افزایش قیمت خیلی به نفع تولیدکننده نیست بلکه بیشتر افرادی که واسطه هستند از این افزایش قیمت منتفع می‌شوند جای تعجب دارد که استاندار هرمزگان چرا دنبال تشکیل زنجیره‌ تولید نیستند؟
کد خبر: ۷۸۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱ 21 October 2019

به گزارش «تابناک هرمزگان»؛ تولید کننده درزمان تولیدمرغ چراباید منتظربماند تاگروهی که اصطلاحاًدلال نامیده می‌شوندمرغ رااز آنهاخریداری کندقطعاً واسطه‌هادوست ندارندمرغ راارزان‌تر خریداری کنند، وقتیکه مرغ تولید می‌شود بایکسری ترفندها، با قیمت پایین آنرااز تولیدکننده می‌خرند.

سود افزایش قیمت مرغ به جیب واسطه‌ها می‌ریزد!

وجوددلالان درصنعت مرغ به واقع تعیین‌ کننده‌ سرنوشت تولیداین صنعت است لذاپیشنهاد می‌گرددکه طرح تشکیل زنجیره‌ تولیدمرغ اجرایی شود درصنایع مختلف غذایی زمانی کارموفقیت‌آمیز است که به صورت یک زنجیره عمل کنند ،تولیدکننده که تشکیل‌دهنده‌‌ یک زنجیره محسوب می‌گرددکه ازمنافع مختلف حلقه‌ های این زنجیره‌ ارزش افزوده‌ بوجودآمده برخوردارگردد.
آنچه که در صنعت مرغداری کشور و علی‌الخصوص در استان هرمزگان شاهدیم با کمال تأسف این حلقه‌ها به هم پیوسته نیست.
در وضعیت فعلی کسیکه کار تولید را انجام می‌دهد یعنی تولید کننده دارد مرغ تولید شده را به فردی بعنوان خریدار ‌می‌فروشد تا آنرا به مراکز فروش،عرضه کند؛در مناطقی که زنجیره‌ تولید وجود دارد تولیدکنندگان، کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه به هم وابسته هستند و منافع هم بین آنها تقسیم می‌شود.
چرا تولیدکننده در هرمزگان زمانیکه مرغ را تولید کرد باید منتظر بماند یک گروهی که اصطلاحاً دلال نامیده می‌شوند مرغ را از وی خریداری کند و بعد از کشتار در اختیار عرضه‌ کننده که مغازه‌ها هستند، قرار بدهند؟ این امر از جایی اتفاق افتاده؛ که بعضی از عرضه‌کننده‌ها خودشان عوامل اینکار شدند و در نتیجه مرغی که الان تولید می‌شود مرغدار بایستی منتظر بماند که آیا مرغ را بار می‌کنند و به کشتارگاه می‌برند یا خیر؟
توجه کنید واسطه‌ها شبکه‌ هایی هستند که ترفند های مختلفی به دنبال ارزان‌ خریدن مرغ‌اند بنابراین وقتی که مرغ تولید می‌شود می‌توانند با یکسری ترفندها، با قیمت پایین آنرا از تولید کننده بخرند.
مرغی که به ۴۵روزگی رسید زمان کشتار آن است هر چه بماند به‌ دلیل فضای محدود تلفاتش زیاد می‌شود و ضریب تبدیل خوراک مرغ به گوشت کاهش پیدا می‌کند زیرا رشد مطلوب تا همین زمان صورت می‌گیرد، در واقع از ۴۲ روزگی به بعد هر چه مرغدار مرغ رابیشتر نگه دارد ضررمی‌کند، دراین میان واسطه‌ها هم سر مرغدار منت می‌گذارند و به موقع مرغ را بار نمی‌کنند که مرغدار مجبور باشد به هر قیمتی که آنها گفتند مرغ رابفروشد، بنابراین قیمت دست دلالان است.
از سوی دیگر خوراک مرغ شامل ارزن و سویاست که در حال حاضر با ارز دولتی وارد کشور می‌شود و این ارز دولتی قیمت پایینی دارد بنابراین اگر کسی به عنوان دلال بتواند این مرغ را از استان یا کشور خارج کند، آن طرف گرانتر قابل فروش است.
یک مشکلی مناطق مرزی کشور دارند این است که بخشی از مرغ تولیدی ممکنه از مرز هم خارج بشود و باعث کمبود مرغ در استان و نهایتاً افزایش قیمت آن شود.
افزایش قیمت خیلی به نفع تولیدکننده نیست بلکه بیشتر افرادی که واسطه هستند از این افزایش قیمت منتفع می‌شوند جای تعجب دارد که استاندار هرمزگان چرا دنبال تشکیل زنجیره‌ تولید نیستند؟ بدین صورتکه خوراک دام از شرکت تعاونی تهیه گردد و زمانیکه وقت کشتار مرغ برسد شرکت تعاونی مرغ را کشتار می‌کند و تعیین‌کننده‌ قیمت مرغ و عرضه خود تولیدکننده است و منافع به مرغدار برمی‌گردد. مرغدار ، مرغی را که به دلال یا واسطه می‌فروشد پول را نقدا دریافت نمی‌کند! و مدتی طول می‌کشد و زمانیکه می‌خواهد جوجه‌ریزی بعدی را انجام دهد مجبور است از اینها قرض بگیرد و به نوعی زیر یوغ واسطه‌ها می‌رود. اجرای طرح زنجیره‌ی مرغ در استان این پتانسیل را دارد به دغدغه مرغداران پایان دهد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار