مونوکسید کربن گازی بی رنگ، بی‌بو، بی‌مزه است که به همین علت " مرگ خاموش" یا " قاتل خاموش" نامیده می‌شود.
کد خبر: ۷۹۱۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ 24 October 2019

نشانه های مسمومیت با مونوکسید کربن

به گزارش تابناک سمنان: مسمومیت با مونوکسید کربن به واسطه وسایلی همچون بخاری، پیک نیک، آب گرمکن و ... تولید و بیشتر در فصول سرد سال دیده‌ می‌شود. اگر سیستم گرمایشی دچار نقص باشد یا از آن به درستی استفاده نشود، میزان مونوکسید کربن ممکن است افزایش یابد که مسمویت فرد یا افرادی که در آن محیط و نزدیکی قرار دارند را به همراه دارد.
 
مونوکسید کربن گازی بی‌رنگ، بی‌بو, بی‌مزه است که به همین علت "مرگ خاموش" یا "قاتل خاموش" نامیده می‌شود. گازگرفتی به دلیل تنفس در محیط آلوده به گاز مونوکسید کربن به وجود می‌آید.

نشانه های مسمومیت بر اثر گاز مونوکسید کربن مانند سرماخوردگی است که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می‌شود.
 

سردرد بیش از حد

رایج‌ترین نشانه ابتدایی گازگرفتگی با مونوکسید کربن سردرد تنشی است که با دردی مبهم به وجود می‌آید‌. همچنین سردردها به راحتی نادیده گرفته می‌شوند، از این رو هنگام مواجهه مداوم با آنها در یک محیط ثابت مانند خانه بهتر است جدی گرفته شود. ممکن است با تغییر مکانی که گاز کربن مونوکسید که در آن قسمت و محیط ایجاد شده است، سردرد هم از بین برود.


 تنگی نفس

با جمع شدن مونوکسید کربن در خون، ممکن است نشانه‌ها به طور قابل توجهی بیشتر شوند. تنفس سریع یا تنگی نفس یکی از همین نشانه‌هاست. اگر در یک محیط مشترک تعدادی از افراد حاضر در محیط با این علائم مواجه شدند باید به آن توجه داشته باشند. علاوه بر تنگی نفس افرادی که دچار مسمومیت این گاز شده‌اند احتمالا درد در ناحیه سینه را نیز احساس می‌کنند. این درد ممکن است با تند تپشی یعنی تعداد بیش از ۱۰۰ تپش قلب در دقیقه همراه باشد.

استفراغ

یکی دیگر از نشانه‌های اولیه مسمومیت حالت تهوع و استفراغ است که شبیه نشانه‌های آنفلونزاست. استفراغی که بر اثر گازگرفتگی باشد منجر به تب نمی‌شود، اما از علائم حالت تهوع که به واسطه آنفولانزا اتفاق می‌افتد تب است. اگر چند نفر در محیط مشترک با این علائم مواجه شدند باعث افزایش نگرانی می‌شود و باید مورد توجه قرا گیرد.

تاری دید

مغز تحت تاثیر اکسیژن است، به همین علت تاری دید یکی دیگر از علائم مسمومیت با مونوکسید کربن است که در زمینه مسمومیت این گاز باید مورد توجه قرار گیرد. این نشانه کمتر رایج است و به طور معمول در موارد شدید با تجمع کربن مونو کسید خون شکل می‌گیرد. در زمانی که مشکلات بینایی به همراه دیگر علائم که در بالا گفته شد تجربه شد، باید به پزشک یا اورژانس مراجعه کرد.

تشنج

ممکن است در هنگام مسمومیت شدید، فرد دچار تشنج شود، این امر غیرقابل کنترل، فعالیت‌های الکتریکی - مغناطیسی در مغز را به همراه دارد. تشنج، چون در هنگام نزدیکی به مرگ اتفاق می‌افتد، کمک‌های اولیه و مراجعه پزشک باید به سرعت انجام شود. اما به احتمال زیاد ممکن است مسمویت از نقطه حیات عبور کرده باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار