مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: پرونده جنگل‌کاری چپقلی اراک امسال بسته می‌شود
کد خبر: ۷۹۷۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳ 13 November 2019

جنگلکاری

عبدالحسین محمدی بیان کرد: اراک در مسیر وزش باد از سمت غرب قرار دارد و استقرار صنایع بزرگ همچون پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه در غرب اراک نیز باعث حرکت آلودگی به سمت اراک می‌شود، به همین دلیل در سال‌های گذشته کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک مصوب کرد که اطراف اراک جنگل‌کاری شود.

وی با اشاره به تعیین چند نقطه جهت جنگل‌کاری در اراک که تحویل شهرداری شد، افزود: محدوده چپقلی به دلیل اینکه خارج از محدوده شهری قرار داشت، جهت جنگل‌کاری در اختیار منابع طبیعی قرار گرفت.

محمدی با بیان اینکه مساحت کل منطقه چپقلی اراک ۲۰۰۰ هکتار است، گفت: در سال‌های گذشته ۱۴۰ هکتار جنگل‌کاری در منطقه صورت گرفت، در سال گذشته ۱۳۰۰ هکتار جنگل‌کاری انجام شد و در واقع تا پایان ۹۷ این جنگل‌کاری در محدوده چپقلی به ۱۴۴۵ هکتار رسید.

وی اضافه کرد: در سال جاری ۲۰۰ هکتار جنگل‌کاری در منطقه در برنامه کاری است که پیمانکار آن انتخاب شده و با ادامه این روند و اتمام کار، جنگل‌کاری در محدوده چپقلی اراک به پایان می‌رسد. در نقاطی که امکان کاشت درخت وجود ندارد نیز بذرکاری انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با تاکید بر اینکه برای آبیاری این منطقه به هیچ عنوان از منابع آب‌های زیرزمینی استفاده نخواهد شد، گفت: برای آبیاری منطقه مخزنی با ظرفیت ۵۲ هزار مترمکعب تعبیه شد که با تجمیع روان‌آب‌های منطقه در فصول غیرزراعی، آبیاری درختان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گونه‌های کاشته شده در منطقه همچون سنجد، گونه‌های کم‌آب‌بر هستند و از نظر اقتصادی نیز صرفه خواهد داشت، افزود: در سال جاری در کنار اتمام کار جنگل‌کاری در چپقلی، پروژه جنگلانه شازند و هزار هکتار جنگل‌کاری مصوب شده است که نقشه‌های لازم در این زمینه تهیه و به سازمان ارسال شده است که با تصویب آن فاز عملیاتی آغاز می‌شود تا با کمک درختکاری و کاشت گونه‌های بیولوژیک در اطراف اراک و شازند که درگیر آلودگی هوا هستند آلودگی کاسته و هوا تلطیف شود.

محمدی با اشاره به تولید سالانه دو میلیون اصله در نهالستان منابع طبیعی استان که نهال را رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد، گفت: در سال‌های گذشته فعالیت نهالستان مقداری کمرنگ شد، اما امسال مجددا بازیابی شده و در سال آینده مجددا به تولید دو میلیون اصله نهال خواهیم رسید، البته در امر اعتبارات نهالستان با مشکلاتی روبرو هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: اعتبار اختصاص یافته به نهالستان از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای سال جاری حدود ۱۰۰ میلیون تومان است در حالی که برای تولید سالانه دو میلیون اصله نهال چیزی در حدود ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، قیمت نهاده‌ها بسیار بالا رفته و به همین دلیل هزینه تولید نیز افزایش می‌یابد. این کاهش اعتبار، بهره‌برداری از نهالستان برای سال آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، البته درخواست افزایش اعتبار داده شده و استاندار مرکزی نیز با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رایزنی داشته تا مشکل رفع شود چراکه نباید اجازه داد که بهره‌برداری از نهالستان استان کاهش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار