با وجود اینکه سد معبر تخلفی است که در قانون پیش بینی شده و برای متخلفان آن مجازات سنگینی درنظر گرفته شده است، اما متاسفانه به دلیل اینکه گاهی عادت نادرست درمقابل قانون قرار می‌گیرد، برخورد با این معضل شهری به حال خود باقی مانده است.
کد خبر: ۷۹۰۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷ 23 October 2019

تابناک ایلام::این روزها ترافیک به یکی از مهمترین دغدغه های شهروندان ومدیران شهری تبدیل شده است ،خیابانهای کم عرضی که بدون چشم انداز این روزهای ایلام طراحی واجرا شدند و تمرکز مراکز خرید و درمان در یک نقطه شهر و مهمتر از همه بی آگاهی تعدادی از شهروندان به حقوق شهروندی بر ترافیک آزار دهنده شهر ایلام افزوده است .

مسئولین شهری در ادوار مختلف نیز هر از گاهی با اجرای طرحهای مقطعی همچون کاستن از عرض پیاده روها والحاق به خیابان ،اجرای طرح های ترافیکی همچون یکطرفه نمودن برخی خیابانها،تلاش نافرجام  برای خارج نمودن صنوف مزاحم از سطح شهر  واخیرا نیز اجرای طرح های عمرانی همچون زیرگذر رسالت مساعی خود رابر کاهش بار ترافیکی شهر متمرکز نموده اما تاکنون توفیقی دراین راه حاصل نشده است.

بدون شک تجاوز به حریم خیابانهای کم عرض از سوی برخی کسبه وبازارایان ومخصوصا صنوفی همچون بنگاههای معاملات خودرو و اخلال در رفت وآمد خودورها یکی از عوامل تشدید بارترافیکی در برخی خیابانهای سطح شهر ایلام است ،عملی که علاوه بر ایجاد مزاحمت واخلال در رفت وآمدشهروندان ،عین تجاوز به حقوق عامه و زیر پا گذاشتن نصوص قانونی در این حوزه است .

در تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری‌ها نیز «اراضی کوچه‌های عمومی‌ و میدان‌ها و پیاده‌روها و خیابان‌ها و به طورکلی معابر و مسیر رودخانه‌ها و نهرها و مجاری فاضلاب شهرها و باغ‌های عمومی‌ و گورستان‌های عمومی‌ و درخت‌های معابر عمومی ‌واقع در محدوده هر شهر که مورد استفاده عموم است، ملک عمومی ‌محسوب می‌شود و در مالکیت شهرداری است.»
به گفته کارشناسان، بر اساس تعاریف و تعیین وظایف و حدود قانونی، شهرداری‌ها موظف‌اند از معابر به عنوان یک ملک عمومی ‌حفاظت کنند و همواره آن را برای استفاده عموم آماده نگه دارند و از تجاوز اشخاص به آن‌ها جلوگیری کنند.
این در حالی است که استفاده از معابر عمومی، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی‌حق طبیعی هر شهروند به شمار می‌رود و هیچ کس(حقوقی و حقیقی) نمی‌تواند مانع این استفاده مشروع شود. حتی در اصل 40 قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران هم تاکید شده است که «هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی ‌قرار دهد.»

اما اینجا "ایلام" شهر ما انواع واقسام بی قانونی ها رایج است ،هرکسی برای خودش هم قانون گذار شده است هم مجری قانون ! هم شهروند است و هم شهردار! البته نه از نوع شهرداری که شهر را بسازد اما شهردارانی که به خاطر منافع خود وتضییع منافع شهروندان قانون های من درآوردی وضع می کنند!

در جای جای این شهر می توان اثری از بی قانونی وتضییع حقوق شهروندان مشاهده نمود،تا چشم کار می کند پیاده روها به قرق مغازه داران درآمده است ،پیاده رو پیشکش! بعضی از آنها حتی بخشی از خیابان جلو مغازه ها را به ملک خود الحاق کرده وبا توپ وتشر وگاها با قوه قهریه مانع استفاده شهروندان از معابری می شوند که حق آنان است .

خصوصا در برخی خیابانهای شهر که اتفاقا بعلت بی تدبیری وبرنامه یزی های غلط مدیران گذشته هرروز بار ترافیکی زجر آوری را درآن شاهدیم ،برخی صنف نظیر بنگاههای معاملاتی خودرو ،انبوهی از خودروها را برروی خیابان چیده اند و راننده عبوری اگر نیش ترمزی در آن محدوده داشته باشد ،تیمی از املاکی ودلال وکار چاق کن بر سر او ریخته وحسابی از خجالتش در می آیند ودر وسط این همه بی قانونی ،ماموران انتظامی وشهرداری بعنوان حافظان منافع مردم فقط نظاره گرند.

با وجود اینکه سد معبر تخلفی است که در قانون پیش بینی شده و برای متخلفان آن مجازات سنگینی درنظر گرفته شده است، اما متاسفانه به دلیل اینکه گاهی عادت نادرست درمقابل قانون قرار می‌گیرد، برخورد با این معضل شهری به حال خود باقی مانده است.

انتظار میرودشهرداری با توجه به بند 20ماده 55اصلاحی قانون شهرداری ها که به ، سد معابر عمومی‌ و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آن‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی ‌برای کسب و سکونت ممنوع اعلام شده‌ است،بدون اغماض با این پدیده شوم اجتماعی برخورد جدی به عمل آورده وقضات دادگستری هم با همراهی با شهرداری ،معابر عمومی را از دست مزاحمین مردم و مخلهای نظم عمومی پاک نمایند.

اینک که شهردار ایلام با اجرای طرح های زیباسازی وعمرانی رنگ وچهره شهر را دگرگون نموده ومی رود تا شهر ایلام رادر تراز شهروندان ایلامی قرار دهد ،با تشکیل یگان حفاظت و یا هر عنوان دیگری زمینه بازگرداندن حقوق تضییع شده  رابه شهروندان فراهم وبا این کار که یقینامورد انتظار وحمایت تمامی شهروندان ایلامی هم طرحهای رفاهی به نفع شهروندان ایلامی را کامل نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار