مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: هوای ۱۱ شهر خوزستان در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح روز شنبه آلوده است.
کد خبر: ۷۹۷۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴ 16 November 2019

شهریار عسکری بیان کرد: شاخص کیفی هوای شهرهای ماهشهر در این مدت ۱۷۰ ، شوشتر ۱۷۰، اهواز ۱۶۳، هندیجان ۱۶۴، شادگان ۱۵۶، آبادان ۱۵۰ و سوسنگرد ۱۵۱ در شرایط ناسالم است.

وی افزود: همچنین شاخص کیفی هوای دزفول ۱۴۴، اندیمشک ۱۴۷، حمیدیه ۱۱۸ و شوش ۱۰۵ نیز در این مدت در شرایط ناسالم گزارش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان روز جمعه گذشته دلیل تشدید آلودگی هوا را در برخی شهرهای خوزستان سوزاندن مزارع نیشکر و کشتزارهای شلتوک و همزمان آن با پدیده وارونگی دما اعلام کرده و گفته بود که سوزاندن مزارع نیشکر برای برداشت محصول تا عادی شدن شرایط هوا ممنوع شده است.

مدارس شهرستان های شوش، اهواز، حمیدیه، کارون، باوی، شادگان، آبادان، خرمشهر و ماهشهر به دلیل تداون آلودگی هوا در روز شنبه در ۲ نوبت صبح و عصر تعطیل شده است.

وارونگی دما از ۱۸ آبان بر تعدادی از شهرهای خوزستان حاکم شده و باعث تداوم آلودگی هوا شده است.

«وارونگی دما» یا «اینورژن» زمانی رخ می‌دهد که لایه‌ای از هوای گرم بالای هوای سرد مجاورت کره زمین قرار می‌گیرد. درچنین شرایطی پایداری هوا ایجاد می‌شود و به جای آنکه با افزایش ارتفاع کاهش دما داشته باشیم تا چند صد متر از سطح زمین با افزایش ارتفاع افزایش دما خواهیم داشت. نتیجه آن تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیت‌های انسانی و به دلیل حبس هوا در زیر این لایه مواد آلاینده تولیدشده در سطح زمین باقی مانده و بالا نمی روند. بر اساس طرح جامع آلودگی هوای اهواز، صنایع به ویژه صنایع نفتی بیشترین میزان آلایندگی را دارند. مشعل‌های نفتی در شرق و غرب اهواز همچنان تولید آلودگی می کنند.

AQI شاخصی است که برای گزارش روزانه کیفیت هوا به کار می رود و نشان میدهد که هوای اطراف چقدر تمیز یا آلوده است و این حد از آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامتی داشته باشد. این شاخص بر اثراتی متمرکز است که ممکن است افراد چند ساعت یا چند روز بعد از تنفس در این هوا با آنها روبه رو شوند.

بر اساس این شاخص، در شرایط هوای پاک (۰ تا ۵۰) کیفیت هوا خوب است و پیامدی بهداشتی ندارد. در شرایط هوای سالم (۵۱ تا ۱۰۰) کیفیت هوا قابل قبول است؛ اما برخی از مواد آلاینده ممکن است مشکلات مختصری برای شماری از افراد به‌ طور غیرمعمول حساس به آلودگی هوا ایجاد کنند.

در شرایط هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (۱۰۱-۱۵۰) افراد گروه حساس از جمله افراد مبتلا به بیماری های ریوی مانند آسم، افراد دارای بیماری قلبی، کودکان و سالمندان ممکن است دچار مشکل و ناراحتی تنفسی شوند.

در شرایط هوای ناسالم (۱۵۱-۲۰۰) همه افراد در صورت قرار گرفتن درازمدت در معرض هوای با این شدت آلودگی ممکن است دچار علائم تنفسی شوند؛ افراد گروه حساس ممکن است دچار پیامدهای بیشتری شوند.

شرایط هوای بسیار ناسالم (۲۰۱-۳۰۰) هشدار درباره بروز وضعیت اضطراری بهداشتی است. با احتمال بیشتر سلامت همه جمعیت به خطر می‌افتد.

شرایط هوای خطرناک (۳۰۰- ۵۰۰) وضعیت اضطراری هشدار بهداشتی است. همه افراد ممکن است دچار پیامدهای بهداشتی وخیم شوند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار