در بابل ۳ فوتی H1N1 داشتیم که این افراد بین ۳۰ تا ۶۰ سال بودند، گفت: یکی از علائم این ویروس تب و احساس ضعف شدید خواهد بود.
کد خبر: ۸۰۱۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶ 28 November 2019

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل از فوت ۳ نفر در بابل بر اثر ابتلا به بیماری آنفولانزا با ویروس H1N1 در این شهرستان خبر داد.

مصطفی جوانیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مردم نگران تهیه واکسن آنفولانزا نباشند، اظهار کرد: افراد مبتلا به آنفولانزا، خود درمانی نکنند و والدین در صورت بروز علائم سرماخوردگی، فرزندان خود را به مدرسه نفرستند.

وی با اشاره به اینکه قیمت واکسن در داروخانه‌ها حدود ۴۰ هزار تومان است، تصریح کرد: ویروس آنفولانزا به سه نوع A,B,C تقسیم می‌شود که نوع C سرماخوردگی عادی ایجاد می‌کند اما نوع A و B می‌تواند اپیدمی ایجاد کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل خاطرنشان کرد: بیمارستان روحانی بابل، بیمارستان اول و مجهز به درمان آنفولانزا معرفی شد و بیمارستان کودکان امیرکلا نیز برای رسیدگی به آنفولانزای کودکان تجهیز شدند.

جوانیان هدف از این نشست را اطلاع‌رسانی درست با هدف جلوگیری از شایعات دانست و گفت: آنفولانزا یک ویروس سرما دوست است برای همین در فصل زمستان و سرد بیشترین مبتلایان را داریم.

وی ادامه داد: ویروس آنفولانزا هر یک تا سه سال می‌تواند به صورت یک اپیدمی خودش را نشان دهد، اپیدمی یعنی تعداد افراد مبتلا از حد نرمال بیشتر شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل افزود: نوع ویروسی که الان بیشتر مدنظر بوده H1N1 و H3N2 است و آن اپیدمی که امسال با آن مواجه شدیم، ویروس H1N1 است که حدود ۳ هفته از آغاز آن می‌گذرد و ممکن است تا ۲ هفته آینده فروکش کند.

جوانیان با بیان اینکه امکان دارد دوباره موج جدیدی از آنفولانزا آغاز شود، بیان کرد: آنفولانزای پرندگان مقوله جدا است و در سال جاری هیچ موردی از ویروس پرندگان در شهرستان بابل دیده نشد.

وی اظهار کرد: کسانی که در امر کشتارطیور هستند، حتما موارد بهداشتی را رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل تصریح کرد: واکسن آنفولانزا معمولا ۴۰ تا ۶۰ درصد در بدن تاثیر خواهد داشت، پس افرادی که واکسن زده‌اند نیز باید موارد بهداشتی را رعایت کنند.

جوانیان خاطرنشان کرد: ما سال‌های قبل نیز فوتی داشتیم اما به نسبت امسال خیلی کمتر بود، معمولا کسانی فوت می‌کنند که یک بیماری زمینه‌ای دارند.

وی با اشاره به اینکه در بابل ۳ فوتی H1N1 داشتیم که این افراد بین ۳۰ تا ۶۰ سال بودند، گفت: یکی از علائم این ویروس تب و احساس ضعف شدید خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل افزود: ویروس آنفولانزا یک ویروسی است که می‌تواند به راحتی تغییر شکل دهد و مقاوم به دارو شود.

جوانیان با تاکید بر اینکه حداقل دو هفته پس از تزریق واکسن، واکسن تاثیرات خود را در بدن خواهد گذاشت، یادآور شد: واکسن به اندازه کافی در داروخانه‌ها وجود دارد و مردم نگران تهیه واکسن نباشند.

وی بیان کرد: کودکان کمتر از ۴ سال، زنان باردار، افرادی با مشکلات قلبی و ریوی و افرادی با مشکلات کلیوی بیشتر تحت تاثیر این ویروس قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل اظهار کرد: واکسن آنفولانزا بیشترین عارضه آن درد عضلانی است و موضوع عوارض فلج عضلانی در هیچ مقاله علمی دنیا اثبات نشده است.

جوانیان با بیان اینکه افراد پرخطر اگر دچار آنفولانزا می‌شوند، حتما به پزشک مراجعه کنند، گفت: داروهای بتامتازون و دگزامتازون به هیچ وجه توسط بیماران آنفولانزا به صورت خود درمانی استفاده نشود.

وی افزود: بیشترین میزان انتقال ویروس در ۴۸ ساعت اول است، تاکید داریم کسانی که مبتلا به ویروس آنفلوانزا شدند تا ۴۸ ساعت در محل کار خود حاضر نشوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل عنوان کرد: این ویروس از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شود و فرد مبتلا می‌تواند با صحبت کردن به صورت نزدیک به اطرافیان منتقل کند.

جوانیان با اشاره به اینکه اختلاف دمای زیاد و قرار گرفتن در سرما می‌تواند بدن را مستعد دریافت ویروس کند، تصریح کرد: خوشبختانه برای بیماری H1N1 داروی اختصاصی وجود دارد و ما نیز در بیمارستان‌های خود داریم.

وی گفت: بیمارستان روحانی، بیمارستان اصلی ما است که اکنون از ۳۰ تخت بخش ویژه درمان آنفولانزا، ۲۲ تخت اشغال است، بیمارستان یحیی‌نژاد بیمارستان دوم و برای کودکان نیز بیمارستان کودکان امیرکلا بیمارستان اصلی محسوب می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل خاطرنشان کرد: ما امسال واردات واکسن دو شرکت معتبر از هلند و فرانسه را به میزان کافی در داروخانه‌های معتبر داریم.

جوانیان با اشاره به اینکه برای دفن افراد فوت شده بر اثر بیماری آنفولانزا توصیه ما این است که در زمان شست‌وشو نکات بهداشتی کاملا رعایت شود و در زمان دفن آهک‌پاشی انجام کنند، یادآور شد: تاکید ما این است که در زمان وداع، تماس مستقیم توسط خانواده با متوفی انجام نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار