در سامانه سنای بانک مرکزی، میانگین فروش نرخ دلار در هفته منتهی به مهرماه سال ۱۳۹۷، ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان بوده که این میزان در حال حاضر به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده و به این ترتیب نرخ دلار در یک سال، نزدیک به ۴ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۷۸۶۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴ 07 October 2019

منتقدان در حالی عملکرد دولت در بهبود وضعیت ارز را زیر سوال می‌برند که میزان افزایش قیمت ارز و طلا در دولت قبل را از خاطر برده‌اند.

ایرنا، سخنان رئیس‌جمهوری در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت، در خصوص افزایش ارزش پول ملی با انتقاد برخی از رسانه‌های منتقد دولت روبرو شد. روحانی در این جلسه گفته بود: «بر اساس گزارش بانک مرکزی ارزش پول ملی امروز ۱۰ مهرماه نسبت به ۱۰ مهرماه پارسال ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است».

امروز یک روزنامه منتقد دولت نوشته «واقعیات حاکم بر کف بازار و معاش میلیون‌ها نفر از مردم چیز دیگری را نشان می‌دهد.»
با این حال، نگاهی به واقعیت‌ها نشان می‌دهد که سخنان رئیس‌جمهوری دور از واقعیت بازار نیست. در سامانه سنای بانک مرکزی، میانگین فروش نرخ دلار در هفته منتهی به مهرماه سال ۱۳۹۷، ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان بوده که این میزان در حال حاضر به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده و به این ترتیب نرخ دلار در یک سال، نزدیک به ۴ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است.

در مورد یورو نیز وضعیت به همین منوال است. در هفته دوم مهر سال گذشته قیمت یورو ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان بوده اما در هفته دوم مهر امسال، این میزان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است یعنی ۶ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش در یک سال که در واقع به معنای افزایش ارزش پول ملی است.
در عین حال منتقدان دولت بهتر است یک بار برای همیشه با مردم صادق باشند و بدون اینکه عدد افزایش ارز در دولت روحانی را در نظر بگیرند؛ به سراغ درصد افزایش قیمت بروند و عملکرد دولت نهم و دهم را بررسی کنند. قیمت دلار در روز ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ که دولت نهم‌آغاز به کار کرد؛ معادل ۹۰۲ تومان بوده است و این در حالی است که قیمت دلار در روز تحویل دولت به حسن روحانی، ۳۲۷۵ تومان بوده است یعنی دلار در آن دولت، ظرف هشت سال، ۲۶۳ درصد رشد را تجربه کرده است.
البته که دلار در دولت روحانی نیز افزایش داشته است و از ۳ هزار و ۲۷۵ تومان به ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان امروز رسیده است اما اگر میزان افزایش در این وضعیت را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که با وجود همه حرف و حدیث‌ها و البته با درنظر گرفتن شدیدترین تحریم‌ها، میزان افزایش ارز، ۲۴۸ درصد بوده که باز هم ۱۵ درصد از عملکرد دولت مهرورز بهتر است.
این فقط وضعیتی نیست که در ارز تجربه شده باشد. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در ۱۲ مرداد ۸۴، ۱۱۷ هزار تومان بوده است، در ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان رسیده و حالا ۳ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان است. منتقدان دولت، با تیترهایی مثل سکه ۴ یا پیش از این با سکه ۵ میلیونی عملکرد دولت روحانی را بسیار وخیم ارزیابی می‌کردند حال اینکه در حال حاضر قیمت سکه در دولت روحانی حداکثر ۴ برابر شده است و این در حالی است که قیمت سکه در دولت احمدی‌نژاد، ۱۰ برابر شده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار