وقتی سخن از عشایر به زبان می‌آید، همگان این جامعه تولیدکننده را با دام، مراتع و سیاه چادرها می‌شناسند و اگر این ابزار و امکانات در اختیار آنان نباشد بخشی از هویت زندگی و فعالیت خود را از دست خواهند داد.
کد خبر: ۷۹۳۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ 02 November 2019

به گزارش تابناک تهران، عشایر استان تهران از تصرف مراتع که محل چرای دامشان است گله مندند و اعتقاد دارند که افراد و نهادها بی ضابطه مراتعشان که سال های سال در اختیار این جامعه بوده را تصرف کرده و باید هزینه چرام دام را به مرتع داران بپردازند.

عشایر که نمادی از تولید، اشتغال و تامین کننده بخشی از مواد دامی و پروتئینی برای هموطنان هستند از سودجویی در مراتع خود و همچنین از بین رفتن مسیرهای عشایری خود ناراحت هستند و اگر از این جامعه حمایت نشود برخی از عشایر از این شغل خداحافظی خواهند کرد.

همواره زندگی عشایری با مشکلات زیادی مواجه است و در سال تولید ملی مسئولان باید به خوبی از این جامعه حمایت کنند و اجازه ندهند برخی افراد به زندگی عشایری آسیب وارد کند.

رییس هیات مدیره اتحایه تعاونی‌های عشایری استان تهران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: افرادی در مناطق عشایری حضور دارند که حتی نمی‌دانند دام چیست اما دارای مرتع هستند و ما عشایر برای چرای داممان این مراتع را از آنان اجاره می‌کنیم.

ماشاالله هداوند خانی اظهار داشت: خانوادگی ما بیش از ۱۰۰ سال است که شغلمان عشایری است و همیشه با گوسفند، گله و چوپان سرکار داشتیم اما اینکه پس از چندین دهه در کار تولید، ناخوشایند است که برخی افراد و نهاده ها با رابطه و مسائل دیگر مراتعی که حق عشایر است را به نام خود کنند و حالا باید این مراتع را از آنان برای تعلیف دام اجاره کنیم.

به گفته وی، بسیاری از افراد خوش نشین و پولدار مراتع عشایری را در مناطق بکر و خوش آب و هوای استان تهران تصرف کردند و کسی نیست که از حقوق مادی و معنوی عشایر دفاع کند.

به گفته این عشایر، زیبنده این نظام و کشور نیست که برخی بانک‌ها و نهادهای دولتی در مناطق عشایری مرتع به نام خود داشته باشند اما عشایر در منطقه خودش آواره و بدنبال جا برای چرای دام باشد.

وی خاطرنشان کرد: زندگی عشایری همواره با سختی و مشکلات زیادی مواجه است و باید مسئولین با نظارت بیشتر جلوی این تصرفات غیرقانونی را بگیرند.

هداوند خانی تاکید کرد: مسئولین بارها در بازدید از مناطق یبلاقی به ویژه در مراتع لار شمیرانات و دماوند در جریان این مسائل و مشکلات قرار گرفته اند اما تا این لحظه دستوری برای رفع این مشکلات صادر نشده و به همین منظور سال به سال برای اجاره مراتع باید عشایر پول زیادی بدهند تا بخواهند یک کار تولیدی برای کشور و مردم انجام دهند.

به گفته وی، این مشکلات برخی از دامداران عشایری را ناراحت کرده و بدلیل ظلمی که به دامدار عشایری شده می خواهند از این شغل خداحافظی کنند.

این دامدار عشایر تصریح کرد: شغل عشایری نسل به نسل به افراد می رسد و اگر عشق به این شغل نبود همه عشایر باید دام های خود را می فروختند و با سپرده گذاری پولشان در بانک سود دریافت می کردند نه اینکه با این همه مشکلات و تنگناها، سرما و گرما، سیل و طوفان مشغول شغل دامداری باشند.

وی یکی دیگر از مشکلات عشایر استان تهران را نبود راه مناسب به هنگام کوچ اعلام کرد و افزود: در همین کوچ پاییزه عشایر برای عبور دام خود مجبور بودند کیلومترها راه را دور کنند و دام خود را از حاشیه آزاد راه تهران- پردیس عبور دهند.

هداوند خانی، ایجاد شهرک‌های مسکونی جدید به ویژه مسکن مهر پردیس موجب از بین رفتن راه های عشایری استان تهران شده و خاطرنشان کرد: سال‌های سال بود که این مسیر محل تردد و اسکان عشایر در هنگام کوچ بوده اما با ساخت و سازهای ساختمان های مسکونی این راه را به روی عشایر بستند و به همین منظور همه ساله برخی دام‌های عشایری بدلیل برخورد با خودروهای سبک و سنگین تلف می شوند.

وی با بیان اینکه اگر از جامعه عشایری حمایت شود کشور در تامین گوشت قرمز خودکفا می شود تاکید کرد: اگر از جامعه عشایری بخوبی حمایت شود دیگر نیاز نیست هواپیماهای گوشت بی کیفیت از کشورهای قزاقستان و برزیل وارد کشور شود.

این عشایر استان تهران خاطرنشان کرد: اول باید دست دلالان و واسطه گران از بازار گوشت قطع شود و دوم دولت باید برای تولید گوشت قرمز با تسهیلات ارزان قیمت و همچنین توزیع نهاده های دامی با نرخ ارزان از جامعه عشایری حمایت کند و اگر اینگونه شود در همین شهر تهران عشایر ظرفیت دارد که بیشتر گوشت مصرفی را برای مردم تامین کند.

مسیرها به روی عشایر بسته شده است

یکی دیگر از عشایر فعال استان تهران نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ایجاد شهرک‌های مسکونی در اطراف شهر تهران موجب شده که بسیاری از مسیرهای تردد به روی عشایر بسته شود.

قاسم بازگلی در این باره اظهار داشت: بارها در جلسات شورای عشایری چه در شهرستان‌های مختلف و چه در سطح استان این مشکل مطرح شده اما هنوز گره ای از مشکلات عشایر باز نشده و همه ساله شاهد هستیم که عشایر برای کوچ خود و برای عبور دام باید از اتوبان‌های پرتردد و نا ایمن عبور کنند.

وی تاکید کرد: دولت در توزیع نهاده‌های دامی و تسهیلات ارزان قیمت بانکی در سال های اخیر از جامعه عشایری حمایت کرده اما باید در زمینه حفاظت از اراضی عشایری نیز به این جامعه محروم و کم توقع کمک کند.

تصرف به ایل راه های عشایری غیر قانونی است

مدیر امور عشایر استان تهران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طبق قانون هر گونه دخل و تصرف در ایل راه های عشایر جرم محسوب می شود و با متخلفان برخورد قانونی صورت می گیرد.

هاتف ممیزی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این سال‌های اخیر بدلیل توسعه شهرک‌های مسکونی در اطراف شهر تهران ایل راه‌های عشایری مورد تصرف واقع شده و مشکلاتی را برای تردد عشایر به هنگام کوچ ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر  ۲ هزار و ۶۰ کیلومتر از ایل راههای عشایری استان تهران ثبت قانونی شده و برابر قوانین و مقررات با متخلفان و هرگونه انسداد ایل‌راهها برخورد قضایی می شود.

مدیر امور عشایر استان تهران خاطرنشان کرد: بدلیل نداشتن پل روگذر برای عبور دام از حاشیه آزاد راه پردیس، شاهد برخورد وسایل نقلیه با دام‌های عشایری هستیم و همه ساله در این مسیر عشایر تولید کننده دچار خسارت می شوند.

به گفته وی، دولت تدبیر و امید در این سال های اخیر با واگذاری تسهیلات بانکی ارزان قیمت و ارتقای شاخص های توسعه انسانی از این جامعه تولید کننده به خوبی حمایت کرده است.

ممیزی یادآور شد: در جلسه شورای عشایری استان که چند روز گذشته به ریاست استاندار تهران برگزار شد بر دفاع از حقوق مادی و معنوی جامعه عشایری تاکید شد و قرار شد با همکاری فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی بر نحوه ساخت و ساخت در مسیر راه عشایر تصمیماتی اتخاذ شود.

وی تاکید کرد: تمامی مدیران دستگاه های اجرایی باید در زمینه دفاع از حقوق مادی و معنوی جامعه عشایری کوشا باشند و باید گفت که این جامعه تولید کننده حدود ۲۰ درصد گوشت قرمز استان تهران را تامین می کنند و نقش بسیار زیادی در تولید محصولات دامی و پروتئینی دارند.

مدیر امور عشایر استان تهران در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که کوچ پاییزه عشایر این استان از مناطق سردسیر به مناطق گرمسیر به پایان رسیده و اکنون این جامعه تولید کننده در شهرستان های ورامین، پیشوا، پاکدشت، ری، ملارد و شهریار مستقر شدند.

وی خاطرنشان کرد: در هنگام کوچ پاییزه خدماتی نظیر، آبرسانی سیار، توزیع نهاده‌های دامی و سایر خدمات به عشایر ارائه شد.

استان تهران دارای حدود ۱۵ هزار نفر عشایر است که این جامعه تولید کننده در سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن محصولات لبنی، پروتئینی، دامی و کشاورزی تولید و جهت عرضه روانه بازار مصرف کردند.

در حال حاضر این جامعه تولید کننده در حال کوچ در مناطق گرمسیر استان از جمله شهرستان‌های ورامین، پاکدشت، ری، پیشوا، ملارد و شهریار هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار