ریس قوه قضاییه:
رییس قوه قضاییه گفت: کشور ما کشور انتخابات است، حزب و جریان سیاسی در مجلس، دولت و دیگر بخش‌ها وارد می‌شود، اگر تمام امور بخواهد بر عدالت بچرخد ناگزیر باید عنوان کنیم محور تمام حرکت‌ها قانون است.
کد خبر: ۸۰۳۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳ 05 December 2019

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی با بیان اینکه همه با هر سلیقه سیاسی و جناح خود را موظف بدانند به قانون عمل کنند و هیچ کس در هیچ رده‌ای به خود اجازه نقض قانون را ندهد اضافه کرد: از مسائل بسیار مهم و محوری که همواره به عنوان یکی از اهداف یا مهمترین هدف انقلاب اسلامی به آن اشاره و تاکید شده موضوع کلیدی اجرای عدالت است.

وی با بیان اینکه اجرای عدالت هدف همه انبیا و اولیا الهی بوده است، گفت: همواره بر اجرای عدالت تاکید شد، امام، مقتدا و هادی جامعه انسان‌ها را برای اینکه ارجای عدالت کنند و زندگی را بر عدل مبتنی کنند تاکید کرده است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به ضرورت عدالت اداری تصریح کرد: از شقوق و جلوه‌های عدالت، عدالت اداری است یکی از خواسته‎های مهم مردم این است که ادارات ما در آن عدالت حاکم باشد، برای نظام اداری ما وجود قوانین و مقررات عادلانه بسیار مهم است همچنین مدیران و انسان‌های عادل می‌توانند عدالت را بر کام مردم شیرین کنند.

حجت‌الاسلام رییسی بیان کرد: مردان و زنان عادل که از ملکه عدالت بهره‌مند هستند می‌توانند جامعه را به عدالت نزدیک کنند، می‌دانید که شرط ما برای اداره جامعه این است که باید در راس نظام امام عادل باشد.

وی اظهارداشت: از شرایط مهم برای جامعه اسلامی در زمان ظهور امام معصوم(ع) که جلوه عدل و در غیبت هم فقیه جامع شرایط عادل است ولی امام عادل برای اجرای عدالت در جامعه یک بازوان دارای عدالت نیاز دارد یعنی همه سطوح، بخش‌ها و لایه‌های مدیریت که تحت نظر امام عادل است باید بهره‌مند از عدالت باشد.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: کافی است یک حوزه بخواهد برخلاف جهت عادلانه حرکت کند آن حوزه به حوزه غیرعادلانه و یا ظالمانه تبدیل می‌شود، ارتباطات هم در نظام اداری عادل متفاوت است.

وی اظهارداشت: امروز در نگاه مدیریتی عنوان می‌کنند مدیر مسئولیت داشته و باید پاسخگو باشد، پاسخگویی یکی از محورهای مهم برای مدیریت است ما در نظام مدیریت پاسخگویی را در چهار حوزه تعریف می‌کنیم.

حجت‌الاسلام رییسی ادامه داد: پاسخگویی در محضر پروردگار، پاسخگوی عموم شهروندان و مردم، پاسخگوی ارباب رجوع و پاسخگوی سلسله مراتب اداری اعم از مدیریتی و دستگاه‌هایی که نظارت در آن‌ها نهادینه شد مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی.

وی بیان کرد: در نظام مدیریتی آخرین حرفی که وجود دارد مشتری مداری است، حرفی که در نظام اداری اسلام داریم حرفی بی‌نظیر است که باید مردم را دوست داشت و محبت مردم مرتبه نازله محبت الله است یعنی راه خدا از میان خلق می‌گذرد.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه لازمه عدالت اداری قانون و مدیران عادل است، خاطرنشان کرد: لازمه نظام اداری عادلانه ارتباط عادلانه با همه است، یعنی مدیر با زیر مجموعه و مدیریت و اداره و دیوان سالاری باید براساس عدالت باشد.

وی گفت: اگر بخواهیم عادلانه رفتار کنیم باید نظام اداری قانونمند داشته باشیم به هر میزان قانون نقض شود عدالت نقض شده و به هر میزان عدالت نقض شود قانون نقض شده است.

حجت‌الاسلام رییسی به جنگ اقتصادی اشاره و بیان کرد: جنگ اقتصادی خود اقتضای قوانین و مقررات خاص زمان خود را دارد، از این رو باید کار بر کارآفرین و تولیدکننده سهل و آسان شود.

وی با اشاره به این که خوشبختانه در قوانین ما بن بستی وجود ندارد، اضافه کرد: نظام مبتنی بر ولایت فقیه نظامی است که هرگز در آن بن بست وجود ندارد ، ضروری است که مدیران با جسارت و شجاعتی که قانون به آن‌ها داده و اقتضای شرایط جنگ اقتصادی است با قدرت در میدان حضور یابند و کار خود را انجام دهند ما هم به عنوان دستگاه نظارت وظیفه داریم حامی مدیرانی باشیم که با شجاعت و قدرت کار و فعالیت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند کوچکترین خللی در کارهای اداری ایجاد شود.

وی تصریح کرد: برخی عنوان می‌کنند مگر با مسائل دست و پاگیر می‌توان کاری کرد؟ این در حالی است که ما این گفته‌ها را قبول نداریم زیرا هر زمانی ساز و کارهای خود را دارد که می‌تواند گرفتاری‌ها را حل کند.

حجت‌الاسلام رییسی اظهارداشت: امروز مدیریت کشور باید در عرصه تلاش با تمام وجود عنوان کند "ما می‌توانیم"، درست که موانعی توسط دشمن ایجاد می‌شود اما روحیه جهادی و انقلابی و مسئولیت‌پذیری ایجاب می‌کند با همه وجود و در گام دوم انقلاب در عمل عنوان کنیم می‌توانیم از تنگناها و مشکلات و گره‌هایی که دشمن ایجاد می‌کند با موفقیت عبور کنیم.

وی خطاب به مدیران در این جلسه گفت: نظارت برعملکردها قبل از اینکه نگاه ما به دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، اداره کل رسیدگی به شگایات استانداری و نظارت‌های برون سازمانی باشد در وظایف چهارگانه و پنجگانه خود نظارت دارید مگر مدیر بدون نظارت می‌توان تعریف کرد.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه مدیریت در درون خود نظارت علی الدوام باید داشته باشد، گفت: یکی از شئون مهم مدیریت مساله نظارت بر عملکردهاست، نظارت برای این است که تخلف و فسادی به وجود نیاید.

وی خاطرنشان کرد: چرا ما شاهد تولید یک پرونده هستیم؟ به این دلیل که یک سری نظام و ساختارهای فسادزا است و قبل از هرکس دولت و مدیران باید مدعی این پرونده‌ها باشد تا ساختارهای فسادزا حل شود.

حجت الاسلام رییسی گفت: هرجا مجوزی از بخش دولتی به بخش خصوصی داده می‌شود باید بیشتر مراقبت و مورد نظارت قرار بگیرد، به طور مثال تسهیلات دادن به بخش‌های خصوصی باید مراقبت جدی شود.

وی ادامه داد: نقطه مقابل عدالت اداری فساد اداری است، هرچه در مجموعه قانونمندتر حرکت شود ما شاهد بروز فساد کمتری هستیم، نباید اجازه دهیم مجموعه ما کوچکترین فساد اداری ایجاد کند.

رییس قوه قضاییه اظهارداشت: مدیرانی که در این شرایط با جسارت مسائل را دنبال کرده و تحریم را دور می‌زنند و کار مردم را به موقع انجام می‌دهند و با جسارت از تولید حمایت می‌کنند به طور حتم مورد حمایت و تشویق خواهند بود.

وی مساله آب در استان اصفهان را از مسائل مهم ذکر و اضافه کرد: شورای عالی آب و دولت‌ها بررسی کردند، سوال من این است که مساله آب اصفهان حل نشدنی است؟ ما این را باور نداریم زیرا هیچ مساله حل نشدنی در کشور نداریم.

حجت الاسلام رییسی با اشاره به صحبت‌های استاندار اصفهان در خصوص مساله آب گفت: ما 6 هزار هیات علمی در این استان داریم و نزدیک سه هزار نخبه شناسنامه دار داریم همه مشکلات به برکت همکاری و همیاری و انسجام ملی با این عزیزان قابل حل است.

وی افزود: اگر این اقتضایی که کشور و انقلاب و نظام اداری که این اقتضا داشتن یک اداره، مدیریت و نظام اداری عادلانه است که مورد انتظار مردم بوده باید اجرای عدالت صورت گیرد و مردم هم آن را احساس کنند که نظام اداری و سازمان ها و ادارات پناهگاه آن‌ها هستند.

رییس قوه قضاییه مهم‌ترین مولفه قدرت و امنیت ملی در کشور را مردم متدین دانست و گفت: هرچه کارآمدی نظام اداری بیشتر شود بر اعتماد افزوده می‌شود و قدرت ملی در کشور افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: همه بخش‌های اداری و تعامل و همکاری همه بخش‌ها با یکدیگر منتهی به بازشدن گره‌ها با شعار حقیقی "ما می‌توانیی و قدرت داریم" شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار