کلزا با روغن دهی ۴۵ درصدی، باصرفه‌ترین دانه قابل کشت در فارس است.
کد خبر: ۷۸۵۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳ 03 October 2019

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، در جمع کشاورزان شهرستان مرودشت، کشت کلزا را در قیاس با سایر اقلام نظیر گندم، جو و گلرنگ، مقرون به صرفه دانست و گفت: برای تامین روغن خوراکی مردم بیش از ۸۵ درصد وابستگی به خارج داریم و این موضوع بیش از ۵ میلیارد دلار ارزبری برای کشور دارد.
محمدمهدی قاسمی با بیان این که برای تامین دانه‌های روغنی مورد نیاز کشور، کاشت کلزا در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است افزود: این گیاه حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن دارد.
وی گفت: روغن خوراکی تولیدی در داخل کشور بسیار با کیفیت‌تر از روغن‌های خارجی است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، با بیان این که تأمین امنیت غذایی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است افزود: کلزا گیاهی مناسب برای اجرای تناوب زراعی در استان است و تناوب کلزا - گندم موجب کنترل بیماری‌های خاکزاد از جمله پاخوره، لکه نواری گندم، کنترل علف‌های هرز باریک برگ مثل جودره، جو موشی، یولاف و افزایش عملکرد محصولات بعدی می‌شود.
قاسمی گفت: کلزا بالاترین میزان روغن استحصالی را در بین دانه‌های روغنی دارد، به دلیل داشتن بالا‌ترین میزان اسید‌های چرب غیر اشباع کیفیت بالایی دارد، کنجاله آن در تعلیف دام و طیور و در توسعه صنعت زنبورداری نیز نقش اساسی دارد.
وی افزود: کلزا به دلیل داشتن ریشه عمیق و نفوذ به اعماق خاک می‌تواند از مواد غذایی استفاده کرده و در شرایط خشکسالی مقاومت بیشتری داشته باشد و در کشت پاییزه به دلیل استفاده از نزولات آسمانی نیاز کمتری به آبیاری دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این که تراکم مطلوب کلزا ۴ کیلوگرم در هکتار است، افزود: بذر و همچنین کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه برای کشت کلزا در استان فارس فراهم شده است و هیچ گونه کمبودی در این زمینه نداریم.
قاسمی گفت: قیمت کلزا ۴ هزار و ۷۰۰ تومان پیشنهاد شده است و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال افزایش قیمت کلزا به ازای هر کیلوگرم ۵ هزار تومان است.
وی افزود: اگر کلزا را با کشت‌های شتوی نظیر گندم، جو و گلرنگ قیاس نماییم متوجه می‌شویم که کشت کلزا از هر لحاظی مقرون به صرفه است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: انتظار داریم کشاورزان پیشرو حداقل ۲۰ درصد از ازمین‌های خود را به کشت محصول کلزا اختصاص دهند و همه کشاورزان می‌توانند با کاشت یک هکتار کلزا به کمپین خوداتکایی در تولید روغن خوراکی بپیوندند.
کپی لینک http://www.iribnews.ir/00Aecb

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار