به گزارش مشرق: «فریدون مجلسی» دیپلمات سابق و از حامیان برجام در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «تصمیم گرفته شده که رئیس‌جمهور ایران به ژاپن سفر کند...توکیو جز نقش میانجیگری(میان ایران و آمریکا) که این روزها پیگیر آن است، کار دیگری از دستش بر نمی‌آید».

مجلسی در ادامه نوشت:«درخصوص ایران شاید مسأله این است که احساس پدید آمده مبنی بر اینکه ادامه قهر به زیان کشور تمام می‌شود و ادامه تحریم‌ها می‌تواند تبعات بدتری داشته باشد. در شرایطی که همسایگان ما با فروش نفت و جذب درآمدهای سرشار ارزی به پیش می‌تازند و ایران در حصر اقتصادی از پیشرفت باز مانده، شاید این رویکرد به‌وجود آمده که رئیس‌جمهور مأموریت پیدا کند راهی آبرومندانه برای حل و فصل مسأله بیابد و ایران از زیر بار فشار تحریم‌ها خارج شود.تحریم صرفا مانع فروش نفت ایران نیست، بلکه ساختارهای بانکی و صنعتی‌ایران را نیز تحت تأثیر قرار داده است. تحریم ما را به انزوا کشانده، از ظرفیت‌های ایران برای حضور در بازار جهانی کاسته، درآمد ملی را کاهش داده و رشد اقتصادی ایران را منفی کرده؛ این مشکلات عظیم که هر کدام به تنهایی می‌تواند اقتصاد را زمینگیر کند، باید برطرف شود».

 

نویسنده این یادداشت که از دیپلمات های سابق نیز می باشد، مسأله ایران و آمریکا را صرفا «قهر کردن دو کشور» نامیده است. این در حالی است که مسئله اصلی، استقلال و اقتدار یک کشور(ایران) در مقابل خوی سلطه گری و زورگویی و قلدری یک کشور دیگر(آمریکا) است. 

آمریکا در اقدامی شنیع، هواپیمای مسافربری ایرانی با ۲۹۰ مسافر(اعم از کودک و زن و مرد) را توسط ناو جنگی هدف قرار داده و پس از این اقدام جنایتکارانه از فرمانده ناو تجلیل کرد. آمریکا در هشت سال جنگ تحمیلی، صدام را به انواع سلاح های کشتارجمعی از جمله سلاح شیمیایی مجهز کرد. آمریکا از رسیدن دارو به بیماران خاص در ایران جلوگیری می کند. آمریکا از گروهک های تروریستی تجزیه طلب ضدایرانی همواره حمایت کرده است. حال به نظر شما، مسئله ما با آمریکا صرفا قهر کردن است؟!

فعالین و رسانه های اصلاح طلب در سال ۹۴ و پس از امضای برجام، به جشن و پایکوبی پرداخته و تاکید کردند که با امضای برجام علاوه بر لغو یکباره تمامی تحریم ها، مشکل رکود، بیکاری، گرانی و حتی مشکل آب خوردن مردم هم رفع می شود و آنچنان رونقی ایجاد می شود که مردم دیگر اصلا نیازی به یارانه نقدی نخواهند داشت.

اما در نهایت در پسابرجام، هم ارزش پول ملی کشورمان کاهش پیدا کرد و هم تحریم ها افزایش یافت و هم سفره مردم کوچک شد.

کارشناسان و صاحبنظران تاکنون بارها تاکید کرده اند که تحریم ها ۲۰ الی ۳۰ درصد در مشکلات کشور نقش داشته و ۷۰ الی ۸۰ درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت در دولت است.