معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان:
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان این که ۹۷ درصد از وسعت تالاب بین المللی گاوخونی خشک است،گفت: حفظ این تالاب به تامین حقابه آن وابسته است که تاکنون محقق نشده است.
کد خبر: ۷۸۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ 05 October 2019

حسین اکبری روز شنبه افزود: حفظ تالاب بین المللی گاوخونی به تامین حقابه آن وابسته است که باید تدابیری اتخاذ تا نیاز مهم این اکوسیستم طبیعی کم نظیر واقع در مرکز ایران تامین شود. 

وی اظهارداشت: این اداره کل از همه ظرفیت‌های ملی و استانی برای تامین حقابه تالاب گاوخونی استفاده خواهد کرد و در این راستا همه دستگاه‌ها و تشکلهای مردم نهاد باید کمک کنند زیرا چنانچه حقابه تالاب بین المللی گاوخونی داده نشود، ریزگردهای سمی ناشی از این تالاب سلامت ساکنان منطقه مرکزی ایران تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری را تهدید خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه ۹۷ درصد از وسعت تالاب بین المللی گاوخونی خشک است،  اظهارداشت: بر اساس مطالعاتی که توسط دانشگاه شهرکرد و دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شده، برای حفظ کارکردهای اکولوژی و زیست محیطی زاینده رود حداقل ۱۳۷ میلیون متر مکعب در سال و برای تالاب بین المللی گاوخونی ۱۷۶ میلیون متر مکعب در سال آب نیاز است. 

معاون نظارت و پایش محیط زیست اصفهان اضافه کرد: در مجموع برای حفظ این کارکردها به ۳۱۳ میلیون متر مکعب آب نیاز است. 

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون آبی به تالاب بین المللی گاوخونی نرسیده است، تصریح کرد: اداره کل محیط زیست استان اصفهان چندین بار درخواست کرده که سهمیه امسال تالاب بین المللی گاوخونی مشخص شود اما تاکنون جوابی دریافت نکرده است. 

اکبری با بیان اینکه آب رهاسازی شده برای کشت کشاورزان از سد زاینده رود تا سد رودشتین بوده و آبی به تالاب نرسیده است، تصریح کرد: پیش از این تلاش شده بود تا از سد رودشتین که در ۸۵ کیلومتری تالاب گاوخونی قرار دارد، از پساب زهکش‌های کشاورزی و پساب فاضلاب شهرهای واقع در مسیر آبی به میزان ۳۰۰ لیتر در ثانیه به سمت تالاب گاوخونی رها شود که این میزان آب نیز برای این تالاب موثر نیست. 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در گفت و گو با ایرنا از افزایش خروجی سد رودشتین خبر داد و گفت: خروجی این سد از روز چهارشنبه هفته جاری افزایش یافت و به سمت تالاب بین المللی گاوخونی سرازیر شد.

حسن ساسانی با اشاره به اینکه میزان خروجی این سد بین سه تا پنج متر مکعب بر ثانیه متغیر است، تصریح کرد: با توجه به اینکه فاصله سد رودشتین تا تالاب گاوخونی طولانی است نباید انتظار داشت که آب به این تالاب برسد. 

وی درباره سهم تالاب گاوخونی از زاینده رود اظهار داشت: سهم رودخانه و تالاب با هم هستند که در مجموع ۱۷۶ میلیون متر مکعب در سال عنوان شده است . 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقهای اصفهان اضافه کرد: رهاسازی آب از سد رودشتین موجب می‌شود تا خشکی این مسیر از بین برود و چنانچه آبی در آینده در این بستر جاری شد، روان‌تر حرکت کند و به تالاب برسد. 

وی در پاسخ به اینکه " آینده ای که از آن نام می برید چه زمانی است، گفت: وارد سال آبی جدید شده‌ایم و هرگونه تصمیم گیری برای رهاسازی آب در زاینده‌رود به نظر شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود بستگی دارد. 

ساسانی افزود: سازمان آب منطقه‌ای اصفهان برای تشکیل جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود درخواست داده اما تاکنون جوابی دریافت نکرده است. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار