به مناسبت روز گرامیداشت جمایت از معلولان نشست خبری با اصحاب رسانه در حالی برگزار شد که نماینده ناشنوایان با گلایه از اینکه چرا باید یک ناشنوای تحصیلکرده بیکار باشد چرا از ازدواج  با ناشنوایان که در تمامی شرایط زندگی عالی است سرباز می زنند خواستار توجه بیشتر رسانه به مشکلات معیشتی روتین معلولان شد.
کد خبر: ۸۰۱۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸ 01 December 2019

به گزارش خبرنگار تابناک از اصفهان، نماینده نابینایان که از جامعه رسانه ها که نماینده عامه مردم هستند خواست چند دقیقه چشمان خود را ببندند و خود را نابینا فرض کنند، چند دقیقه با چشمان بسته در شهر گام بردارند، چند دقیقه خود را جای نابینایانی بگذارند و در جامعه ای زندگی کنند که قوانین عصای سفید را زیر پا می گذارند.

وی که از اصحاب رسانه خواستار پاسخ به این پرسش شد که قوانین عصای سفید چیست؟ اظهار داشت: عصای سفید نابینایان وقتی به حالت افقی بالا گرفته میشود حکم چراغ قرمز را دارد و باید تمامی وسایل نقلیه توقف کنند اما این قانون تنها در کتاب آمده است.

یکی دیگر از نمایندگان جامعه معلولیت که خود نیز ناشنوا بود، اظهار داشت: من با هزینه خود یک مکانی را برای تدریس و اشتغال و آموختن زندگی به ناشنوایان ایجاد کردم و میلیاردها تومان هزینه کردم اما با وجودی که ناشنوایان امروز به مدارج بالای تحصیلی دست یافتند و حتی گاها شغل دارند اما از ازدواج با آنها سر باز می زنند و چرا باید با یک معلول ازدواج نکنند.

هر چند معلولان و متولیان اصلی آنها در بهزیستی بارها و بارها اعلام کردند که قوانین خوبی برای حمایت از معلولان تصویب شده است اما هیچ یک از ادارات دولتی زیر بار اجرای آن نمی روند زیرا که با قشر ضعیفی مواجهند که در صورت تخطی توانایی دفاع از خود ندارند و به همین خاطر به راحتی ادارات از قوانین حمایت از معلولان سر باز می زنند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در این ارتباط در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: همه ادارات دولتی باید یک رابط زبان اشاره داشته باشند تا معلولان ناشنوا بتوانند به خوبی خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند.

مرضیه فرشاد ادامه داد:  افزایش تقریبا ۲.۵ برابری حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی برای آبان ماه در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: تاکنون هر معلول ضایعه نخاعی مبلغ ۲۰۰هزارتومان دریافت کرده که از آبان ماه این مقدار تا ۵۵۴ هزار تومان افزایش خواهد داشت. همچنین یارانه مراکز شبانه‌روزی از ۷۷۰ تومان به ۹۲۰تومان افزایش یافته است.

مدیر کل اداره بهزیستی اصفهان با اشاره به اینکه نشست امروز با موضوع دیده شدن تشکل های خصوصی همراه بهزیستی برگزار شده است، افزود: تشکیلات سمن‌ها قوی تر از تشکیلات دولت است و ۵۸سمن در بخش غیردولتی با این سازمان در حال همکاری هستند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر، ۱۲۵ مرکز روزانه توانبخشی در استان وجود دارد که این مراکز به صورت خصوصی و خیریه مشغول به ارائه خدمت هستند.

فرشاد ادامه داد: ۱۰۹ مرکز شبانه‌روزی نیز وجود دارد که تعداد ۴۳ مورد از افراد تحت پوشش خدمات در منزل هستند؛ این خدمات، سه بار در هفته توسط تیم بهزیستی ارائه می‌شود و مراقبت‌های خانگی انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی اصفهان افزود: در حال حاضر حدود هشت هزار معلول شامل، ۲۹هزار معلول جسمی حرکتی، ۲۴هزار معلول ذهنی، ۱۲هزار معلول اعصاب و روان، ۱۳هزار معلول شنوایی، هفت هزار معلول بینایی و ۲۱هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی هستند.

 

بیش از 400 هزار نفر از معلولان اصفهان شناسایی نشدند

وی با تاکید بر اینکه تمام معلولان شهر تحت پوشش بهزیستی نیستند، گفت: بر اساس سرشماری انجام شده در سال ۹۵، ۵۰۰ هزار معلول در استان وجود دارند که از این تعداد، ۱۰۸هزار نفر از بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند.

فرشاد افزود: قانون حمایت از معلولان مربوط به سال ۸۳ بوده، سال ۹۶ این قانون با بازنگری به تصویب مجلس در آمد و اردیبهشت ۹۷ شورای نگهبان، آن را تائید کرد؛ بر اساس این مصوبه، دو شورای استانی سالمندان و مناسب‌سازی استان که دبیرخانه هر دو در بهزیستی برگزار می‌شود، ارائه خدمات را بین دستگاهی تعریف می‌کند و علاوه بر نیازهای مناسب سازی، سایر نیازها نیز در آنجا تعریف می‌شود، اما رفع این نیازها به هیچ عنوان کافی نبوده است و مسئولان باید به زندگی یک معلول نزدیک شوند، در غیر این صورت تلاش‌ها به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

 

برچسب ها: معلولان ، اصفهان ، مسئولان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار