فرهنگی:
تئاتر ذات فرهنگی دارد و نباید به عنوان یک کالای مصرفی به مخاطب عرضه شود٬ در تمام کشورها به عنوان هنری پیشرو محسوب می شود، اما متاسفانه در شهرستانها به دلایل متعدد نگاه مسئولین فرهنگی حمایتگر نیست و متاسفانه بعضی از سازمانها فقط به دنبال برنامه های پرشتاب هستند که عملکرد آماری را نشان دهند.
کد خبر: ۸۰۳۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲ 06 December 2019

 

ایمان ملکی پور فعال هنری درحوزه تئاتر شهرستان اراک در گفتگو با تابناک مرکزی گفت: تئاتر ذات فرهنگی دارد و نباید به عنوان یک کالای مصرفی به مخاطب عرضه شود٬ زندگی در اجرای نمایش جاری است بنابراین نباید این هنر به جایگاهی برای کاسبی تبدیل شود.
وی افزود :روزگاری نه چندان دور هنرمندان زنگ هشدار تبدیل هنر نمایش به کالا را به صدا درآوردند، اما در کنار بی‌توجهی اهالی هنر و مسئولان و نیز قوت گرفتن سهم اقتصاد در اجرا و گیشه‌پروری امروز زنگ هشدار جدی‌تری را به‌صدا در آورده است.
وی یاد آورشد: تئاتر عرصه ای نیست که با سر هم بندی کردن موضوعی را به مخاطب عرضه کند بلکه عوامل یک نمایش باید با تئاتر زندگی کنند تا بتوانند حس را آنطور که باید به تماشاگر منتقل کنند.
ملکی پور گفت: این روزها بازیگران چند نقش را بر عهده می گیرند و برای به نمایش گذاشتن بازی خود هر شب از سالنی به سالن دیگر می روند به همین دلیل تئاتر جایگاه اصلی خود را از دست داده است و نمایش ها سرهم بندی شده و به تماشاگر عرضه می شود.
وی ادامه داد: اراک هنرمندان تئاتری قدرتمندی دارد که خیلی از این عزیزان به دلیل نبود ساختارمناسب فعالیت وامکانات در اراک به تهران مهاجرت کرده و درآنجا فعالیت می کنند.
ملکی پور یاد اورشد: در حال حاضر سازمان های متولی در زمینه ایجاد بستر مناسب از جمله مهم ترین آنها یعنی سالن هیچ برنامه ای ندارند ،در صورتی که تمام استانهای هم جوار از سالن تخصصی تئاتر(بلک باکس) بهره مند هستند. اوگفت: سالهاست که قول ساخت سالن داده می شود، اما هنوز خبری نیست و بعید هم به نظر میرسد این قول عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر استان فاقد سالن تخصصی است گفت: متولیان فرهنگ از در اختیار گذاشتن سالنهای چند منظوره ای که در شهر موجود است هم دریغ می‌کنند.
ملکی پور افزود:شرایط نابسان کار را به مرحله ای رسانده که حتی برای جشنواره استانی تئاتر گروهها اجرای خود را قبل از جشنواره در پلاتوی تمرین و یا سالن کلاس دانشگاه انجام میدهند که این بدترین نوع آماده سازی است.
او با بیان اینکه این نوع شرایط واقعا زیبنده تئاتر اراک نیست چرا که اراک شهری که هنرمندان بنامی در سطح کشور دارد اظهارداشت: رشد و توسعه فرهنگی هر جامعه با وجود آثار هنری ارائه شده قابل ارتقاست بنابراین توجه به هنر و بویژه هنر ویژه کودکان در بستر نمایش از مهمترین عوامل رشد اجتماعی محسوب می شود.
وی با بیان اینکه توجه به نیازها و ایجاد نشاط اجتماعی از مهمترین وظایف دولت هاست گفت:برنامه ریزی فرهنگی برای رشته های هنری ،از جمله نمایش کودکان متاسفانه در شهر اراک فراموش شده است.
وی ایجاد و در اختیار داشتن سالن نمایشی را بزرگترین مشکل این سالها و روزها تئاتر اراک دانست وافزود: با همه وجود بچه های تئاتر با کمترین امکانات آثار خود را تولید میکنند و درجشنوارها کشوری حائز رتبه های برتر میشوند اما در شهر خود جایی برای ارائه اثر هنری ندارند.
این روزها نمایش کودک و نوجوان مهد نی نی ها به نویسندگی و کارگردانی ایمان ملکی پور از تاریخ شش آذر تا هیجده آذر به روی صحنه خواهد رفت،نمایشی که در یازدهمین جشنواره منطقه ای تئاتر کودک و نوجوان مهر رتبه های برتر کارگردانی و بازیگری را از آن خود کرده است .
تلاش گروه اجرایی چندین ماه برای حمایت متولیان فرهنگ و هنر این شهر با بد اقبالی روبرو شده است،اثری که می تواند نشاط اجتماعی را به کودکان این شهر هدیه بدهد با بی مهری متولیان روبرواست.
سوالی که ذهن هر شهروندی رو درگیر میکند این است که هنرمندان شهر کی و کجا و با چه ابزاری قرار است توسط مسئولین دیده شوند؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار