مجلسی ها در خصوص جدایی ری از تهران تا نیمه آبان تصمیم گیری می کنند. به اعتقاد برخی مطرح شدن دوباره این موضوع به دلیل نزدیک شدن به فضای انتخابات است. موافقان آن را کلید توسعه ری می دانند ولی رئیس شورا مخالف این جدایی است.
کد خبر: ۷۹۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ 21 October 2019
شهر 8 هزار ساله از پایتخت جدا می‌شود؟

فارس، فائزه نجارزادگان‌:  حدود 7 سال پیش مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که «دولت به جدایی ری از تهران مصر است» این موضوع همان زمان با حواشی زیادی همراه شد و مخالفان و موافقان زیادی در این‌باره اظهار نظر کردند.

جدایی ری از تهران تا مدتی سوژه رسانه‌ها بود ولی مدتی بعد از تب و تاب افتاد و هرزگاهی یکی از مسؤلان شهری یا شورای شهر درباره آن اظهار نظر می‌کردند. اکنون پس از مدت‌ها دوباره این موضوع مطرح شده و حدود 30 نماینده مجلس طرحی را در این زمینه امضا کرده‌اند تا این جدایی هرچه زودتر حاصل شود.

 برخی می‌خواهند ری را قربانی جو انتخاباتی کنند

برخی این اقدام را نزدیک شدن به فضای انتخاباتی مجلس می‌دانند و برخی اقدام کارشناسی؛ ماجرا هرچه هست این بار با واکنش های جدی تری همراه است.زهرا نژاد بهران عضو هیأت رئیسه مجلس از نخستین کسانی محسوب می‌شود که در شورای شهر با این جدایی مخالف است. وی دراین باره اظهارداشت: متأسفانه برخی از اعضای مجمع امید طرح جدایی ری از تهران را امضا کرده‌اندولی اعضای شورای شهر تهران معتقد به یکپارچگی تهران هستند و نباید منافع مشترک بخش های تهران را تحت تاثیر تصمیمات این چنینی قرار داد.

نژاد بهرام افزود: شاید شهرداری در برخی موارد به برخی مناطق و یا موضوعات از جمله بافت فرسوده توجه ویژه ای داشته باشد و یا برخی از مناطق نیاز به شهرداران ویژه ای داشته باشند اما این دلیلی بر جدایی آنها از تهران نمی شود. این تصمیم ظلم به شهروندان ری است و باعث عدم یکپاچگی تهران، ری و شمیرانات می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است این تصمیم تحت تاثیر فضای انتخابات و فضای سیاسی باشد، گفت: از طریق شورای راهبردی با حضور اعضای شورا و نمایندگان تهران در مجلس و شهردار تهران، این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

هشدار رئیس شورا از اختلال در حریم‌‌های شهری

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز با اعلام اینکه اکثریت اعضای شورای شهر تهران با جدا شدن ری از کلانشهر تهران موافق نیستند، گفت: چراکه اعضای شورا این اقدام یعنی جدایی ری از تهران،  را دارای پیامدهای منفی در حوزه شهر سازی و زیرساخت می‌دانند.بر اساس بررسی‌های کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، جدا شدن مناطق حومه‌ای نظیر شهرری از تهران، موجب ایجاد اختلال در حریم‌های شهری، ساخت وسازهای بی رویه و خارج از طرح جامع می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت نیز به دلیل یکپارچه بودن زیرساخت‌های حمل و نقلی نظیر مترو، اتوبوسرانی و ... سایر زیرساخت‌های عمرانی و نرم افزاری، استقلال شهرری و سایر مناطق حومه‌ای موجب اختلال در فعالیتهای مدیریت شهری می‌شود؛ خاطرنشان کرد: به نظر ما این اقدام به صلاح شهروندان شهرری نیز نبوده و موجب کاهش بودجه‌ها و منابع مدیریت شهری وامکانات آنها خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر این موضوع در دستور کار نشست مشترک نمایندگان شورای شهر و مجلس تهران قرار گیرد، دلایل و نظرات خود را ارائه خواهیم کرد.

ری و البرز باید برای تهران باشد

محمد سالاری، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه شهر ری نباید از تهران جدا شود، پا را فراتر گذاشته و گفت: به نظرم استان البرز هم باید ذیل سازوکار یکپارچه پایتخت باشد.

بدون مصوبه وزارت کشور جدایی امکان پذیر نیست

مسئولان دولتی هم کم و بیش موضع مخالف خود را با طرح جدایی ری از تهران مطرح کرده‌اند. محمد تقی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران درباره این موضوع گفت: این موضوع مصوبه وزارت کشور را می‌خواهد. به نظر بنده به عنوان یک کارشناس، امکان جدایی ری از تهران وجود ندارد، چرا که باید به سمت یکپارچگی پیش برویم. از سوی دیگر درست است که قدمت ری از تهران بیشتر بوده، ‌ولی با این دلایل نمی‌شود یکپارچگی تهران را به لحاظ امکانات و خدمات از بین برد. تهران درآمد متمرکزی دارد و درآمد هر منطقه ملاک نیست.

جدایی تنها راه توسعه 

اما این جدای موافقینی هم از شورای شهری‌ها دارد. ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران از جمله این موافقان سرسخت است.وی در این باره به فارس گفت: طی دو سال گذشته که از آغاز فعالیت شورای پنجم می‌گذرد و من عضو شورای شهرستان ری بوده‌ام بسیاری از مسائل و موضوعات را در ری بررسی کرده‌ام و طی صحبت‌هایی که با مردم این شهر داشته‌ام و وضعیت آنها را مشاهده کردم معتقدم ری باید از تهران جدا شود.

وی تأکید کرد:این نظرم سطحی و احساسی نیست و با توجه به جوانب رصد شده است. یکی از دلایل محرومیت این شهر علیرغم دارا بودن پتانسیل‌های فرهنگی، اجتماعی و تجاری مستقل نبودن آن از تهران و طی نکردن مسیر توسعه است.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه منطقه 20 به بودجه شهرداری وابسته است گفت:‌ این در حالی است که از نظر سیاسی این شهر فرمانداری جدا دارد و این دوگانگی برای ری مشکل ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: بر مبنای بررسی‌های کارشناسی و سابقه شهرهای مشابه نشان می‌دهد که ری باید قطعا از تهران جدا شود، زمانی قزوین و زنجان با یکدیگر یک استان بودند ولی از زمانی که از هم جدا شدند هر کدام مسیر توسعه شهری را طی کردند. این وضعیت برای شهر گلپایگان و خوانسار این چنین بود.

شهری که هدف آسیب‌های اجتماعی تهران قرار گرفته است

وی بیان داشت: در حال حاضر مشکلات پسماند تهران و آسیب‌های اجتماعی آن سبب شده که ری هدفی برای دفن این آسیب‌ها باشد و نتواند مستقل اقداماتی انجام دهدو از آنجایی که عوارضی به آن تحمیل شده جدایی آن از تهران قطعا مؤثر است.

ری پتانسیل استان شدن دارد

این عضو شورای شهر در مورد اینکه گفته می‌شو  طرح چنین موضوعی با نزدیک شدن به فضای انتخاباتی سیاسی است، گفت: من نمی‌توانم نیت‌خوانی کنم ولی آنچه که خودم به آن رسیده‌ام نشان می‌دهد جدایی ری از تهران به صلاح این شهر است البته بعید نیست که نمایندگان چنین مواضع سیاسی داشته  باشند چرا که بر اساس یک رویه غلط برخی از نمایندگان طی چهار سال تنها نگاه به صندوق رأی دارند و به طور مثال طرحی را امضاء نمی‌کنند که رأی نیاورند و این موضوع مجلس ما را ناتوان می‌کند.

خداکرمی گفت:‌ نظرم صرفا کارشناسی و بر مبنای مطالعات است بسیاری از روستاها را بازدید کرده‌ام و حتی اگر تیمی کارشناسی مطالعه برخی شهرهای کوچک را حوالی ری انجام دهد شاید به این نتیجه برسیم که ری حتی پتانسیل استانی شدن دارد اکنون باید همه جوانب سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برای ری در نظر گرفت و برای کمک به مردم این شهر اقدام کرد.

جداییاز تهران سبب بازگشت حق به مردم می‌شود

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران عضو شورای شهر تهران نیز از دیگر موافقان این جدایی است. خلیل آبادی هم عضو  شورای شهر ری  و هم عضو شورای شهر ری است. وی با تأکید بر ضرورت جدایی شورای شهر ری و تهران به فارس گفت: نمایندگان مجلس طرحی در این زمینه به هیأت رئیسه ارائه داده‌اند و موضوع در دست رسیدگی است. با تصویب این موضوع در مجلس حق مردم شهرری به آنها بازگردانده می‌شود.

نظر اعضای شورای شهر شخصی است نه رسمی

 البته علی اعطاء، سخنگوی شورای شهر تهران موضع مشخصی دراین باره نداشته ولی درباره نظر سایر اعضا اظهارداشت: نظرات مطرح شده از سوی اعضای شورای شهر درباره طرح تفکیک انتخابات شورای شهر و شهردار شهرستان ری نظرات شخصی است و نه موضع رسمی شورا. در شورای شهر طیفی از دیدگاه‌ها و استدلال‌های مختلف مطرح است و هر اظهارنظری را به بررسی‌های بیشتر موکول می‌کنم.

تشکیل کارگروه ویژه در مجلس

گفته می‌شود جدایی ری از تهران در کمیسیون شوراهای مجلس کلید خورده است درباره این موضوع، سیدحمیدرضا کاظمی دبیر کمیسیون شوراها درباره این موضوع به فارس گفت: مسأله جدایی ری از تهران در کمیسیون شوراها مطرح شد ولی این مسأله به دلیل اینکه موافقان و مخالفان جدی دارد نیاز به بررسی بیشتر داشته لذا کارگروه ویژه‌ای در این زمینه تشکیل شده تا موضوع را به صورت جزئی بررسی کند.

نتیجه تا نیمه آبان مشخص می‌شود

وی افزود: در حال حاضر منتظر نتیجه بررسی‌های کارگروه هستیم که پیش‌بینی ما این بوده که تا نیمه دوم آبان نتیجه مطرح و در سطح کمیسیون شورا اعلام می‌شود که اگر این موضوع در کمیسیون شورا تأیید شد، برای بررسی در صحن مجلس در نوبت قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: اینکه گفته می شود جو انتخاباتی سبب طرح مجدد جدایی ری از تهران شده است خاطرنشان کرد: این موضوع مطالبه بسیاری از مردم است ولی باید مزایا، محاسن و معایب آن بررسی شود و خرد جمعی در این زمینه لازم است و ما از نظر بسیاری از افراد در این راستا بهره‌مند می‌شویم.

 تصمیم جدایی برای قدیمی‌ترین شهر ایران  

به نظر می‌رسد این بار موضوع جدایی ری از تهران با جدیت بیشتری مطرح شده و تصمیم‌گیران عزم بیشتری برای جدایی دارند. انتخابات یا بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی بهانه هرچه هست قرار است روی میز نمایندگان مجلس قرار گیرد.

بنابر برخی منابع و اطلاعات موجود، ری سیزدهمین شهری است که درجهان ساخته شده‌ است و تاریخ سکونت در این شهر به ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد. همچنین ری قدیمی‌ترین شهر ایران معروف است و جا دارد که تصمیم‌گیران با دقت و بررسی جوانب مختلف تصمیم به جدایی برای این شهر بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار