مدیرکل غله خوزستان اعلام کرد:
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: با واحدهای نانوایی استفاده‌کننده از افزودنی‌های غیرمجاز از جمله جوش‌ شیرین و بلانکیت به خمیر نان، برخورد می‌شود.
کد خبر: ۸۰۳۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶ 07 December 2019

خدارحم امیری‌زاده اظهار کرد: در شورای عالی سلامت درصد نمک نان از ۱.۸ به یک درصد کاهش یافته است و باید نانوایان مطابق استانداردهای ارائه‌شده اقدام به تهیه خمیر و پخت نان کنند.

وی با بیان اینکه نانوایان هرگز مجاز به اضافه کردن افزودنی‌های غیرمجاز نظیر جوش شیرین و بلانکیت به خمیر نان نیستند، افزود: اداره کل غله با در اختیار داشتن آزمایشگاهی مجهز علاوه بر سنجش آرد تولید شده در کارخانجات آرد، به صورت پایش میدانی و یا بررسی نمونه نان‌های تولیدشده در نانوایی‌ها، اقدام به آزمایش افزودنی‌ها می‌کند که در صورت مشاهده موارد غیر مجاز به طور حتم با نانواهای خاطی برخورد خواهد کرد.

امیری‌زاده تصریح کرد: استانداردهایی که برای سلامت نان تعریف شده است، مختص استان خوزستان نیست و تمام نانوایان سراسر کشور باید بر اساس همین استانداردها اقدام به تهیه نان مورد نیاز مردم کنند.

وی عنوان کرد: گندم در یک پروسه تقریبا طولانی از چرخه تولید، برداشت، ذخیره‌سازی تا آرد سازی، قابلیت مصرف برای مردم را پیدا می‌کند؛ بنابراین تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهیم تا برخی نانوایان با افزودن مواد ناخالص و غیرمجاز، سلامت مردم را به خطر بیندازند و نتیجه زحمت و تلاش تمام دست اندرکاران این چرخه بزرگ و مهم دچار خلل شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با بیان اینکه امنیت غذایی و بهبود کیفیت مواد غذایی، دغدغه همه مسئولین این حوزه است، گفت: مطابق نتایج به‌دست آمده در آزمایشگاه‌های معتبر کشور از هر ۱۲ گرم نمکی که روزانه به بدن هر فرد می‌رسد، ۵ گرم آن از طریق نان است و تنها مقدار کمی از نمک از طریق مصرف محصولات غذایی جذب بدن می‌شود و مابقی باعث اختلال در سلامت بدن خواهد شد.

امیری‌زاده با بیان اینکه فرهنگ‌سازی راهکار ارتقاع سلامت در حوزه بزرگ محصولات تخمیری است، افزود: در چنین شرایطی برای کاهش مصرف نمک در بین اقشار مردم و استفاده نکردن نانوایان باید به رشد و فرهنگ‌سازی مردم در این زمینه توجه ویژه کرد که در این راستا مدیریت و نظارت بر زنجیره گندم، آرد و نان برای کسب نتایج مطلوب، کاملا مهم و ضروری است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: نانوایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار