۱۵ سال از تصویب قانون به کارگیری ۳ درصد معلولان در ادارات می‌گذرد، اما دستگاه‌های اجرایی همچنان از اجرای این قانون فرار می‌کنند.
کد خبر: ۷۹۸۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۳ 18 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: در حالی که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان با شانزده ماده و بیست و چهار تبصره در تاریخ شانزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۸۳ در مجلس شورای‌اسلامی تصویب شد، اما همچنان ادارات مختلف از اجرای این قانون فرار می‌کنند.

این قانون از ۱۶ ماده تشکیل شده و طبق ماده یک آن دولت موظف است زمینه‌های لازم را برای تامین حقوق معلولان، فراهم و حمایت‌های لازم را از آن‌ها انجام دهد. از مهمترین بخش‌های این قانون ماده ۷ آن است که براساس آن دولت موظف است به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول تسهیلاتی را فراهم کند. این قوانین اگر چه شرایط را برای استخدام معلولان هموار کرده، اما از قانون تا عمل فاصله زیاد است.


اشتغال زندگی ام را عوض کرد

معصومه صحراگرد هستم مشکل بینایی دارم و در حال حاضر در بخش تلفنخانه دانشگاه پیام نور فعالیت می‌کنم.

دوران دانشگاه را در رشته حقوق در دانشگاه پیام نور بیرجند به عشق کار کردن و کسب درآمد و تجربه پشت سر گذاشتم و با جست و جوی بسیار کاری را یافتم تا بتوانم به خانواده و کشورم خدمت کنم. کار کردن برای معلولانی چون من دشوار‌تر از دیگران است، چرا که با طلوع خورشید به این فکر می‌کنم چگونه پستی و بلندی‌های کوچه و خیابان را پشت سر گذاشته و به محل کار برسم.اما با این حال معلولیت مانع کار کردن من نشده و از این که این مشکل را دارم ناراضی نیستم و هیچ وقت گلایه‌ای نداشتم.

قسمت تلفنخانه و اطلاعات دانشگاه پیام نور بیرجند کار می‌کنم و اشتغال به کارم تاثیر خوبی از لحاظ روحی و اقتصادی روی من داشته است.یک معلول اگر گوشه خانه باشد افسرده می‌شود من وقتی در محیط کار هستم حس معلولیت نمی‌کنم.

  صحراگرد یک سال است که ازدواج کرده شوهرش هم کم بینا است و در باجه‌های بلیط اتوبوس رانی مشغول به کار است.او الان باردار است و امید به زندگی یک لحظه هم از اون جدا نمی‌شود. صحراگرد و شوهرش در کنار هم خوشحال هستند و اشتغال هر دو نفر آن‌ها هم باعث شده که از لحاظ اقتصادی بتوانند زندگی شان را اداره کنند.

آن‌ها یاد گرفته اند که به نگاه دلسوزانه مردم وقتی که نمی‌توانند آدرس‌ها را بخوانند یا به موانع پیاده رو‌ها برخورد می‌کنند و خیلی چیز‌های دیگر توجه نکنند و مانند همه یک زندگی عادی داشته باشند، سر کار بروند، ازدواج کنند و بچه دار شوند.

۱۵ سال فرار دستگاه‌های اجرایی از به کارگیری معلولان/ اجرایی نشدن قانون سه درصد در دستگاه‌ها


گذر از زندگی عادی به معلولیت/ در اوج جوانی پایم را از دست دادم


«علی ناصری هستم در سال ۸۵ در آزمون استخدامی وزارت کشور شرکت کردم و به استخدام رسمی فرماندار بیرجند در آمدم.

من سال ۷۷ بر اثر یک سانحه رانندگی یک پایم را از دست دادم.۱۹ سال اول زندگی ام سالم بودم،  رو به رو شدن با معلولیت برایم خیلی سخت بود.اما با این مشکل کنار آمدم و واقعیت را قبول کردم و خودم را در خانه محدود نکردم.خیلی از افراد هستند که شرایط بهتری نسبت به من دارند خانه نشین شدند.»

  ناصری ۷ سال بعد از معلولیتش استخدام شد، ولی یک سال بعد از آن اتفاق درسش را ادامه داد و کار در شرکت‌های خصوصی را شروع کرد.او ۱۳ سال است که در فرمانداری بیرجندمشغول به کار است و در مورد کاری که انجام می‌دهد می‌گوید:من سالی که استخدام شدم با مدرک فوق دیپلم بودم بعد مدرک لیسانس گرفتم و الان مدرک فوق لیسانس دارم.

او گفت: با توجه به شرایط جسمی می توانم کار‌های اداری که به من محول می‌شود را انجام دهم. همکاران من شناخت و آگاهی را نسبت به همکاران معلول دارند و مشکلی با این موضوع ندارند.

به نظر ناصری، معلولان به طور کلی با بحث اشتغال خیلی مشکل دارند چرا که با توجه به شرایط جسمی برای هرکاری نمی‌توانند اشتغال داشته باشند. ولی خوشبختانه در زمینه کار‌هایی که دستی و فکری هستند با توجه به نوع معلولیت می‌شود این کار‌ها را انجام داد.

او با بیان اینکه ممکن بود اوایل به دلیل معلولیت کمی در کارم کند بودم، ولی الان از عهده کارهایم بر می‌آیم، می‌گوید: تا حالا در هیچ کاری کم نیاورده ام و در مسابقات ورزشی موفقیت‌هایی را کسب کردم. حتی با همکاران دوره کوهنوردی داریم و صبح‌های جمعه به کوهنوردی می‌رویم.

 ناصری ۱۰ سال بعد از معلولیت یعنی در سال ۹۲ ازدواج کرد و الان یک فرزند دارد. او اشتغال را بی تاثیر در موفقیت‌های زندگی شخصی اش نمی‌داند.


مشکلات معلولان تمامی ندارد

 ناصری می‌گوید: چون مسئولان درد معلولیت را نچشیده اند افراد معلول را درک نمی‌کنند و مشکلات سطح جامعه حل شدنی نخواهد بود.اما یک فرد معلول نباید ناامید شود و برای موفقیت باید دو برابر یک فرد عادی تلاش کند.

او ادامه می‌دهد: من ۹ سال در دانشگاه تحصیل کردم که کلاس‌ها طبقه سوم برگزار می‌شد و آسانسور هم نداشت و هرچه من پیگیری کردم که کلاس‌ها در طبقه پایین برگزار شود هیچ فایده نداشت، اما این‌ها دلیلی نشد تا از ادامه تحصیل منصرف شوم و الان مدرک فوق لیسانس خود را گرفته ام.

۱۵ سال فرار دستگاه‌های اجرایی از به کارگیری معلولان/ اجرایی نشدن قانون سه درصد در دستگاه‌ها
معلولین پشت در‌های بسته استخدامی/ محکومم به خانه نشینی


«عبد الباسط خسروی هستم. ۲۹ ساله لیسانس علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی را دارم.استخدامی آموزش و پرورش در سال ۹۷ شرکت کردم و در آزمون قبول شدم همه مراحل را رفتم، اما برای معاینات پزشکی من را به خاطر معلولیت رد کردند. آموزش پرورش در جواب اعتراض من گفت باید از سلامت جسمی کامل برخوردار باشید.

بعد از اعتراضم کمیسیونی تشکیل شد با یک نماینده از بهزیستی و ۳ پزشک که تنها رای موافق نماینده بهزیستی بود و بقیه مخالف بودند و رد شدم. معلولیت من مادر زادی بوده و با این رویه مسئولان محکوم به خانه نشینی هستم.»

 خسروی ادامه می‌دهد: «چندی بعد به علوم پزشکی برای کار معرفی شدم سوالات تخصصی و مصاحبه حضوری رفتم. 

بعد از دو هفته از انجام مصاحبه برای گرفتن جواب مراجعه کردم که گفتند شما رد شدید، دلیل را پرسیدم گفتند دکتر گفته شما مشکل بینایی دارید، چون سوالات رو نمی‌دیدید و برگه را جلوی صورتتون گرفتید.من معلولیتم جسمی حرکتی هست و اگر مشکل بینایی داشتم قطعا توی مدارک پزشکیم قید می‌شد.گفتند به هر حال کار دیگه‌ای از دستمون بر نمیاد!


او ادامه می دهد: آزمون امور اداری دانشگاه شرکت کردم دو ماه بعد پیگیری کردم که گفتند شما رد شدید پیگیر شدم گفتند شما باید توی دانشگاه رفت و آمد کنید و با این وضعیت مورد تمسخر دانشجو‌ها قرار می‌گیرید.

 خسروی می‌گوید:اگر قصد ندارید استخدام کنید اول اعلام کنید تا در آزمون شرکت نکنیم.

او ادامه می‌دهد:من یک سال است که با دختر مورد علاقه ام عقد کردم، ولی چون کاری ندارم نمی توانم زندگی خودم را شروع کنم.


معلول و غیر معلول فرقی می‌کند/ ما طبق دستورالعمل خودمان استخدام می‌کنیم


به گفته معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، استخدامی این نهاد طبق دستورالعمل وزارت انجام می‌شود.

طیبی می‌گوید:۳ درصد برای استخدامی معلولین در نظر گرفته شده است، اما ما طبق دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش استخدام می‌کنیم.

او ادامه می‌دهد: به استناد بند ز ماده ۴۹ قانون مدیریت خدمات کشوری باید شخص توانایی جسمانی، روانی و هم چنین توانایی انجام کار را داشته باشد تا بتواند به حرفه معلمی مشغول شود.

طیبی می‌گوید: برای معاینات پزشکی دستورالعمل‌ها کاملا شفاف و مشخص است و پزشک معتمد آموزش و پرورش به استناد آن افراد قبول شده در آزمون را تایید می‌کند.

او ادامه می‌دهد: دستورالعمل خاصی برای معلولان نداریم و افراد معلول با سایر شرکت کنندگان قیاس می‌شوند.

۱۵ سال فرار دستگاه‌های اجرایی از به کارگیری معلولان/ اجرایی نشدن قانون سه درصد در دستگاه‌ها

تبعیض فاحش در اشتغال زایی برای معلولان

اگر چه بیکاری به یک معضل همه گیر تبدیل شده، اما برخی اقشار بیشتر از دیگران از این مسئله رنج می‌برند. معلولان از این دسته اقشار هستند که بیکاری به شدت آنان را رنج می‌دهد. متاسفانه تعداد زیادی از معلولان، به رغم گذراندن دوره‌های تحصیلات عالی و کسب دانش و مهارت لازم، نمی‌توانند به اشتغال مناسب برسند. در زمینه اشتغال زایی برای معلولان، تبعیض فاحشی وجود دارد وگاه میزان بیکاری میان معلولان، دو برابر بیکاران عادی است؛ در صورتی که براساس قانون، دولت موظف است  ۳ درصد از اشتغال را به معلولان اختصاص دهد، ولی این قانون تاکنون به صورت مطلوب اجرا نشده و شاهدیم که موضوع اشتغال معلولان، با بی مهری روبه رو شده است.

روانشناسان معتقدند بیکاری برای معلولان تبعات شکننده‌ای در پی دارد. از نظر انسانی، تصور معلولی که احساس بی کفایتی، وابستگی و عدم اطمینان به آینده می‌کند، فردی که اغلب مطرود جامعه بوده یا برای امرار معاش به گدایی رو می‌آورد بسیار ناراحت کننده به نظر می‌رسد. در حقیقت مسئله بارز، موقعیت نامساعد افراد معلول در بازار کار است؛ به طوری که میزان بیکاری آن‌ها بسیار بیشتر از افراد عادی است.


در خراسان جنوبی تنها ۷۱ معلول مشغول به کارند

به گفته معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی، تنها ۴۰ دستگاه در استان به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان عمل و تنها ۷۱ معلول را استخدام کرده اند.

رضا زاده با بیان اینکه بیشترین معلول به کار گرفته شده مربوط به سازمان بهزیستی است، می‌گوید: سازمان بهزیستی تعداد ۲۳ نفر و دانشگاه علوم پزشکی تعداد ۲۱ نفر معلول را به کار گرفته اند.

او ادامه می‌دهد: مطابق قانون حمایت از معلولین دستگاه‌هایی که قانون جذب ۳ درصد معلولین را رعایت نکنند به پرداخت جزای نقدی و غیر نقدی محکوم خواهند شد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان در خصوص حقوق و مزایای معلولین شاغل در دستگاه‌ها می‌گوید: با توجه به قانون حمایت از معلولان افراد دارای معلولیت شدید با کسر یک ساعت از ساعت اداری برای آن‌ها، حقوق تمام وقت دریافت می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: بانوانی که دارای فرزند و یا همسر معلول هم هستند بر اساس قانون حمایت ماده ۲۷ می‌توانند ضمن داشتن حقوق و مزایای کامل به صورت نیمه وقت کار کنند.

رضازاده در پایان گفت: آقایان دارای فرزند و یا همسر معلول نیز ضمن داشتن حقوق کامل، می‌توانند یک چهارم ساعت اداری را تعطیل باشند.

او می‌گوید: قوانین دیگری هم برای استخدام معلولان وجود دارد که طبق آن ۳۰ درصد پست‌های تلفن چی مربوط به افراد نابینا و معلولین جسمی-حرکتی است و ۳۰ درصد پست‌های مسئول دفتر و منشی هم به معلولین جسمی-حرکتی اختصاص دارد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان هم چنین از تسهیلات اشتغال مخصوص کارفرمایانی که افراد معلول را به کار گیرند خبر داد و افزود: برای به کارگیری هر معلول ۴۰ میلیون تومان تسهیلات ۴ درصد پرداخت می‌شود که می‌توانند تا ۵ معلول را به کار گیرند.

رضا زاده در پایان گفت: تسهیلات خود اشتغالی به معلولین هم تا سقف ۴۰ میلیون تومان داده می‌شود.


اطلاعات محرمانه‌ای که قادر به انتشار آن نیستیم

طبق اعلام بهزیستی بنا به درخواست ما برای تعیین تعداد معلولان شاغل به کار به ۴۰ دستگاه دولتی نامه ارسال شده است که تعداد محدودی از آن‌ها جواب دادند.پیگیر شدیم تا اسامی ادارات و نامه‌های ارسالی را منتشر کنیم که با جواب این اطلاعات محرمانه است رو به رو شدیم.

سوال اینجاست اگر بهزیستی که مدافع حقوق معلولان شناخته می‌شود پیگیر این موضوع نباشد دیگر چه کسی را می‌توان متهم کرد!

۱۵ سال فرار دستگاه‌های اجرایی از به کارگیری معلولان/ اجرایی نشدن قانون سه درصد در دستگاه‌ها


معلولین را جدی بگیریم

اگر توجه جدی به معلولان شود و برنامه ریزی مناسبی در این خصوص صورت گیرد قطعا این افراد می‌توانند به نحو شایسته‌ای منشا خدمات ارزنده برای رشد و شکوفایی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی در کشور باشد.

معلولین با تمام مشکلاتی که در پیش رویشان دارند با اشتغال خود نشان داده اند که آماده حضور در جامعه هستند و این پیام را هم به جامعه و تصمیم گیران منتقل کردند که ما را ببینید و برای حضور جدی ما در جامعه برنامه داشته باشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار