طرح ساماندهی مسیر رودخانه زاینده رود در حالی با فشار بر حاکمان و مجریان قانون توانست به اجرا در آید آنهم نه کامل که سال های سال است حریم رودخانه زاینده بخاطر تعرض بی قانون ها که پشتشان به حامیان معنوی و مالی بوده، مورد تجاوز قرار گرفته بود.
کد خبر: ۷۸۴۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴ 02 October 2019

به گزارش خبرنگار تابناک اصفهان، جزیره مهربان در باغ بهادران که ۲ هزار متر مربع از حریم زاینده رود را به شکل غیر قانونی تصرف کرده بودند و با پل به باغ ویلاهای شخصی خود وصل و جزو املاک خود قرار داده بودند به پیگیری های آب منطقه ای اصفهان کاملا خراب شد.
تخریب ۳۰ ویلا در سال گذشته و ۲۰ ویلا در فروردین ماه در راستای طرح ساماندهی زاینده رود صورت گرفته است.
اگر چه امروز شاهد جاده های خاکی در دو طرف رودخانه و دیوار کشی ها در راستای آزاد سازی حریم رودخانه هستیم اما به گفته مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل آب منطقه ای اصفهان به ازای هر مترمربع آزادسازی که معادل یک‌میلیارد تومان اعتبار نیاز است و گران تمام میشود، بسیاری بی احترامی ها زد وخوردها و سیلی ها بر کارگزاران قانون وارد شد.
احمدرضا صادقی با اشاره به اینکه در پی تجاوز به حریم زاینده رود رودخانه شهر دامنه از بستر جغرافیایی حذف شده بود، گفت: رودخانه شهر دامنه در چند دهه گذشته به علت نبود نظارت و دیگر مسائل، خشک و تقریبا از بین رفته اما در مناطقی بستر آن به زمین‌های کشاورزی تبدیل شده بود.
وی ادامه داد: سال گذشته با پیگیری هایی که از دستگاه قضایی شهرستان فریدن داشتیم توانستیم این رودخانه در شهر دامنه را احیا کنیم و فروردین ماه امسال در پی بارش ها پس از سال ها خشکی، آب در این رودخانه جاری شد و به سمت پلاسجان به حرکت درآمد.
صادقی با بیان اینکه احیای رودخانه شهر دامنه با اشاره به مشکلات حقوقی رفع تصرفات و آزادسازی حریم و بستر رودخانه، گفت: این پروژه در ماه‌ها و سال‌های آینده وضعیت بهتری خواهد داشت.
صادقی با بیان اینکه رسالت ما حفاظت از حریم و بستر رودخانه‌ و مسیل ها، ساماندهی، پایش رودخانه و جلوگیری از تخلفات است، گفت: از سال ۱۳۷۸ مطالعات رودخانه زاینده رود آغاز شد که از سرشاخه کوهرنگ تا تالاب گاوخونی را شامل می شود.
مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به طرح مطالعاتی حوضه آبریز گاوخونی ادامه داد: این طرح‌های مطالعاتی با شیوه‌های جدید و تصویربرداری ماهواره ای انجام شد و امروز حوضه آبریز زاینده رود و تالاب گاوخونی دارای نقشه‌های مصوب هستند.
صادقی با بیان اینکه تاکنون مطالعات دوهزار و ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان با احتساب زاینده رود انجام شده است، اظهار کرد: رودخانه‌ها پس از انجام طرح‌های مطالعاتی برای ساماندهی اولویت بندی شده اند. در این زمینه استان اصفهان از نظر کمیت و کیفیت در کشور شاخص بوده است.
وی گفت: از فروردین ماه سال ۱۳۹۳ از محل بند آبشار تا محدوده شهر زیار طرح ساماندهی آغاز و در این محدوده جاده ساحلی به طول ۳۲ کیلومتر و به پهنای ۲۰ متر ایجاد شد. در این محدوده حدود هشت کیلومتر دیوار سازی انجام شده است.
صادقی با بیان اینکه مرحله دوم طرح ساماندهی حریم و بستر رودخانه از زمستان سال ۱۳۹۵ آغاز شده است، گفت: این پروژه به رغم مشکلات اقتصادی و  فشارهای اجتماعی ، فرمانداران و نمایندگان مجلس، افراد حقیقی و حقوقی که برای آن وجود داشت، پیشرفت خوبی داشته است.
مدیر دفتر مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه در مرحله اول ساماندهی ۶۸ هکتار و در مرحله دوم ۷۰ هکتار از اراضی رودخانه زاینده رود رفع تصرف شده است، تصریح کرد: اقداماتی در راستای ساماندهی در این حوضه آبریز به صورت پراکنده انجام و به طور کلی ۲۱۱ هکتار رفع تصرفات شده است.
وی افزود: طبق برآوردها حدود شش هزار کیلومتر رودخانه در استان اصفهان شناسایی شده است که براساس اولویت ها چهارهزار کیلومتر از آن قابلیت اجرای برنامه های مطالعاتی دارد.
رودخانه زاینده رود بعد ملی دارد و طی این‌سالها در حوزه حفاظت از حریم زاینده رود بسیار کم و کاستی صورت گرفته است و در مناطق خاصی نتوانستیم از محدوده و حریم آن محافظت کنیم .
خبر از عاطفه قلع ریز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار