غلامحسین پیروانی در جوانی کاپیتان تیم ملی جوانان و امید کشورمان بود و در عرصه مربیگری هم سرمربیگری تیم امید را تجربه کرد. به بهانه تحولات تیم امید با این مربی اخلاق‌مدار گفت‌وگویی انجام دادیم که می‌خوانید.
کد خبر: ۷۸۷۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹ 11 October 2019

غلامحسین پیروانی در جوانی کاپیتان تیم ملی جوانان و امید کشورمان بود و در عرصه مربیگری هم سرمربیگری تیم امید را تجربه کرد. به بهانه تحولات تیم امید با این مربی اخلاق‌مدار گفت‌وگویی انجام دادیم که می‌خوانید.

در جریان اتفاقات رخ‌داده در تیم امید هستید، نظرتان در این خصوص چیست؟
من با فرهاد مجیدی کار نکرده‌ام و به عنوان یکی از بازیکنان خوب فوتبال ایران او را می‌شناسم و برایش احترام قائل هستم، اما چرا باید این‌طوری مورد کم‌لطفی قرار بگیرد؟ اگر مجیدی تجربه یا تبحر کار نداشت، چرا انتخاب شد؟ و در هر صورت می‌بینم اشتباه از جانب او نبوده است. فکر می‌کنم از سال ۱۹۷۶ تیم امید به المپیک صعود نکرده است در حالی که در همه سال‌های اخیر مربیان زیادی داشته است. کوردس، محمودخان یاوری، حسن‌آقا حبیبی، یورگن گده، منصوریان، ابراهیم قاسمپور، محمد مایلی‌کهن، خود بنده، محمد خاکپور، وینگادا و چند نفر دیگر در مقاطع مختلف سرمربی تیم امید بوده‌اند، اما به المپیک صعود نکرده‌ایم پس می‌بینیم اشکال یا کمبود از جانب مربیان نیست. مربی اگر خارجی بوده پولش را گرفته و رفته، اگر هم داخلی بوده با کمترین دستمزد مورد حمله شدید قرار گرفته است. حتی الان هم حمید استیلی که خیلی هم برایم دوست‌داشتنی است اشتباه کرد مسئولیت گرفت، چون تیم بالا نرود، همه کاسه و کوزه‌ها را سر او می‌شکنند.

مشکل کجاست؟
مشکل عمیق است. وقتی مدیر باشگاه و به تبع آن سرمربیان امنیت شغلی ندارند، امروزشان را می‌بینند. به جز سپاهان و فولاد کدام باشگاه‌ها کار آکادمیک انجام می‌دهند؟ در هر تیم چند بازیکن ۱۸، ۱۹ ساله دارند بازی می‌کنند؟ کدام نسل درست پرورش داده شده تا یک مربی بیاید و برای هر پست از بین ۵، ۶ جوان یکی، دو نفر را برای تیم امید انتخاب کند؟ بنده قبل از سفر با تیم امید به گوانگ‌ژو در فرودگاه امام (ره) مصاحبه کردم و گفتم اگر به جمع ۸ تیم صعود کنیم موفقیت است. تا نیمه‌نهایی رفتیم و به کره و ژاپن باختیم. در المپیک این دو تیم سوم و چهارم جهان شدند. برگشتیم ایران یک خبرنگار گفت پیروانی کجای فوتبال بوده که سرمربی امید شده است؟! یا چند سال قبل که خاکپور سرمربی بود و به ایران برگشتند، از ایشان و مایلی‌کهن سؤال کردند چرا اوت شدید؟ که آقای مایلی‌کهن گفت بروید از کی‌روش بپرسید چرا اوت شد؟ تیم بزرگسالان در ۲ دوره جام ملت‌ها به عراق و ژاپن باخت و اوت شد، اما از نظر خیلی‌ها موفق بود! بنده تیم امید را بردم لهستان، در لیست ذخیره‌ها، چون نفر نداشتم اسم هادی طباطبایی را نوشتم، آقایان فدراسیون‌نشین گفتند مصاحبه نکنید، ولی حرفم را زدم. پرسیدند چرا صحبت کردی؟ جواب دادم خوب کاری کردم، مگر دروغ گفتم. بعداً گفتند باید بیایی و تمدید کنی و به کارت ادامه بدهی که صراحتاً جواب دادم نمی‌آیم. چرا باید می‌رفتم مسئولیت تیمی را می‌گرفتم که ۸ بازیکن در اختیار داشت تا به اردو برود؟ در مملکت ما هم قهرمان‌کشی وجود دارد، هم پهلوان‌کشی. همین ۲ روز قبل دیدم در رشته والیبال می‌گفتند سعید معروف چرا نمی‌رود؟ کجا برود؟ چرا برود؟ چرا ما قدردان یکدیگر نیستیم؟ در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ، مدوید رقیب شادروان تختی در حالی قهرمان المپیک شد که قبل از المپیک در انتخابی شوروی چهارم شده بود.

شما به رشته کشتی هم اشراف دارید؟
بله، در جوانی سال‌ها قهرمان شهر و استان شده بودم. داشتم عرض می‌کردم در شوروی از مدوید حمایت شد، چون می‌دانستند او در افت است. به این نگاه نکردند که مدوید در انتخابی به یاریگین، بودکین و کاسمیکوف باخته است. او را به المپیک بردند و قهرمانش کردند. با همان حمایت و دلگرمی باعث شدند مدوید سریع روی فرم بیاید. اگر اینجا بود، از ۴ طرف مورد هدف قرار می‌گرفت.

راهی برای بهبود شرایط تیم امید در همین مقطع باقی مانده، وجود دارد؟
الان حمایت‌ها بیشتر از قبل است، اما دور از کرم خداست کسی که بیشتر زحمت کشیده کمتر اجر بگیرد. خدا عادل است.

راستی از عادل فردوسی‌پور خبر دارید؟
بله، هرازگاهی خودم با او تماس می‌گیرم و صحبت می‌کنیم. به خود آقای فردوسی‌پور هم گفتم دوربین خدا روشن است و همه چیز را می‌بیند. گفتم اگر ۹۰ را به حق تعطیل کردند الهی شکر، اما اگر کار ناحق بوده باشد مسببان و مقصرانش تاوان پس می‌دهند. خداوند ناظر بر اعمال همه بندگانش است. به قول شاعر:
اجل کاری به سیم و زر ندارد
خدا بهتر ز پیغمبر ندارد
عجب چشم سفیدی دارد آدم
که مردم بیند و باور ندارد
این همه آدم از دور و بر ما رفته‌اند. در همین فوتبال چند روز قبل جعفر کاشانی را از دست دادیم، منصور پورحیدری، ناصرخان حجازی، رضا احدی، همایون بهزادی، هادی نوروزی، مهرداد اولادی و... رفتند. هیچ کس که ماندنی نیست، پس نباید به هر قیمتی و برای رسیدن به هدف از هر راهی رفت.

حرف از رفتگان شد، به مردن فکر می‌کنید؟
خیلی زیاد. هر جور که فکر کنید به مرگ فکر کرده و خواهم کرد. از مداحی‌ام فیلم ضبط کرده‌ام و در خانه موجود است و به پسر و دامادم سفارش اکید کرده‌ام در مراسمم آن را پخش کنند. حتی یک بنر هم داخل خانه گذاشته‌ام تا در مراسمم آن را به دیوار بزنند.

ببخشید شاید پرسیدنش خوشایند نباشد، روی این بنر چه نوشته‌ای وجود دارد؟
نوشته شده مقدم غلامحسین پیروانی را به محلات گرامی می‌داریم. دعوت بودم به شهر محلات برای مداحی، رفتم دیدم ۲۰ تا بنر بزرگ برای خوشامدگویی نصب کرده‌اند، گفتم یکی از این بنر‌ها را بدهید با خودم ببرم شیراز. سؤال کردند به چه منظور که پاسخ دادم برای مردن و مراسم ختم خودم می‌خواهمش.

بحث را عوض کنیم. به عنوان سؤال آخر کدام تیم در لیگ برتر مدعی قهرمانی است؟
سپاهان! پادشاهی، علم و طبل و سپاه می‌خواهد و سپاهان همه را دارد و از این بابت به آقای قلعه‌نویی تبریک می‌گویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار