معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۲.۳ درصد از بیماران مبتلا به دیابت در ایلام مربوط به مناطق شهری و ۳.۸ درصد مربوط به مناطق روستایی است.
کد خبر: ۷۹۶۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 12 November 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ دکتر راضی ناصری‌فر  اظهار داشت: ۲.۳ درصد از بیماران مبتلا به دیابت در ایلام مربوط به مناطق شهری و ۳.۸ درصد مربوط به مناطق روستایی است.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد افراد ممکن است از بیماری خود اطلاع نداشته باشند، افزود: ۳.۷ درصد زنان و ۱.۹ درصد مردان ایلامی به دیابت مبتلا هستند.

ناصری‌فر یادآور شد: در کشور نیز با توجه به تغییر سبک زندگی، کم تحرکی در افراد بالای ۲۰ سال حدود ۵۶ درصد و چاقی در همین رده سنی حدود ۲۳ درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اضافه کرد: درصد موارد بیماری دیابت در کشور ۱۱ درصد است و نکته قابل ذکر اینکه ۹ درصد علل مرگ در کشور بدلیل دیابت رخ می‌دهد.

به گفته دکتر ناصری‌فر در جهان حدود هر ۱۰ ثانیه ۲ نفر به دیابت مبتلا می‌شود و هر هشت ثانیه یک نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: در جهان ۴۲۵ میلیون نفر دچار دیابت هستند که سالیانه چهار تا پنج میلیون نفر در اثر این بیماری در جهان جان خود را از دست می‌دهند.

ناصری‌فر علائم مشخصه این بیماری که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیکی است را میزان قند خون بالای ۱۲۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر در حالت ناشتا و پرخوری و پرنوشی عنوان کرد.

وی گفت: بیماری دیابت بر ۲ نوع است نوع اول معمولا قبل از ۳۰ سالگی ظاهر می‌شود و علت آن فقدان یا کمبود انسولین است که بسیاری از این بیماران لاغر و نیازمند انسولین هستند.

ناصری فر افزود: دیابت نوع ۲ در بزرگسالی رخ می دهد و عوامل متعددی مانند اضافه وزن و چاقی، عدم فعالیت بدنی، سن بالای ۳۰ سال، رژیم غذایی نامناسب و وراثت در آن نقش دارد.

وی مهم ترین علائم این بیماری را تکرر ادرار، خشکی دهان و تشنگی بیش از حد، پرخوری، احساس ناگهانی خستگی، کاهش وزن بدون دلیل، تاری دید، احساس سوزش و مورمور شدن دست‌ها و پاها و تاخیر در التیام زخم‌ها عنوان کرد.

هفته ملی دیابت با شعار (دیابت؛ از خانواده خود مراقبت کنید) و با هدف آشناسازی مردم با بیماری و راه‌های پیشگیری و نحوه درمان از ۱۶ تا ۲۴ آبان ماه است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار