درحالی‌که در استان قم بیش از ۴۵ هزار مسکن خالی وجود دارد،چهار هزار نفر برای تأمین مسکن در یک ساعت ثبت‌نام می‌کنند که این نشان‌دهنده تقاضای بی‌شمار در حوزه مسکن و ساختمان در قم است.
کد خبر: ۷۹۷۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۹ 15 November 2019

به گزارش تابناک قم، مسکن از احتیاجات اساسی هر خانوار و جز دغدغه‌های همگان است که در این سال‌ها با رشد فزاینده قیمت‌ها ،به آرزوی بربادرفته برای بسیاری از خانواده‌ها و به‌ویژه جوانان تبدیل‌شده است.

آن‌قدر رسیدن به مسکن دست نیافتی شده است که عده‌ای از این فرصت برای افزودن سرمایه‌ها استفاده کرده و برخی هم ترجیح می‌دهند مسکن یا واحدهای آنان خالی باشد تا به دست افراد نیازمند و حتی مستاجرین برسد.

طرح مسکن مهر علیرغم اینکه از ابتدای دولت دهم و یازدهم مورد هجمه قرار گرفت ولی بازهم سبب خانه‌دار شدن بسیاری به‌ویژه اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر شد.در شرایطی که متقاضی تسهیلات و خدمات مسکن روزبه‌روز در کشور رو به افزایش است دولت طرح اقدام ملی مسکن را در پیش‌گرفته است که به نظر نمی‌تواند گره‌گشای مشکلات در زمینه مسکن باشد.

در همین زمینه همایش صنعت ساختمان و رونق تولید ظهر امروز با حضور امیرآبادی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، معاون استاندار قم و مسئولان استانی در تالار مرکزی شهر برگزار شد.

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری قم در این همایش با تشریح وضعیت مسکن در قم اظهار داشت: در سال‌های اخیر با رشد و توسعه شهرنشینی، بسیاری از عناصر معماری در کشور، هویت اصیل خود را از دست داد.

محسن بهشتی با بیان اینکه سرمایه‌ای به مسکن کیفیت را از معماری و ساخت‌وساز در کشور و قم گرفته است، افزود: بی‌توجهی به کیفیت معماری و ضوابط شهرسازی در استان قم پررنگ‌تر از سایر نقاط در سطح کشور است.

وی تصریح کرد: عده‌ای در روند ساخت‌وساز بر این باور هستند که وجود ضوابط ساختمان‌سازی هیچ توجیه اقتصادی ندارد، به همین دلیل مسکن از کالایی مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل شد.

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری قم خاطرنشان کرد: در طول 10 سال گذشته، آمار صدور پروانه بیش از یک‌سوم کاهش‌یافته است و در حال حاضر صدور پروانه از طرف شهرداری قم به کمتر از یک هزار فقره در طول سال رسیده است، از طرفی پرونده‌های کمیسیون ماده 100چندین برابر شده است که نشان‌دهنده کاهش کیفیت در سازه است.

وی با تأکید بر اینکه توسعه صنعت ساختمانی و رونق ساخت‌وساز می‌تواند اشتغال‌زایی بخشی وسیعی از کارگران را فراهم کند و از نظر اقتصادی به نفع توسعه شهری است، ابراز کرد: حدود 200 شغل با صنعت ساختمان مرتبط است و فعال شدن صنعت ساختمان سبب ایجاد حدود 2 میلیون شغل مازاد در کشور می‌شود.

معاون با اشاره به اینکه 500 هزار نفر عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در کشور هستند و این ظرفیتی مهمی برای اشتغال‌زایی است، عنوان کرد: ما به یک برنامه‌ریزی راهبردی در جهت تأمین مسکن نیاز داریم، درحالی‌که در استان قم بیش از 45 هزار مسکن خالی وجود دارد،چهار هزار نفر برای تأمین مسکن در یک ساعت ثبت‌نام می‌کنند.

بهشتی بیان کرد: با اجرای طرح اقدام ملی مسکن، یک ‌هزار و 480 هزار خانواده کم‌درآمد و ضعیف در استان قم صاحب‌خانه می‌شوند،امید است این طرح بتواند شرایط خوبی را برای متقاضیان فراهم کند.

وجود مشکلات در صنعت ساختمان به واسطه استفاده از کارگران فاقد تخصص

در ادامه این همایش رئیس سازمان نظام‌مهندسی قم با اشاره به برخی از عوامل در کاهش کیفیت سازه در قم اظهار داشت: استفاده از کارگران فاقد تخصص، صنعت ساختمان قم را با مشکلاتی مواجه کرده است.

امین مقومی خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل عمر ساختمان‌ها بیش از 30 سال بود، ولی به دلیل بی‌توجهی به کیفیت ساخت‌وساز عمر سازه‌ها کاهش‌یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 20 هزار کارگر دارای کارت مهارت فنی در قم فعالیت دارند، ابراز کرد: علیرغم این شرایط بازهم در روند ساخت‌وساز از وجود کارگران فاقد تخصص و یا اتباع استفاده می‌شود و این دغدغه مهمی است.

هوشمند سازی نیازمند شبکه ارتباطی پایدار است

مشاور مدیرعامل مخابرات استان قم نیز در بخش دیگری از این جلسه تصریح کرد: فناوری فیبر نوری در چند سال گذشته رونق گرفته است و در سال 94، قم نخستین استانی بود که صنعت تار نوری را به کار گرفت.

عبدالله بیان اضافه کرد: ساختمان‌هایی که به فیبر نوری مجهز شده‌اند، دارای یک شبکه‌ای پایدار، باثبات و مطمئن هستند و بسیاری از دغدغه‌ها در این زمینه رفع شده است.

وی خاطرنشان کرد: استان قم نخستین استانی بود که در تکنولوژی فیبر نوری از سال 94 به طور محدود وارد شد و به دلیل استقبال مردم توسعه یافت.

مشاور مدیرعامل مخابرات استان قم گفت: بحث هوشمند سازی نیازمند یک شبکه ارتباطی پایدار است که فیبر نوری آن را تأمین می‌کند و در این خصوص نسل پنجم اینترنت همراه مکمل این بخش است که در ایجاد خانه و شهر هوشمند بسیار اثرگذار است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار