استاندار خوزستان افزود: در نشست مشترک با استاندار بصره، وی خبر از اختصاص ۱۰ میلیون دلار برای بهبود زیرساخت‌های بخش عراقی شلمچه تا تنومه خبر داده که نیاز است ما نیز در این امر مشارکت کنیم.
کد خبر: ۷۸۹۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹ 19 October 2019

دریابان علی شمخانی در جلسه هماهنگی ستاد اربعین در پایانه شلمچه، اظهار کرد: راهپیمایی اربعین یک افتخار و یک رکورد ملی است که در ظرف زمانی محدودی در یک کشور امنیت، روادید، بهداشت، خوراک و حمل و نقل سه میلیون و 300 هزار نفر تأمین می‌شود.

به گزارش"تابناک" وی با بیان اینکه این رکوردها در زمانی برجسته‌تر می‌شود که ایران به زعم غربی‌ها، تحت تحریم است، افزود: در این ایام فرهنگ‌های مختلف تحت پرچم واحدی به نام حسین(ع) به یکدیگر وصل می‌شوند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر این موضوع که امسال اربعین به نحو مطلوبی در بخش جمعیت و کمیت برگزار شد، گفت: باید به تقویت زیرساخت ها در کشور برادر و دوست عراق کمک کرد چرا که مردم این کشور با تمام وجود پذیرای مردمی هستند که آشنایی قبلی از انها ندارند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی دست از باورهای دینی خود نمی‌کشد و هیچ مشکلی نمی‌تواند مانع از آن شود که مراسم اربعین باشکوه‌تر و بهتر از قبل برگزار نشود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه برخی کوشیدند تا شکوه اربعین امسال را از بین ببرند اما نتوانستند کاری از پیش ببرند، تصریح کرد: اربعین و استقبالی که مردم هر روز بیشتر از قبل از آن می‌کنند نشان می‌دهد که رسالت فرهنگی اربعین تنها در کربلا و بین الحرمین نیست.

وی با بیان اینکه اقتدار فرهنگی خوبی در جغرافیای ایران در حال شکل گرفتن است، اظهار کرد: خیلی‌ها کوشیدند تا جریان تکفیری را در خوزستان راه بیندازند، اما نتوانستند چون مردم خوزستان مردمی حسینی هستند.

شمخانی تصریح کرد: پایانه شلمچه اگر چه به لحاظ پذیرش زائر پس از مهران قرار دارد اما از نظر خدمات و زیرساخت نخستین پایانه کشور است و این امر مهم و الگوساز است، وقتی یک ایرانی وارد عراق و یا به عکس یک عراقی وارد ایران می شوند تمامی خدمات موجود در این پایانه را می تواند به وضوح ببیند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: ما زائران خود را به جایی می‌فرستیم که زمانی سایه یک فرد شرور بنام صدام بر سر آن کشور بود و این مکان را ناامن کرده بود؛ اما امروز امام حسین(ع) خط خون را به خط مودّت تبدیل کرده است.

وی با تأکید بر این موضوع که باید برای سال آینده در زمینه ساماندهی زائران کار بهتر و بیشتری انجام شود، گفت: از تمام دستگاه‌ها، اعم از نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی، سپاه ، وزارت امور خارجه که توانستند این رکورد را به نام خود ثبت کنند و امنیت را به آشکارترین شکل و از لحاظ کمی بهترین کارها را انجام دهند قدردانی می‌کنیم چرا که این اقدامشان نشان از ثبات ایران اسلامی دارد.

شمخانی افزود: اربعین در آغاز راه است و تازه دارد جوانه می‌زند، اربعین مدافع مظلومترین ملت‌ها و مخالف ظالم‌ترین حاکمیت‌ها است.

همچنین غلامرضا شریعتی در این جلسه افزود: شلمچه و چذابه دو مرز جمهوری اسلامی از دیرباز قداست خود را داشته‌اند. دو مرزی که قدم به قدمشان خون‌های پاک عزیزانمان در آنجاها ریخته شد تا اسلام و انقلاب حفظ شود. در دوران دفاع مقدس، جوانان این مرز و بوم در مقابل جور و ظلم استکبار ایستادند و برای حفظ این مسیر جانشان را نثار کردند تا این مسیر و اسلام خودش را حفظ کند.

وی با بیان اینکه مفتخر به خدمتگزاری به زائران اباعبدالله الحسین هستیم، اظهار کرد: نیروی انتظامی در تمامی ابعادش اعم از امنیت، راه، اجتماعی، اطلاعاتی همه و همه تلاش فراوان و کاری بس عظیم انجام دادند که جای تقدیر دارد، امسال نسبت به سال گذشته به رغم افزایش جمعیت زائران، خوشبختانه نظم و انضباط خوب و برنامه‌ریزی‌های مطلوبی نسبت به پارسال در حوزه‌های مختلف صورت گرفت.

استاندار خوزستان تصریح کرد: آمار زائران ما از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تردد پارسال به دو میلیون و ۱۶۰ هزار زائر رسیده است.

شریعتی با بیان اینکه گره‌های ترافیکی سال‌های گذشته در شلمچه امسال بهتر شده است، یادآور شد: امسال ۳۶۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه به سمت شلمچه و چذابه رفته‌اند که از این تعداد ۲۲۹ هزار دستگاه آن به شلمچه و ۱۳۰ هزار تا چذابه رفته‌اند.

وی گفت: خوشبختانه با توجه به مدیریت انجام شده امسال کمترین گره ترافیکی را داشتیم.

شریعتی افزود: با توجه به اقداماتی که پلیس‌راه و راهور از ورودی استان در اندیمشک و بهبهان تا دو مرز شلمچه و چذابه انجام داد تمام ترددها کنترل، ساماندهی و مدیریت شد. امسال پلیس در خوزستان هوشمندتر عمل کرد و هماهنگی خوبی میان روسای مرزبانی و ناجا با سایر دستگاه‌ها و بخش‌ها وجود داشت و همین امر سبب شد ما با مشکل خاصی در استان خوزستان مواجه نشویم، تنها مشکل تأخیر در صدور کارت‌های تردد بود که دیر رسید.

استاندار خوزستان اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی افزایش جمعیت زائران به سبب حذف روادید ما در استان خوزستان برای مواجه مناسب و منطقی با این مسئله از هر نظر خودمان را تجهیز کردیم. آبادان و خرمشهر در این کار درگیر مستقیم بودند و سایر شهرستان‌ها نیز به عنوان معین مرزهای شلمچه و چذابه کمک می‌کردند که جای قدردانی دارد.

شریعتی تصریح کرد: خوشبختانه با هماهنگی‌هایی که با سرکنسول ایران در بصره داشتیم، مشکلات در کمترین زمان ممکن حل می‌شد.

وی یادآور شد: پارسال کل زائران خارج شده از دو مرز شلمچه و چذابه ۸۵۰ هزار نفر بود که امسال تا این لحظه تنها تعداد زائران عبور کرده از مرز شلمچه به بیش از یک‌میلیون و ۳۴۵ هزار نفر می‌رسد، امسال خدمات قابل‌ارائه نسبت به پارسال بسیار بیشتر و بهتر بوده است.

شریعتی خطاب به دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: زیرساخت‌هایمان در بخش عراقی شلمچه بهتر از بخش عراقی متصل به مرز مهران است و تنها مشکل ما در مسیر شلمچه تا تنومه بصره (۳۰ کیلومتر) است که به راحتی قابل رفع است البته در مسیر چذابه به العماره نیز مشکل داریم اما میزان آن زیاد نیست.

استاندار خوزستان افزود: در نشست مشترک با استاندار بصره، وی خبر از اختصاص ۱۰ میلیون دلار برای بهبود زیرساخت‌های بخش عراقی شلمچه تا تنومه خبر داده که نیاز است ما نیز در این امر مشارکت کنیم.

سردار حسین اشتری نیز دراین نشست ضمن قدردانی از آنانی که عاشقانه کار کردند تا زائران از مرز به سلامت بیایند و از آنجا به عراق بروند و برگردند، افزود: برای بازگشت زائران به کشور آمادگی کامل را داریم.

وی اظهار کرد: تاکنون سه میلیون و ۱۰۰ هزار زائر ایرانی از چهار مرز به عتبات عالیات رفتنه اند که دو میلیون و ۱۰۰ هزارنفرشان به میهن بازگشتند، امسال همچنین ۳۰۰ هزار زائر تبعه خارجی از مرز شلمچه به عراق رفته اند که تعدادی از آنان بازگشته اند.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با بیان اینکه تردد زائران در شلمچه و چذابه افزایش چشمگیری داشته است، تصریح کرد: به رغم اینکه امسال با کثرت تردد زائران برای رفتن به عتبات عالیات مواجه بودیم اما به همت استان خوزستان، کارها به خوبی پیش رفته و تا کنون هم کارها به خوبی انجام شده، اوج بازگشت زائران از چهار روز گذشته آغاز و در حال افزایش است.

سردار اشتری با اشاره به اینکه زائران با مدیریتی که در سفرشان انجام دادند توانستند به کنترل ترددها کمک کنند، یادآور شد: امسال به رغم آنکه ۶۵ درصد زائران با خودروهای شخصی به مرزها آمدند اما میزان تصادفات و سوانح جاده ای نسبت به پارسال ۱۱ درصد کاهش داشته است و این با همت همکاران ما در بخش های مختلف نیروی انتظامی و زیرساخت هایی که مهیا شده بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ناجا تمام ظرفیت خود را پای کار آورده است، گفت: هفت هزار نیروی کمکی برای مرزهای شلمچه و چذابه در خوزستان اعزام کرده ایم و این سوای از نیروهای مرزبانی مستقر در این پایانه هاست.

سردار اشتری افزود: ۱۰ هزار نفر از یگان های ویژه را در مهران داریم که در حال خدمات رسانی هستند و ۳۰ هزار نفر در مرزها کار تامین امنیت و تردد آسان و بدون دردسر زائران را به انجام می رسانند.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اظهار کرد: در بحث گذرنامه کار بزرگی انجام شد، در زمان پیک که مشکل صدور داشتیم با استقرار این سامانه در مرز توانستیم پاسخگوی زائران باشیم و با موافقت خودمان و طرف عراقی برای آنان کارت تردد موقت را صادر کنیم تا بتوانند به زیارت بروند به گونه‌ای که اربعین امسال بیش از ۶۰۰ هزار گذرنامه موقت را برای زائران صادر کردیم.

سردار اشتری تصریح کرد: مشمولان غیر غایب شامل دانش آموزان، دانشجویان و طلبه ها را در ازای داشتن کارت دانشجویی دانش‌آموزی یا ثبت در سامانه وزارت علوم و یا حوزه علمیه برایشان گذرنامه صادر کردیم به نحوی که ۲۰ هزار گذرنامه صادر شده سال گذشته برای مشمولان غیر غایب امسال به ۳۰ هزار رسید.

وی همچنین ارائه خدمات ویژه در مرزها را یادآور شد و گفت: موضوع صدور گذر موقت در مرزها، در راستای رعایت دو اصل قانونی رفتن و تسهیل در تردد زائران که مبنای فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری است، انجام شد.

سردار اشتری با تاکید بر اینکه در بحث اتباع خارجی نیز نیاز به مدیریت است، افزود: در مرز میرجاوه که در هفته گذشته به آنجا سفری داشتم، دیدم که بیش از ۸۰ هزار پاکستانی با عبور از شرایط سخت مسیر و طی دو هزار کیلومتر راه خود را به مرز رسانده بودند تا در مراسم اربعین شرکت کنند و اینها همه نشان از دلدادگی مردم سراسر جهان به امام حسین دارد.

وی اظهار کرد: در زمینه همکاری پلیس راه و مواکب کار بزرگ و خوبی انجام شد و در سال های آینده نیز این همکاری ها ادامه خواهد داشت، بحث امنیت، نظم و ترافیک، خروج زائران با رعایت تمام قوانین انجام شد، در خوزستان با هماهنگی بسیار خوبی که صورت گرفت این اربعین برگ زرینی برای کشورمان و استان خوزستان شد.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی تصریح کرد: در مقطع باقی مانده نیز تمام ملاحظاتمان را تا پایان اربعین ادامه می دهیم، پیش بینی مان آن است که تا چهارشنبه هفته آینده اوج بازگشت زائرانمان است و باید آمادگی ها حفظ شود و نیروهای کمکی در کنار نیروهای خود استان‌های اصلی باقی بمانند تا تمام زائران برگردند.

سردار اشتری یادآور شد: بخش عمده ای از نیاز زائران در بخش عراقی شلمچه است که باید با یک تعامل و هم افزایی تامین و رفع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار