محمدرضا بیاناتی با بیان اینکه ساختمان‌های جدید احداث شده همدان ایمن هستند، خاطرنشان کرد: ۱۱۷۵ مورد در حوزه پیشگیری کار انجام شده که صدور ۵۱۵ مورد پروانه ایمنی، ۳۱۴ بازدید پایانه کار، بازدید اماکن تجاری ۱۴ مورد، ۳۷ ساختمان اداری، ۱۱ ساختمان تجمعی، ۴ مراکز درمانی و ۱۳ ساختمان تجاری به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۷۸۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹ 28 September 2019
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: بافت تجاری همدان ایمن نیست و بار‌ها این مسأله را مطرح کرده و تقاضا داریم بافت‌های تجاری به آتش نشانی ارجاع داده و آموزش داده شوند.

به گزارش ایسنا، بیاناتی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه سازمان آتش نشانی وابسته به شهرداری‌ها است و تاریخچه بلندی دارد به طوریکه در سال ۱۳۳۶ واحد آتش نشانی در همدان به تصویب رسید و در سال ۱۳۶۷ بحث سازمانی این مجموعه ابلاغ شد، افزود: آتش نشانی بزرگترین ساختار شهرداری است و در سه حوزه عملیات و فنی، پیشگیری و آموزش فعالیت دارد. ۴۰ درصد فعالیت‌های تأثیرگذار در حوزه عملیات و فنی، ۴۰ درصد پیشگیری و آموزش و مابقی حوزه اداری و مالی است.

وی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند، وظایف سازمان آتش نشانی فقط اطفاء حریق است، اما ما در حوزه عملیات، ۳۷ وظیفه شاخص داریم، تصریح کرد: در دهه گذشته موضوعی در زمینه ایمن سازی ساختمان‌ها صورت گرفته که هم در حوزه اداری، عملیاتی و نظارت ورود پیدا کردند.

این مقام مسئول به بیان آمار ۶ ماهه نخست امسال اشاره و عنوان کرد: در ۶ ماه نخست امسال، ۸۸ هزار و ۶۴۸ تماس در سطح شهر همدان صورت گرفته که ۹۹ درصد محترم و تعدادی افراد مزاحم هستند.

وی با بیان اینکه میانگین تماس‌های روزانه ۴۷۷ مورد بوده است که ۲ هزار و ۳۹۸ مورد عملیات در ۶ ماهه نخست امسال انجام شده و روستا‌ها نیز تحت کنترل ما هستند، خاطرنشان کرد: تعداد ۸ هزار و ۷۶۹ تماس اشتباه، ۵ هزار و ۹۹۲ تماس راهنمایی و ۷۱ هزار و ۴۴۳ تماس مزاحم صورت گرفته که ۷۳ درصد کودکان و مابقی مربوط به بزرگسالان است که بخشی از تماس‌های اضطراری تلفن همراه گرفته می‌شود.

بیاناتی با بیان اینکه با ابلاغ آتش نشانی به اپراتور‌های تلفن همراه، در زمینه مزاحمت‌های انجام شده، اپراتور‌ها در مقطعی، تلفن‌ها را قطع می‌کنند، ادعا کرد که نخستین نهاد خدمات رسان هستیم که زودتر از سایر نهاد‌ها می‌رسیم و این شائبه که آتش نشانان در عرض سه دقیقه در محل حادثه حضور پیدا می‌کنند، اشتباه است چرا که زمان رسیدن مأموران به محل حادثه به شرایط جوی و ترافیک بستگی دارد که میانگین زمان حداقل ۵ دقیقه است.

وی با بیان اینکه آتش نشانی جزو حوزه‌های فعال در موضوع سیلاب بوده است، عنوان کرد: در دو شب سیلاب فروردین ماه، ۳ هزار و ۱۰۰ تماس انجام و ۱۰۱ عملیات و ۲۱ گروه شبانه پای کار بودند.

این مقام مسئول اقدام به مقایسه آمار مدت مشابه در سالجاری و سال گذشته کرد و گفت: ۲۰ درصد تماس‌های ثبت شده سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ افزایش و میانگین تماس روزانه ۶۰ درصد افزایش داشته، منجر به عملیات ۱۶ درصد رشد داشته که علت بارش باران‌های زیاد و افزایش رویش گیاهان بوده که همدان امسال جزو استان‌های دوم کشور در رویش گیاهان خودرو بوده است.

بیاناتی با تأکید بر اینکه میزان تماس اشتباه ۴۵ درصد کاهش، راهنمایی مردم ۱۱۵ درصد افزایش و در شش ماهه اول سال، ۳۷ درصد افزایش مزاحمت‌ها به ثبت رسیده است، ادامه داد: هر ایستگاه آتش نشانی باید ۵۰ هزار نفر از جمعیت شهری را پوشش دهد که با توجه به جمعیت شهر همدان فقط ۱۰ ایستگاه آتش نشانی داریم که به تازگی ایستگاه ۲۱ در بین النهرین را برای خدمات رسانی به مرکز شهر ایجاد شده است همچنین ایستگاه فرماندهی ۱ در باباطاهر و فرماندهی ۲ در محمدیه بیشترین عملیات‌ها را انجام می‌دهند.

بیاناتی اظهار کرد: هزار و ۴۰۳ عملیات اطفاء حریق، ۹۹۵ امداد و نجات و ۶۶ احتیاط حریق بوده که ۲۰ درصد اطفاء حریق، ۱۳ درصد امداد و نجات و ۴۶ درصد احتیاط حریق افزایش یافته که در این موارد نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه ۲۳ مورد از عملیات‌ها خارج از شهر و هزار و ۳۸۰ عملیات در درون شهر صورت گرفته که در حال بررسی نقاط حادثه خیز شهر هستیم، افزود: ۱۳۴ مورد از اماکن مسکونی و ۵۰ مرکز تجاری در شش ماهه سالجاری دچار حریق شده است.

وی با بیان اینکه نخستین بند آتش نشانی نجات جان افراد است، تأکید کرد: سینمای قدس با فشار‌های مستمر ایمن شده است و تمام مراکز تجاری را پایش کردیم و ۹۰ درصد مراکز اداری و آموزشی را انجام دادیم و نکات ایمنی را مطرح کرده ایم تا حادثه پلاسکو تکرار نشود.

بیاناتی عنوان کرد: ۱۲۴ دستگاه خودرو، ۱۰۴ زمین بایر، ۲۴ زمین زراعی، باغات ۷۳ مورد، پوشش‌های گیاهان خودرو ۸۰۳ مورد، مراکز اداری ۸ مورد، دستگاه‌های خدماتی ۲۳، انبار‌ها ۱۲ مورد، مراکز صنعتی ۲ مورد، همچنین ۵۸ نفر نجات یافته در اطفاء حریق، ۱۹ نفر از شهروندان مصدوم، یک نفر فوت کرده در شش ماهه امسال به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه ۹۹۵ عملیات امداد و نجات صورت گرفته که ۹۸۸ مورد داخل شهر و ۷ مورد خارج از شهر بوده است، تصریح کرد: افراد محبوس شده در اماکن ۱۵۱ نفر، نجات حیوانات ۱۸۵ مورد، نجات از آسانسور ۱۷۳ نفر، مهار حیوانات ۱۹۹ مورد، ۳۵ مورد سوانح رانندگی، سقوط از ارتفاع ۱۲ مورد، نجات از سیلاب ۱۰۱ مورد، اقدام به خودکشی ۹ مورد، اجسام در حال سقوط ۹ مورد، افراد نجات پیدا کرده از خودرو ۷ نفر و سقوط در چاه ۲ مورد بوده همچنین ۷۲۶ نجات یافته در شش ماهه اول، ۶۵ مصدوم، ۱ مصدوم آتش نشان و ۱۲ نفر متوفی صورت گرفته است.

بیاناتی با بیان اینکه ساختمان‌های جدید احداث شده همدان ایمن هستند، خاطرنشان کرد: ۱۱۷۵ مورد در حوزه پیشگیری کار انجام شده که صدور ۵۱۵ مورد پروانه ایمنی، ۳۱۴ بازدید پایانه کار، بازدید اماکن تجاری ۱۴ مورد، ۳۷ ساختمان اداری، ۱۱ ساختمان تجمعی، ۴ مراکز درمانی و ۱۳ ساختمان تجاری به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه ۴ هزار و ۵۲۲ نفر را در شش ماهه سال آموزش دادیم که بیشترین آموزش در نیمه دوم انجام می‌پذیرد که پارسال ۱۱۱ هزار نفر بوده اند، خاطرنشان کرد: ۱۰ جایگاه سوخت ایمن همدان شدند و جایگاه سوخت دانشگاه به علت نشت در چاه‌های منازل اطراف پلمب انجام شده بود که ایمن سازی آن هم صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی همدان درباره برنامه‌های هفته آتش نشان نیز گفت: صعود بازنشستگان به قله الوند، مسابقات خبرنگاران، حضور در نمازجمعه و سخنرانی پیش از خطبه، صبحگاه مشترک، زیارت عاشورا، رژه، حضور در گلزار شهدا، شورای فرماندهی و اداره سازمان، اعطای درجه به آتش نشانان و برگزاری مانور در میدان امام عصر (عج) در روز یکشنبه جزو مهمترین برنامه‌ها هستند.

بیاناتی با بیان اینکه همدان از درجه اعتباری همتراز استان‌های بزرگ کشور است، تصریح کرد: این سازمان از آتش نشان‌های افتخاری برای شرکت در مانورها، مشارکت‌های اجتماعی در حوزه آموزش و پشتیبانی استقبال می‌کند.

وی درباره آزمون استخدامی آتش نشانی نیز گفت: سهمیه استان همدان ۴۵ نفر در این آزمون بوده که آمادگی جسمانی مهمترین ویژگی استخدامی آتش نشانی است که امیدواریم ۱۶ نفر مورد نیاز همدان در این آزمون موفق به کسب رتبه مورد نظر شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار