نایب رییس هیات‌ مدیره شرکت کیسون مجری پروژه متروی اهواز با اشاره به اینکه اراده این شرکت بر تکمیل متروی اهواز است گفت: اقدامات لازم برای شروع به کار مجدد پروژه قطارشهری اهواز الزامی درحال انجام است و در روزهای آتی عملیات اجرایی نیز آغاز می­‌شود.
کد خبر: ۷۹۱۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵ 26 October 2019

رضا سعیدکار درخصوص تصمیم شرکت کیسون برای همکاری یا قطع همکاری در اجرای پروژه متروی اهواز اظهار داشت: این شرکت پیش از پایان مهلت ۷۲ ساعته معاونت محترم وزیر کشور نظر مثبت خود برای ادامه همکاری در پروژه قطارشهری اهواز را اعلام کرد و پس از آن یک تیم مدیریتی از جمله معاون اجرایی مدیرعامل، مدیر پروژه‌­های ریلی، سرپرست طراحی معماری ایستگاه‌­ها، سرپرست برق گروه ریلی، سرپرست کنترل پروژه گروه ریلی و مدیر اجرایی پروژه از ۲۰ مهرماه در اهواز مستقر شده‌­اند.

وی افزود: بلافاصله بعد از استقرار این تیم جلسات فشرده­‌ای طی هفته گذشته با سازمان قطار شهری برگزار و جزییات موردنظر فاز یک با کارفرما نهایی شد و برنامه زمان‌بندی ۱۰ ماهه سیویل (عملیات عمرانی) فاز یک پروژه قطار شهری اهواز از ایستگاه فرودگاه تا ایستگاه فرهنگی(سخیریه) به قطار شهری ارسال شد. البته بخشی از تجهیزات و تاسیسات باید توسط شرکت نورینکو از چین تامین شود که فراهم کردن و اجرای این تجهیزات به یکسال زمان نیاز دارد.

سعیدکار اظهار داشت: از روز یکشنبه هفته جاری نشست­هایی با شرکت نورینکو در تهران برگزار شده تا آن شرکت مدت زمان تامین این تاسیسات و تجهیزات را کاهش دهد و در کمتر از یکسال آینده فاز یک این پروژه افتتاح شود.

وی با اشاره به اینکه تا امروز مشکل اصلی در پروژه بودجه بوده است گفت: بخش سیویل (عملیات عمرانی) فاز یک متروی اهواز به بیش از ۲ هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد که این رقم بدون احتساب بخش ارزی مربوط به تجهیزات ویژه شرکت نورینکو است.

شهرداری اهواز و استانداری خوزستان از سازمان مدیریت و برنامه ­ریزی و همچنین از محل دریافت حق آلایندگی نفت پیگیر دریافت اعتبار برای پروژه قطار شهری هستند و با اراده­ای که در وزارت کشور، استانداری و شهرداری مشاهده می­‌شود، به یقین این بودجه عملیاتی خواهد شد.

نایب رییس هیات‌ مدیره شرکت کیسون بیان کرد: اصل اختلاف شرکت کیسون و کارفرما ناشی از مسائل مالی و کمبود بودجه بوده است، دولت برای پروژه مترو شهرهای دیگر اعتبارات خوبی در نظر گرفته است اما اهواز تقریبا بی‌­نصیب بوده است و شهرداری هم در سالهای گذشته نتوانسته سهم خود از بودجه را تامین نماید.

سعیدکار گفت: فاز یک پروژه قطار شهری اهواز در بخش سیویل بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، وی افزود: اگرچه پروژه‌­های مترو پیچیده است اما مشکل خاصی جز تامین اعتبار در این پروژه وجود ندارد.

وی در پاسخ به این مطلب که به گفته مسئولان شهرداری اهواز شرکت کیسون صورت وضعیتی از مطالبات خود ندارد توضیح داد: شرکت کیسون در این پروژه کارهایی اضافه بر طراحی اولیه انجام داده که ما معتقد هستیم باید مبلغ آن پرداخت شود.

نایب رییس هیات‌ مدیره شرکت کیسون افزود: مشاور فرانسوی پروژه ایرادهایی به طراحی مفهومی زمان مناقصه گرفت که منجر به تغییراتی از جمله قطر تونل و سطح ایستگاه­ها­ گردید که به همان نسبت هزینه‌ها نیز افزایش یافت.

وی ادامه داد: این هزینه­ ها هیچگاه در صورت وضعیت­ ها تایید نشد، و به همین دلیل مطالبات مذکور هیچگاه در ذیحسابی ثبت نگردید این مساله درحال حاضر توسط شورای عالی فنی بررسی می­ شود و پرداخت یا عدم پرداخت مطالبات بستگی به نظر شورای عالی فنی دارد اما تقاضای شرکت این است که شهرداری هزینه­ های از این به بعد تکمیل پروژه را در اسرع وقت پرداخت کند تا متروی اهواز سریعتر تکمیل شود .

وی ادامه داد: سال­ها به دلیل اختلافات مالی با کارفرمای پروژه که ناشی از اختلاف هزینه و درآمد پروژه بود کیسون برای ادامه کار از بانک­ها اعتبار می­گرفت و در پروژه متروی اهواز هزینه می­‌کرد اما در حال حاضر سقف اعتبارات شرکت در بانکها پر شده و توان تزریق مالی بیش از این ندارد، درحال حاضر هم که فعالیت عمرانی جدی در کارگاه صورت نمی­‌گیرد ماهانه بیش از ۲۰ میلیارد ریال هزینه بر شرکت تحمیل می­‌شود و درواقع بخشی از معوقات از همین مساله نشات می­‌گیرد.

سعیدکار بیان کرد: اجرای پروژه هیچگاه موکول به اعلام نظر شورای عالی فنی نیست زیرا به دلیل نیاز به بررسی دقیق و فنی، این اعلام نظر ممکن است زمان ببرد.

وی ادامه داد: حفاظت فیزیکی پروژه برعهده شرکت کیسون است و حتی در زمان نیمه تعطیل بودن کارگاه نیز اقدامات اجرایی جزیی انجام می­شد و تیم مدیریتی پروژه نیز حضور داشت اما چنین پروژه عظیمی نیازمند کارهای بزرگ و تزریق اعتبار متناسب است.

سعیدکار درخصوص مشکلات کارگران پروژه قطار شهری اهواز گفت: این کارگران درخواست پرداخت مطالبات خود را دارند که کاملا به حق است و با راه اندازی مجدد پروژه این مشکل هم رفع می­‌شود.

در مرداد سال ۹۷ صورت جلسه ای میان کارفرما و شرکت کیسون امضا شد که مطابق بند نخست آن دو طرف موافقت خود را با ارجاع اختلاف به شورای عالی فنی اعلام کردند؛ در بند دوم این توافقنامه قید شده بود که شرکت کیسون بدون فوت وقت باید نسبت به راه اندازی کارگاه اقدام کند.

بند سوم درخصوص تامین منابع مالی پروژه از طرق مختلف مانند تهاتر املاک بود؛ بند چهارم قرارداد شرکت کیسون برای ۲ سال دیگر تمدید شد و در بند پنجم نیز شرکت کیسون متعهد به پیگیری برای فعال کردن مجدد فاینانسور شد.

پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غرب اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور ۲۳ کیلومتر و شامل ۲۴ ایستگاه است. این پروژه به ۲ گام دسته بندی و گام نخست آن از فرودگاه تا مصلا با ۶ ایستگاه تعیین شده است.

خط ۲ قطار شهری اهواز نیز با ۲۰ کیلومتر طول و ۲۱ ایستگاه از شمال منطقه کیانپارس تا جنوب شرق اهواز (دانشگاه نفت) امتداد می یابد. کلیات این خط در سال ۱۳۸۸ در شورای عالی ترافیک تصویب و گام مطالعات آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است اما با تاخیر طولانی در خط یک این پروژه، معلوم نیست شهروندان تا چند سال دیگر باید منتظر باشند تا خط دوم مترو اهواز هم به بهره برداری برسد.

عملیات اجرایی مترو اهواز بهمن سال ۸۵ آغاز شد اما پیشرفت این پروژه کمتر از ۳۰ درصد است.پروژه قطار شهری اهواز از اواخر پارسال تاکنون به دلیل مشکلات مالی به حالت تعطیل درآمده است.با شدت گرفتن اختلاف میان پیمانکار و کارفرمای قطار شهری اهواز در کنار سرنوشت نامشخص پروژه، زمان پرداخت ۱۸ ماه از حقوق کارگران قطار شهری نیز همچنان در هاله ای از ابهام باقی می ماند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار