مشاور رییس سازمان محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار به ۶ وزارتخانه و سازمان مهم و مرتبط با گرد و غبار اختصاص یافته است.
کد خبر: ۸۰۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶ 01 December 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ علی‌محمد طهماسبی‌ بیرگانی  در هفتمین کارگروه گرد و غبار استان ایلام اظهار داشت: از این میزان اعتبار بیش از ۸۱ میلیارد ریال به استان ایلام برای مقابله با پدیده گرد و غبار اختصاص داده شده است که این اعتبار در اختیار سازمان جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری قرار دارد.

وی در مورد سهم اعتباری استان ایلام برای مقابله با پدیده گرد و غبار یادآور شد: افزون بر ۳۴ میلیون هکتار از اراضی کشور مستعد و منشا گرد و غبار داخلی است که از این میزان وسعت سهم استان ایلام ۲۱۵ هزار هکتار است و همچنین شدت، غلظت و تعداد فعالیت کانون های گرد و غبار داخلی در تخصیص اعتبار به استان ها نیز دخیل است.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار تاکید کرد: برخی از اراضی دارای خاک ماسه ای ، حساس و مستعد به فرسایش خاک است که برای این منظور طرح های مختلفی در حوزه های منابع طبیعی، کشاورزی و محیط زیست در دستور کار قرار دارد که از جمله این طرح ها می توان به درخت و نهال کاری، بذرکاری، مدیریت روان آب ها، کشاورزی حفاظتی و ... اشاره کرد.

طهماسبی بیرگانی افزود: ۷۰ میلیارد ریال در حوزه کشاورزی حفاظتی به صورت پایلوت و آزمایشی برای استان های درگیر گرد و غبار در نظر گرفته شده که سهم استان ایلام یک میلیارد ریال است که طرح های پایلوت در منطقه فکه و رزمندگان از توابع شهرستان دهلران اجرا می شود.

وی اضافه کرد: در موضوع گرد و غبار با منشا داخلی شناسایی اراضی، بررسی علل و عوامل، تدوین، ارائه و اجرای راهکارها برای مقابله و کاهش تاثیر این پدیده طی ۲ سال اخیر در دستور کار ستاد ملی مقابله با گرد و غبار قرار گرفته و بعد از اتمام مباحث داخلی وضعیت خاورمیانه به ویژه کشورهای همجوار از جمله عراق، سوریه و افغانستان که بیشترین تاثیر گرد و غبار بر ایران را دارند، مورد پردازش قرار گرفته است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در موضوع گرد و غبار با منشا خارجی نیز هرچند طی سال های گذشته تفاهم نامه و قراردادهای مشترکی با کشورهای همسایه منعقد شد اما عمده این قراردادها منتج به نتیجه موثر نشد و لذا امسال از نهادها و مراجع معتبر و مرتبط بین المللی دعوت به همکاری کرده ایم تا با کمک این نهادها کشورهای دارای کانون گرد و غبار در مورد این پدیده اقدام هایی را انجام دهند.

طهماسبی بیرگانی تاکید کرد: موضوع گرد و غبار باید به صورت استانی و در غالب کارگروه ها با مشارکت همه دستگاه های مرتبط برگزار شود و احصا مشکلات، ارائه مطالبات، درخواست ها و نیازها به مرکز از طریق این کارگروه ها موجب تسهیل در روند موضوع رسیدگی به پدیده گرد و غبار می شود تا دستگاه ها از جزیره ای عمل کردن در این مورد اجتناب ورزند.

وی افزود: یک افق ۱۲ ساله برای ۲۰ استان درگیر با پدیده گرد و غبار در نظر گرفته شده که افق ترسیم شده برای استان ایلام ۱۰ ساله است و بر حسب شواهد و قرائن و اقدام های انجام گرفته ایلام یکی از استان های پیشرو در زمینه بیابان زدایی، مبارزه با ریزگردهای با منشاء داخلی، جنگل کاری است که زودتر به این افق دست خواهد یافت./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار