استاندار اصفهان
استاندار اصفهان با اشاره به آثار مخرب کاهش آب زاینده‌رود گفت: راه حل این مشکل طرح انتقال آب از فلات مرکزی از طریق تونل بهشت آباد و انتقال آب از خلیج فارس است.
کد خبر: ۸۰۳۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲ 05 December 2019

عباس رضایی عصر امروز در جلسه شورای اداری استان با حضور رئیس قوه قضاییه با ارائه مشخصات و ظرفیت‌های استان اصفهان اظهار داشت: 8 هزار و 600 واحد صنعتی با 26 هزار میلیارد تومان و اشتغال 261 هزار نفر در اصفهان وجود دارد که سهم استان نسبت به کشور 11 درصد است.

وی در ادامه افزود: بعد از 12 سال امسال در سال 97 و 98 در تابستان آب زاینده رود جاری بود و در سال پر باری اگر آب داشته باشیم، در سال حداقل 270 هزار تن سطح زیر کشت و تولید 3.2 از سطح کل کشور را خواهیم داشت، اما در شرایط کم آبی این میزان به کمتر از 148 هزار تن می‌رسد که رقم بسیار قابل توجهی برای رسیدگی بیشتر است.

استاندار اصفهان با اشاره به برنامه‌های آتی بخش کشاورزی و پتانسیل‌های این حوزه گفت: تولید پایه‌های بذر محصولات گلخانه‌ای و کشت بافت سیب زمینی که در راستای کاهش وابستگی به خارج کشور است و حتی صادرات محصولات گلخانه‌ای را در دستور کار داریم.

وی خاطرنشان کرد: در استان با 58 بیمارستان و با تعداد کارکنان 28 هزار نفر در 23 شبکه استان زمینه توریست درمانی وجود دارد که در این زمینه کم کار کردیم و نیازمندی‌های خاصی داریم.

رضایی با اشاره به نخبگان و ظرفیت دانشگاه و نخبه پروری این استان گفت: 2 هزار و 800 نفر نخبه در استان ثبت نام شده‌اند که بعد از تهران بالاترین تعداد نخبگان کل کشور را داریم و اصفهان موسس پارک‌های علم و فناوری و شهرک علمی و تحقیقاتی است. اصفهان در شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در رتبه دوم قرار دارد.

وی در خصوص تالاب گاوخونی به عنوان یکی از چالش‌های استان تصریح کرد: گاو خونی و خطر محیط زیستی آن و همچنین کمبود منابع آب زیرزمینی اولویت اصلی چالشی این استان است که نه تنها اصفهان بلکه استان‌های همجوار را در گیر می‌کند.

استاندار اصفهان تداوم کمبود آب زاینده‌رود را بحرانی تمام عیار عنوان کرد و افزود: کمبود آب زاینده‌رود آثار مخربی در ابعاد ملی دارد که آب شرب 6 میلیون نفر و 68 درصد تولید فولاد و 26 درصد تولید فراوده های نفتی کشور را با مشکل مواجه می‌کند و آثار تاریخی این استان را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی راه های انتقال آب از خلیج فارس و یا تونل بهشت آباد را راه‌حل مشکل آب دانست و گفت: طرح انتقال آب از فلات مرکزی گزینه اول است که حداقل 250 میلیون متر مکعب آب از طریق تونل بهشت آب بدون پمپاژ صورت می‌گیرد و مشکل آب آشامیدنی حل می‌شود. تونل سوم تا هفته آینده به اتمام می‌رسد.

رضایی یادآور شد: اصفهان دولایه دارد یک لایه محرومیت و توسعه نیافته به دلیل آلاینده‌ها، کمبود آب و خشکسالی است و امیدواریم که به همت مسئولان مربوطه مرتفع شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار