متخصص هنرهای اسلامی و صنایع دستی
کارشناس و متخصص هنرهای اسلامی و صنایع دستی گفت: امروزه متاسفانه کمتر شاهد استقبال و استفاده از معماری ایرانی اسلامی در بناها و سازه های اصفهان هستیم و این درحالی که دیدگاه ها به سمت  معماری غربی رفته است.
کد خبر: ۷۹۷۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵ 13 November 2019

مینا محمد خدایی در گفتگو با خبرنگار تابناک‌ اظهار داشت: هنر ایرانی اسلامی نوع خاصی از هنر است که ارتباط مستقیم با هویت و فرهنگ ما دارد که امروزه در اصفهان به حاشیه رفته است و یکی از دلایل آن تغییر دیدگاه و سلیقه عموم و روی آوردن به معماری های بیگانه  است.
وی بیان داشت:  عدم استقبال مردم از هنر اصیل ایرانی اسلامی که یک هنر شناسنامه دار و دارای ریشه تاریخی است سبب افول و  کم شدن جمعیت معمارکاران و متخصصان به گرایش های مختلف معماری سنتی شده است.
این کارشناس و صاحب نظر در حوزه معماری ایرانی اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه هنر معماری ایرانی اسلامی حاصل ذوق، قریحه  و تلاش سازنده آن و هنر دستان توانمند این  هنرمندان است به نسبت کارهای ماشینی و کارخانه ای مشمول وقت و هزینه بیشتر است، بنابراین کمتر کسی خواهان اجرای آن در دنیای پرسرعت و مدرن امروزی شده است، دنیایی که سرعت حرف اول را میزند و تمام امور از حالت دستی خارج و به شکل ماشینی در آمده است.
وی افزود: استقبال کم از هنر دست معمار کاران ایرانی اسلامی باعث شد متخصصین و خبره هایی این هنر برای مخارج زندگی خود رو به سوی مشاغل دیگر بیاورند یا اینکه مهاجرت کنند. 
 
مهارت های معماری ایرانی اسلامی در معرض حذف شدن است 
محمد خدایی که خود طراح سالن اجتماعات چند منظوره مبارکه به سبک معماری ایرانی اسلامی است، اشاره کرد: نگرانی که در این بین وجود دارد این است که بیشتر مهارت های مورد استفاده در هنر ایرانی اسلامی به علت عدم استقبال از سوی بخش کثیری از افراد جامعه از بین خواهد رفت.
 کارشناس و متخصص معماری ایرانی اسلامی گفت: امروزه تعداد افرادی که به هنر رسمی بندی، یزدی بندی و مقرنس کاری مشغول هستند در مقایسه با چند دهه قبل بسیار کاهش یافته و تعداد اندکی به این هنر و امثالهم اشتغال دارند.
وی اعلام کرد: امروزه آن قدر که در شهر نماهایی که به  نام "رومی" معروفند استفاده شده است، قوس ایرانی، گچ بری های سنتی، رسمی بندی و .... که منطبق با فرهنگ شهر ما و معماری بومی اصفهان است مشاهده نمی کنیم. وی افزود: معماری ایرانی اسلامی ترکیبی از هنر ایرانی با رویکرد مذهبی است.
سعید آمهدی مجری سالن اجتماعات مبارکه نیز با اظهار تاسف از سازه های ایرانی اسلامی افزود: امروزه به نام توسعه و پیشرفت شاهد ساخت و سازهایی هستیم که موجب تخریب هویت تاریخی شهرمان شده است. معماری ایرانی اسلامی میراث و شاخصه  فرهنگی شهر ما است و وظیفه  همه  ما است که اقدام به  احیا و حفظ این نوع از ساخت و سازها کنیم.
وی بیان داشت: در همین راستا چهار سال پیش با همت مرتضی ایرانپور، خیر و کارآفرین برتر شهر مبارکه اقدام به ساخت این پروژه کردیم که در این سالن سعی شده است علاوه بر ظاهر آن که از معماری سنتی و اصیل ایرانی بهره میبرد، از تجهیزات نور، صدا، تصویر، سرمایش، گرمایش و متریال به روز استفاده شود.
 
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار