رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن گفت: بررسی اعلام نتایج سوانح ریلی بستگی به نوع و پیچیدگی دارد که از چند ساعت تا نهایتا چند روز به طول می‌انجامد، اما علت سانحه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ و پابندهای ریل توسط افراد ناشناس بوده که گزارش آن به وزیر هم ارسال شده است.
کد خبر: ۷۸۴۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲ 01 October 2019

 

تابناک / ساعت ۱۶ چهارشنبه هفته گذشته خبر وقوع سانحه ناگوار خارج شدن پنج واگن‌ قطار زاهدان –تهران منتشر شد که در این حادثه بیش از ۴۲ نفر مصدوم شده و پنج نفر از مسافران این قطار نیز جان خود را از دست دادند اما با وجود بروز این اتفاق و تاکید مسئولان مختلف، طی روزهای گذشته علت بروز این سانحه از سوی شرکت راه‌آهن اعلام نشد.

پس از گذشت شش روز از این سانحه، غضنفر فولادی- رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن - درباره علت وقوع حادثه خارج و واژگون شدن پنج واگن قطار زاهدان-تهران گفت:  پس از انجام بررسی‌های مختلف، علت سانحه مشخص و گزارش آن را برای دولت و وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال کردیم. بر اساس این گزارش، علت حادثه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.

وی افزود: برخی افراد ناشناس حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰ متر باز و نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسئله باعث خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه دردناک شده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که ریل به وسیله پیچ و پابند به تراورس متصل می‌شوند و اگر این پیچ‌ها باز شوند به راحتی با یک دیلم می‌توان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و توسط هرکسی  باز شود، محل خطر ایجاد شده و نهایتا منجر به بروز این سانحه می‌شود.

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف از بازشدن پیچ و پابند ریل سرقت یا خرابکاری بوده است؟ ادامه داد: ممکن است به هر دلیلی این پیچ‌ها از ریل باز شده باشد اما ما نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم و وظیفه این کمیسیون بررسی دلیل فنی بروز یک سانحه ریلی است.

فولادی درباره اینکه چه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این سانحه وجود دارد؟، گفت: در هر ایستگاه راه‌آهن راهبان‌هایی داریم که هر روز به سمت یکدیگر حرکت کرده و نهایتا در وسط یک خط کارنامه‌هایشان را با یکدیگر به منظور تایید چک نهایی خط تعویض کرده و از همان مسیر بر می‌گردند. اما ممکن است در یک ایستگاه رفت و برگشت مسیر حدود هشت ساعت و حتی بیشتر طول بکشد و طی این مدت افراد ناشناس اقدام به بازکردن پیچ و مهره‌ها کرده باشند.

وی اظهارکرد: راه دیگری برای بازدید و رصد مسیر وجود ندارد، گرچه پس از بروز این سانحه تصمیم‌ بر آن شد تا کنترل و رصدهای بیشتری صورت گیرد اما در همه کشورهای دنیا نیز روال همینگونه است و نمی‌توان طول ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی را به صورت متر به متر از روش‌های آنلاین، تصویری و... رصد کرد.

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن اعلام کرد: ممکن است همین الان نیز چنین اتفاقی در یکی از محورها و مناطق بیافتد و برای متر به متر آن نمی‌توان نگهبان استخدام کرد و تنها به رفاه، امنیت و دیگر پارامترهای فرهنگی و اجتماعی جامعه برمی‌گردد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار