رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان عنوان کرد:
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان با اشاره به نحوه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان، از تشکیل هیات‌های اجرایی در تمامی حوزه‌های انتخابیه استان تا امروز خبر داد.
کد خبر: ۸۰۳۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 06 December 2019

ابوالحسن معماری با حضور در حوزه مرکزی ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با همکاری فرماندار اهواز و عوامل اجرایی، در این دوره از انتخابات عوامل نظارتی به صورت دقیق بر نحوه ثبت‌نام، مدارک و احراز مدارک داوطلبان نظارت دارند، اظهار کرد: روال کار عادی است و کار به خوبی پیش می‌رود.

 وی در خصوص نحوه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان نیز گفت: اولین مرحله توسط هیات اجرایی انجام می‌شود که رسیدگی به صلاحیت‌ها را طبق قانون عهده‌دار هستند. هیات‌های اجرایی در چند شهر استان خوزستان تشکیل شده است و مابقی هیات‌های اجرایی نیز در ۲۷ حوزه انتخابیه شهرهای استان، امروز یا نهایتا تا پایان وقت اداری روز جمعه تشکیل خواهند شد. اولین وظیفه هیات‌های اجرایی، رسیدگی به صلاحیت‌ها است که این مهم در ۱۰ روز انجام می‌شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان ادامه داد: پس از اعلام رای هیات اجرایی، نتیجه از طریق فرمانداران ۱۴ حوزه انتخابیه اصلی استان خوزستان به نامزدها اعلام خواهد شد و داوطلبانی که رد صلاحیت شده‌اند، در مدت چهار روز می‌توانند شکواییه و اعتراض خود را نسبت به تصمیم هیات‌های اجرایی به هیات نظارت استان اعلام کنند.

وی افزود: پس از آن نیز این هیات در مدت ۲۰ روز در خصوص نامزدهایی که رد صلاحیت و تایید صلاحیت شده‌اند، بررسی و رسیدگی می‌کند و نتیجه به هیات مرکزی اعلام خواهد شد و این هیات نیز در نهایت نظر خود را در خصوص نامزدهایی که رد و تایید صلاحیت شده‌اند، به هیات نظارت استان اعلام می‌کند. هیات نظارت استان نیز رأی را به فرمانداری‌ها برای اعلام به داوطلبان اعلام خواهد کرد.

وی بیان کرد: در نهایت، داوطلبانی که نسبت به رأی هیات مرکزی نظارت نیز اعتراض دارند، می‌توانند در مدت سه روز شکواییه خود را به شورای نگهبان بدهند. رأی نهایی پس از بررسی، به وزارت کشور اعلام می‌شود.

معماری تصریح کرد: تایید صلاحیت داوطلبان بر اساس قانون است و شرایط تمام نامزدها در سه ماده قانونی ۲۸، ۲۹ و ۳۰ ذکر شده و هیات‌های اجرایی بر اساس همین قانون، اظهار نظر می‌کنند. شورای نگهبان و هیات‌های نظارت نیز بر اساس همین قانون نظر می‌دهند.

وی افزود: البته تمامی موارد چه تایید صلاحیت و چه رد صلاحیت، باید طبق مستندات و مدارک باشند و قانون باید در تمامی مراحل مدنظر باشد. انتظار ما از عوامل هیات‌های اجرایی این است که در این دوره از انتخابات مر قانون را مدنظر قرار دهند زیرا ماده ۴۸ استعلام از ارگان‌های چهارگانه است که شامل وزارت اطلاعات، دادستانی کل، ثبت احوال و اداره تشخیص هویت پلیس بین‌الملل می‌شود. طبق ماده ۵۰ نیز هیات‌های اجرایی موظف هستند تحقیق از محل سکونت داوطلبان را انجام دهند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان گفت: این مجموعه، پرونده داوطلب می‌شود و بر اساس جمع‌آوری مدارک و مواد قانونی ذکر شده، هیات‌های اجرایی و نظارت و در نهایت شورای نگهبان اظهار نظر می‌کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار