کد خبر: ۷۹۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲ 17 November 2019
هر عابر و بیننده‌ای که از ورودی محمودآباد به سمت باغ‌های تفریحی عبور می‌کند ناگاه چشمش به بنای عظیمی می‌افتد که نظیر این گنبد و مناره‌ها در هیچ کجای استان دیده نمی‌شود.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از فارس از یاسوج همواره یکی از دغدغه‌های مردم به خصوص متدینین و همچنین کارشناسان امور دینی و تربیتی کمبود مسجد در استان کهگیلویه و بویراحمد است به طوری که سرانه مسجد برای هر کهگیلویه و بویراحمدی بسیار پایین‌تر از سایر استان‌های کشور است.

شاید یکی از دلایل این کمبود مسجد در استان نبود خیرانی باشد که در این حوزه قدم بردارند و البته نبود آدم‌های متمول که بخواهند اقدامی انجام دهند اصل موضوع و ریشه مشکل است.

اما در این بین خیرانی هستند که در میان جمعیت محروم و مستضعف استان قدمی خیرخواهانه برداشته‌‌اند و کارهای بزرگی انجام داده‌ اند که یکی از این خیرین مرحوم حاج نادر رضوی و برادران او یعنی سید جبار و سید غفار رضوی و همچنین فرزندان آن مرحوم به خصوص دکتر سید جواد رضوی هستند.

بنا به گفته سید جواد رضوی فرزند ارشد مرحوم سید نادر رضوی بانی مسجد بزرگ و باشکوه حضرت فاطمه زهرا محمودآباد یاسوج ایده ساخت چنین بنای عظیمی هنگامی رقم خورد که در سال 85 فرزند جوان سید نادر رضوی یعنی یاسر در سن 25 سالگی دارفانی را وداع می‌گوید و پدر در اندوه و فقدان پسر بی‌تاب و توان می‌شود و با همفکری برادران و فرزندان به فکر می‌افتد که به یاد یاسر کار خیری انجام دهد.

 

به گزارش فارس؛ هر عابر و بیننده‌ای که از ورودی محمودآباد به سمت باغ‌های تفریحی عبور می‌کند ناگاه چشمش  به بنای عظیمی می‌افتد که نظیر این گنبد و مناره‌ها در هیچ کجای استان دیده نمی‌شود.

این تنها کار مرحوم حاج سید نادر رضوی نیست او در کارهای خیرخواهانه بزرگی شرکت دارد مسجد صاحب‌الزمان یاسوج هم از اقدامات خیرخواهانه آن مرحوم بی‌بهره نبود و یکی از خیران ساخت آن مسجد به شمار می‌رود.

کار بزرگتر مرحوم سید نادر رضوی اهدای دو هکتار زمین جهت خاکسپاری شهدای هشت سال دفاع مقدس و گلزار کنونی شهدای یاسوج است که وقتی می‌بیند هر شهیدی برای خاکسپاری به روستا مراجعت داده می‌شود این زمین را اهدا می‌کند.

سرانجام پس از گذشت چهار سال از اولین روز کلنگ‌زنی این بنای عظیم دینی و فرهنگی امروز جمعه هفدهم ربیع‌الاول برابر با 24 آبان سال 98 با حضور گسترده مردم و مسوولان اعم از نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار، فرمانده سپاه فتح و سایر مسوولان و معتمدین به نام نامی حضرت فاطمه زهرا (س) افتتاح شد.

 

سید جواد رضوی فرزند ارشد بانی می‌گوید: این بنا حاصل هزاران ساعت تفکر و خرد جمعی است به نحوی که از فکر و سلیقه کارشناسان زیادی در حوزه فنی و دینی کمک گرفتیم و البته در ساخت مسجد خیران دیگری هم به ما کمک کردند که شاید راضی به نام بردن از خودشان نباشند.

وی گفت: پدر مرحوممان که بنیان‌گذار مسجد هستند تنها 17 روز بعد از کلنگ‌زنی فوت کردند و حسرت دیدن آن را بر دل ما گذاشتند.

دکتر رضوی به دلیل ساخت مسجد از میان ده‌ها کار خیرخواهانه دیگر اشاره کرد و گفت: کارهای زیادی در طول عمر انقلاب در استان انجام شده اما پس از گذشت 40 سال از عمر انقلاب احساس می شود در استان و شهر ما نیاز بیشتری به ساخت مسجد است چرا که مسجدسازی در استان کمرنگ شده است.

 

سید جبار رضوی برادر کوچکتر بانی که مدیریت ساخت را از ابتدا تاکنون بر عهده داشته است در این خصوص می‌گوید: زمین مسجد 1000 متر مربع است و زیربنای کل مسجد 4000 متر مربع در سه طبقه است که در هر طبقه یک شبستان و در هر کدام یک آبدارخانه و وضوخانه و همچنین مجهز به خانه عالم و خانه خادم و دارالقرآن است.

وی به گلدسته‌ها و گنبد کم نظیر این بنا در استان و حتی در جنوب کشور اشاره کرد که بلندی گلدسته‌ها 36 متر و قطر آن‌ها 12 متر است و گلدسته‌ها روی سردرب مسجد قرار دارند.

در این مسجد تعداد 150 آیه قران و ده‌ها روایت به کار رفته و 141 مرتبه نام الله، 108 مرتبه نام پیامبر و 150 مرتبه نام ائمه و بانوی دو عالم بی‌بی‌فاطمه زهرا به کار رفته است.

در این بنای عظیم و کم‌نظیر از هنرهای همه مساجد کشور استفاده شده و هر کجا مسجدی در کشور بوده و نمایی منحصر به فرد داشته از آن اقتباس شده و در مسجد فاطمه زهرای محمودآباد به کار رفته است.

در بنای این مسجد به گفته بانیان از بهترین مصالح ساختمانی به کار رفته به نحوی که مصالح آن 20 درصد بالاتر از حد استاندارد است و استحکام آن به طوری است که برای چند قرن قابلیت استفاده دارد.

در این آیین استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با قدردانی از بانیان این بنا اظهار کرد: باید کاری کنیم که بچه ها سبک زندگی را در مسجد بیاموزند.

 

حسین کلانتری ادامه داد: باید با متدهای دینی و اسلامی و در مسجد سبک زندگی اسلامی را که بهترین الگو و روش برای یک زندگی سالم است در مسجد بیاموزیم.

وی ساختن چنین مسجد بزرگ و باشکوهی را به بانیان و همه مردم یاسوج و استان تبریک گفت و افزود: باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که مردان بزرگ و چهره‌های ملی و نخبگان مذهبی و قاریان بزرگ از این مسجد به کشور و جهان معرفی شوند.

آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک‌حسینی نماینده ولی فقیه هم که در طول این چهار سال همواره در بطن و متن ساخت این مسجد قرار داشته است اظهار کرد: مرکز استان به چنین مسجد باشکوهی نیاز دارد و باید از این بنا برای تربیت فرزندان صالح و شایسته استفاده کرد.

به گزارش فارس طبق آن چه که بانیان این مسجد باشکوه گفته‌اند نیت آنها برای ساخت این مسجد نه برای برگزاری برنامه‌های ختم بلکه جهت برگزاری باشکوه نماز جماعت و همچنین تربیت جوانان و نوجوانان و برگزاری محافل انس با قرآن و برنامه های دینی بوده و از همه دستگاه‌های فرهنگی درخواست کردند که در برگزاری برنامه‌های فاخر فرهنگی در این مسجد استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار