کد خبر: ۷۸۴۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 30 September 2019

  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "به وقتش افشا می کنم"  این جمله ای است که بیژن نامدار زنگنه بارها آن را در پاسخ به منتقدان قرارداد کرسنت تکرار کرده است. پس از آنکه در مناظرات  تلویزیونی آخرین انتخابات ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی، قرار داد کرسنت را مورد انتقاد قرار داد، وزیر نفت به سیاق تمام این سالها، در پاسخ به وی نیز گفت که اسرار و دانسته هایی از منتقدان دارد که اگر خیلی فشار بیاورند ، آن را افشا خواهد کرد. به راستی این اسرار چیست؟ آیا نظام

برای اقناع افکار عمومی نباید یک بار این اسناد را از وی مطالبه کند، آیا اینگونه تهدید علنی دستگاه نظارتی، به نوعی وهن نظام نیست ؟  
 
 
استفاده از استراتژی نتانیاهو 
بنیامین نتانیاهو بارها از سوی منتقدانش به فساد و سوء استفاده از منصب دولتی محکوم شده است. استراتژی او در مقابل بسیار ساده است، بهره برداری از بحرانها و ظاهر شدن در نقش منجی. 

 اخیراَ وزیر نفت نیز در پاسخ به هر انتقادی با اشاره به وضعیت کشور آنها را به زدن خنجر از پشت به یک سرباز متهم می کند.

وی در این باره می گوید: « ما مدت‌هاست آرایش جنگی گرفته ایم بلکه درگیر جنگیم. منتها نباید بگویم این جنگ چطور است؟ البته نمی‌خواهم امروز رجز بخوانم چراکه الان وقت رجز خوانی نیست. نمی‌توانم یکسری مسائل را افشا کنم. بعضی‌ها می‌خواهند با فشار آوردن من را در یک موضعی قرار دهند که برخی از فعالیت‌های‌مان را افشا کنم. امروز خیلی فکر کردم که بعضی حرف‌ها را بگویم یا نگویم حتی با برخی

از همکاران مشورت کردم و اکثراً گفتند این مسائل را مطرح نکنم چراکه می‎‌تواند به ضررمان تمام شود. » او زیرکانه خود را معادل کل صنعت نفت قرار می دهد و می گوید کسانی که از وی انتقاد می کنند می خواهند نفت ایران را زمین بزنند!:   

« اگر بتوانند نفت را زمین بزنند برای‌شان اتفاق خوبی افتاده است و اکنون عده‌ای با به کارگیری بعضی رسانه‌ها بر این اساس عمل می‌کنند، البته ما نیز در حد توان خود پاسخ می‌دهیم » 
 
منتقدان حرام لقمه هستند! 
زنگنه هر  گونه انتقاد از خود را طمع برخی برای دست اندازی به منابع وزارت نفت معرفی می کند، گویی شخصی که به شکل جدی به دلیل پرونده کرسنت در مظان اتهام است، تنها مدافع برای این منابع است. وی در این رابطه می گوید: «خدا را شاکرم که نه پدرم لقمه حرام به دهان ما گذاشت و نه بنده لقمه حرام در دهان بچه‌هایم گذاشته‌ام، همکاران سالم بسیاری هم داریم. البته حرام‌خوری در جامعه زیاد شده است و وقتی جلوی یک عده از این حرام‌خوری‌ها

را می‌گیریم به ما حمله می‌کنند. چه کار کنم؟ » 
 
 
منتقدانم از زنجانی پول می گیرند  
 او بارها تکرار کرده که این بابک زنجانی است که با پول هایش از زندان برخی را به انتقاد از وی وادار می کند، وی منتقدانش را «همسو با بابک زنجانی» می خواند و حتی برخی نمایندگان مجلس را به دیدار با او متهم کرده است. با توجه به اینکه در میان برخی منتقدان بیژن زنگنه برخی شخصیت های تراز اول نظام هم قرار دارند، آیا نباید سیستم قضایی مدارک رد و بدل شدن پول بین آنها و بابک زنجانی را از وزیر نفت مطالبه کند. 
 
ناچار شوم اسرار زیادی را درباره کرسنت افشا می کنم  
 بیژن زنگنه بارها و بارها هر انتقادی در مورد کرسنت را با این گفته پاسخ داده که اگر ناچار شود ، اسرار زیادی برای افشا دارد، گویی او از هر کدام از شخصیت ها یک کارت ( آتو) در دست دارد و اگر آنها علیه او در مورد نقشش در این پرونده اقدام قانونی انجام دهند ، وی نیز اقدام خواهد کرد: 
« هنوز پرونده کرسنت زنده است به همین دلیل

مایل نیستم درباره آن حرف بزنم، هرچند حرف‌های جالب و شنیدنی هم در این مورد دارم اما بیان آن‌ها را به مصلحت کشور نمی‌دانم، مگر اینکه به نقطه‌ای برسم که من را ناچار به این کار کنند تا بسیاری از چیزها را بگویم و اگر ناچار بشوم، بسیاری از این اسرار را فاش می‌کنم اما اگر این اسرار فاش شوند بسیاری از افراد که صدای‌شان بلند است، خوش‌شان نخواهد آمد. حکم اگر صادر شود می‌توان حرف‌های زیادی زد.» سازمان بازرسی در یکی از بند های گزارش رسمی منتشره شده درباره پرونده کرسنت نوشته است: «کل درآمد ایران در ۷ سال اول قرارداد در حدود ۳۴۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. این در حالی است که سرمایه‌گذاری ایران برای شروع به تحویل، هزینه‌ای بالغ بر حدود ۶۰۰ میلیون دلار خواهد داشت، یعنی حتی در دوره ۷ ساله هم سرمایه‌گذاری ایران برای این قرارداد مستهلک نمی‌شود ». 
این سازمان همچنین در گزارش خود قید کرده است: « مدیر مشارکت بین‌الملل نفت طبق سند ( و ـ 54) مورخه 79.11.22 و طبق سند ( و ـ 55) در  تاریخ 80.3.7 با ذکر تخلفات عدیده مالی، تبانی، امنیتی شرکت کرسنت که در آن زمان مسئولیت بهره‌برداری سکوی مبارک‌ را به عهده داشت به اطلاع مسئولین رسانیده شده است و با ذکر ادله‌ فراوان شرکت کرسنت را فاقد اعتبار برای عقد قرارداد خرید گاز سلمان تشخیص داده‌اند ولی متأسفانه

به آن توجه نشده است.» 
 
یک بار برای همیشه  
با توجه به سخنان وزیر نفت و پرسش های بسیار در باره این پرونده، آیا روا نیست که یک بار برای همیشه، با توجه به جهد و اهتمام جدی دستگاه قضایی در دوره جدید برای مبارزه با فساد، از وزیر نفت خواسته شود که مدارکش را عرضه کند تا اگر آنچنان که گفته می شود، دیگران تخلفاتی داشته اند مورد رسیدگی قرار گیرد و اگر خود او تخلفی داشته شفاف اعلام شود.  
 
سوال این است که اگر شخصی در سطح وزیر نفت از تخلف مالی دیگران سندی داشته باشد و آن را ارائه ندهد و هر بار که مخالفی انتقاد کرد به آن اشاره کند، آیا این خود مصداق یک جرم محرز کیفیری نیست؟ 

رئیس جدید دستگاه قضا با اقدامات فساد ستیزانه خود امید را به دلها باز گردانده و امید می رود که تکلیف این موضوع را نیز قاطعانه مشخص سازند. بارها از دستگاه قضا در دوره قبل خواسته شد که چنین اقدامی را انجام دهد. ورود جدی به این مبحث، حداقل انتظار دوستداران آقای رئیسی از ایشان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار