد. 

در این بین، کارخانه سیمان تهران اقدام به تامین سوخت گاز کرد و  با مجوز اداره کل حفاظت محیط زیست استان فعالیت آن دوباره از سر گرفته شد.

همچنین نیروگاه «بعثت» که از سوخت گازوئیل استفاده می‌کرد، تذکر کتبی دریافت کرد. مسوولان این نیروگاه قول دادند که در ادامه از سوخت گاز استفاده خواهند کرد. 

به گفته مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست استان، فعالیت معادن شن، ماسه، آسفالت و همه فعالیت‌های معدنی، بتنی و حتی ریخته گری‌ها تا اطلاع بعدی ممنوع خواهد بود. همچنین ورود همه کامیون‌ها به جز حاملان مواد سوختی به شهر تهران ممنوع شده است.

با اینکه گشت و پایش شبانه محیط زیست از واحدهای آلاینده ادامه دارد و اخطاریه‌های متعدد محیط زیستی برای واحدهای آلاینده در شهرستان‌های بهارستان، پیشوا، شهریار، شهر قدس، رباط کریم و شهرک‌های صنعتی این مناطق صادر می شود، اما به نظر نمی رسد این اقدام‌های مقطعی چاره ساز باشد.

در سکون هوای پایتخت، آنچه مسلم است هر لحظه بر غلظت آلاینده‌های جوی افزوده می‌شود و شاید برای رفع خطر از گروه‌های حساس، باید به انتظار باد، برف یا بارانی دیگر بنشینیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار