۱۲۱ پایگاه دایمی غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا ۶ سال در استان اصفهان دایر شد.
کد خبر: ۷۹۹۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ 24 November 2019

کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های اداره کل بهزیستی اصفهان، با اشاره به اهمیت تنبلی چشم به عنوان یکی از علت های شایع کم ‌بینایی، نابینایی و یک ‌چشمی یا گاهی دو چشمی در کودکان گفت: به این منظور علاوه بر طرح غربالری ۲ ماهه، پایگاه های دایمی در طول سال برای تشخیص این بیماری دایر شده است.

مینا صولتی با اشاره به اینکه درمان قطعی تنبلی چشم در کودکان سه تا ۶ سال امکان پذیر است افزود: در صورت تشخیص ندادن به موقع کودکان مبتلا به «آمبلیوپی» در سنین بالاتر بدون شک دچار معلولیت بینایی (کم بینایی یا نابینایی مطلق) خواهند شد.

وی اظهار داشت: بر این اساس ۱۲۱ پایگاه دایمی غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم و همچنین ۱۳ پایگاه سیار در سطح شهرستان های اصفهان دایر شده است.

 این کارشناس با تاکید بر اینکه طرح بینایی سنجی در ۲ مرحله اجرا می شود گفت: در مرحله نخست توسط مربیان مهدهای کودک اجرا و اگر کودک مشکوک بود به اپتومتریست‌ها ارجاع می‌شود در مرحله دوم اگر باز هم کودک مشکوک به مشکلات بینایی بود به پزشک ارجاع داده می‌شود و در ادامه  اگر کودک نیاز به عمل جراحی یا عینک داشته باشد به صورت رایگان از سوی بهزیستی درمان می‌شود. 

صولتی با تاکید بر اینکه غربالگری زیر سن ۶ سال موجب جلوگیری از بروز نابینایی و کم بینایی در کودکان و کاهش معلولیت در جامعه می شود گفت: با اجرای این طرح هزینه‌های ناشی از بروز معلولیت نابینایی و هزینه های درمان با توجه به تشخیص به موقع کاهش پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: پارسال  از ۱۸۰ هزار کودک شرکت کننده  در این طرح غربالگری، حدود ۱۱ هزار کودک  مبتلا به تنبلی چشم شناسایی که پس از پیگیری  پنج هزار  نفر درمان شدند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار